Attilâ İlhan’ın Şiirlerinde Toplumsal Tipler

1940 Kuşağı toplumcu-gerçekçilik akımının önemli temsilcilerinden biri olan Attilâ İlhan hem şair hem de romancı yönüyle adını duyurmuş ve yazın hayatı boyunca pek çok eser kaleme almıştır. Toplumcugerçekçilik akımının savunucusu olan Attilâ İlhan bu akımının hedefleri doğrultusunda eserlerindeki malzemeyi toplumdan seçmiş, insanı ön plana alarak konuyu şekillendirmiştir. Attilâ İlhan’ın eserlerinde topluma yönelmesi, pek çok farklı toplumsal sınıftan insanı konu edinerek Türk toplumunun hayatına ışık tutması oldukça önemlidir. Bu çalışmada Attilâ İlhan’ın kaleme aldığı on iki şiir kitabı (Sisler Bulvarı, Yağmur Kaçağı, Ben Sana Mecburum, Belâ Çiçeği, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü, Böyle Bir Sevmek, Elde Var Hüzün, Korkunun Krallığı, Ayrılık Sevdaya Dahil, Kimi Sevsem Sensin) incelenerek hangi toplumsal tiplere şiirlerinde yer verdiği değerlendirilmiştir.

Social Types in Attilâ İlhan's Poems

Attilâ İlhan, one of the important representatives of the 1940 generation social-realism movement, made his name in terms of both poet and novelist and wrote many works throughout his writing life. Attilâ İlhan, who is an advocate of the social-realism movement, chose the material in his works from the society in line with the goals of this movement and shaped the subject by putting the human being first. It is very important that Attilâ İlhan focuses on society in his works and sheds light on the life of Turkish society by focusing on people from many different social classes. In this study, twelve poetry books written by Attilâ İlhan (Sisler Bulvarı, Yağmur Kaçağı, Ben Sana Mecburum, Belâ Çiçeği, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü, Böyle Bir Sevmek, Elde Var Hüzün, Korkunun Krallığı, Ayrılık Sevdaya Dahil, Kimi Sevsem Sensin) were examined and it was evaluated which social types were included in their poems

___

  • Çelik, Y. (2007). Şubat yolcusu Attilâ İlhan’ın şiiri. Akçağ Yayınları.
  • Güngör, B. (2019). Attilâ İlhan’ın özgün toplumcu-gerçekçilik anlayışı: sosyal realizm. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, C. 12, S. 25.
  • İlhan, A. (1996). İkinci Yeni savaşı. Bilgi Yayınevi.
  • İlhan, A. (1980). Gerçekçilik savaşı. YAZKO.
  • İlhan, A. (2020a). Duvar. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020b). Ben sana mecburum. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020c). Sisler bulvarı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020d). Belâ çiçeği. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020e). Elde var hüzün. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020f). Yağmur kaçağı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020g). Böyle bir sevmek. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020h). Korkunun krallığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020j). Kimi sevsem sensin. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020k). Tutuklunun günlüğü. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020l). Ayrılık sevdaya dahil, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İlhan, A. (2020m). Yasak sevişmek. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kacıroğlu, M. (2016). Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında (1923–1940) toplumcu-gerçekçi edebiyat tartışmaları. ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.1, S.2.
  • Moran, B. (2017). Edebiyat kuramları ve eleştiri. İletişim Yayınları.
  • Özher, S. (2009). Kaptanın aynasından yansıyanlar romancı yönüyle Attila İlhan. Akçağ Yayınları