FOTOĞRAF-SANAT İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA GÖRSEL TASARIM ÖĞELERİNİN SANAT ESERİNİ OLUŞTURMADAKİ ROLÜ

olarak birçok görevinin yanı sıra belge olma özelliği ile de materyal olarak kullanılmıştır. Fotoğraf-Sanat ilişkisi bağlamında görsel tasarım öğelerinin sanat eserini oluşturmadaki rolüne değinilen çalışmada Plastik Öğeler içerisinde yer alan; Çizgi, Ton, Renk, Biçim ve Birlik gibi öğeler görsel ve açıklayıcı örnekler eşliğinde değerlendirilmiştir. Bu makale, Görsel Tasarım Öğeleri çerçevesinde fotoğraf örnekleri merkeze alınarak incelenmiştir. Dolayısıyla çalışmanın giriş bölümünde; metinle ilgili tanımlamalara, amaç, kapsam ve yöntem gibi konulara yer verilirken, sonraki bölümde Görsel Tasarım Öğeleri fotoğraf örnekleri üzerinden mercek altına alınmıştır. Sonuç bölümünde ise Fotoğraf örnekleri üzerinde Görsel Tasarım Öğeleri değerlendirilmiş ve tartışılmıştır

THE ROLE OF VISUAL DESIGN FRAMEWORKS FOR PHOTOGRAPHY- ART RELATIONS

Photography as interdisciplinary art is important. The art of photography is the document of art.In this study, the role of visual design elements in the art-related relation is mentioned. Located in Plastic Items; Items such as Line, Tone, Color, Shape and Unity were evaluated in conjunction with visual and descriptive examples. This article has been examined in the framework of Visual Design Elements, centered on photographs. In the introduction section; Texts, definitions, objectives, scope and method are explained. In the next section, photographic examples are given for Visual Design Elements. In the conclusion section, visual design elements are evaluated and discussed on photographic examples.

___

  • Berger, John.1998. O Ana Adanmış, İstanbul: Metis Yayınları. Beyhan, Özdemir.1996. Dil Yetisinin Evrimi Bağlamında Müdahale Sorunsalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Batuk, Hasibe Nurşen. 2013. Fotoğrafın Resim Sanatı Üzerindeki Etkisi Ve Görsel Sanatlar Eğitiminde Kompozisyon Kurmadaki Yeri Ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Çiçek, Erkan.2013. İz(M) Fotoğraf Sergisi, İstanbul, Yüksel Sabancı Sanat Merkezi. Çiçek, Erkan. 2012. Çizgi, Fotoğraf Arşivi, İstanbul.
  • Çiçek, Erkan. 2016. Renk, Fotoğraf Arşivi, Amsterdam.
  • Grzymkowski, Erik. 2016. Sanat 101, İstanbul: Say Yayınları.
  • Kafali, N.Nihal. 1998. Still Life Fotoğrafta Tasarım, Sanatta Yeterlilik Eser Metni, İstanbul.
  • Read, Herbert. 2014). Sanatın Anlamı, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. MEB. 2011. Fotoğrafta Temel Komposizyon, Ankara.
  • Sontag, Susan.2008. Fotoğraf Üzerine.
  • Terzi, Mehtap Us. 2006. Fotoğraf Okuma Ve Eleştiri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Timuçin, A. 2002. Estetik, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Uysal, Tuna.2007. Fotoğrafi Ve Sinematografinin Görsellik İlişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/grafik/moduller/fotogra fta_goruntu_duzenleme.pdf /25.11.2016.
  • Notlar a) Çalışmada; Öğr. Gör. Erkan Çiçek’in 2016 yılında Yüksel Sabancı Sanat Merkezinde (İstanbul)
  • gerçekleştirdiği İZ(M) Fotoğraf Sergisi çalışmalarından, yararlanılmıştır (Bkz. İlgili Sergi adresi: http://www.yssmgaleri.yildiz.edu.tr).
  • b) Bu makale; Doktora Tezi Danışmanlığını Sn. Prof. İlhan Özkeçeci’nin yaptığı ve Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tasarım Fakültesi İletişim Tasarım Bölümü; “Fotoğrafta Estetik, Plastik ve Etik Bilincin Sosyal Medya Ağları İçerisindeki Etkisinin İncelenmesi” konulu Doktora Tezi gereği ve kapsamında hazırlanmıştır.
  • c) Görsel Tasarım Öğelerinden; Çizgi, Ton, Renk, Biçim ve Birlik ile ilgili örneklerde Öğr. Gör. Erkan Çiçek’in Fotoğraf Arşivinden faydalanılmıştır.