BEETHOVEN’IN MÜZİĞİNDE EVRENSEL DEĞERLER: 9. SENFONİ ÖRNEĞİ

Müzik, kültürlerarası ilişki kurabilmede önemli bir role sahiptir. Müzik, kültürel farklılıkların bilincine varılabileceği bir bakış açısı olarak görülmektedir. Kültürel farklılıklar ancak kültürel benzerlik ortamında belirginleşir. Friedrich Schiller'e göre insanın gelişmesi, insanın kültür tarafından biçim kazanması ve insanın insanlaşması için çok önemli bir eğitsel görev yüklenmektedir. Schiller, 1785 yılında An die Freude adlı şiirini yazmış ve insan ırkının kardeşlik ortamı içinde yaşamasına ilişkin bir tema ortaya koymuştur. Ludwig van Beethoven 1823 yılında tamamladığı 9. Senfoni'nin son bölümünde bu şiiri kullanmıştır. Beethoven, insanlığın acılarını, tutkularını, özgürlük özlemlerini, çelişkilerini ve savaşımlarını iyi bilen bir bestecidir. 9. Senfoni'de bestecinin bakış açısı dünyanın bütünlüğüne yönelmiştir. 9. Senfoni'nin doruğu olan final bölümü müzikal ve felsefi perspektiflerinin gücüyle esere egemen olur. Bu çalışmanın amacı Beethoven'ın eserlerinin taşıdığı evrensel değerleri belirlemek ve bestecinin 9. Senfoni'si üzerinden örneklendirme yapmaktır. Bu amaçla literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Felsefe ve estetik temelli bir yaklaşım ile Beethoven'ın yaratıcılığının ve müzik dilinin evrensel barışı sağlamadaki etkileri belirlenmiştir. Çalışma sonucunda Beethoven'ın eserlerinin taşıdığı evrensel değerler ortaya konulmuştur ve 9. Senfoni'nin uluslararası platformda evrensel değerler aracılığıyla barışın sağlanmasında önemli bir rol üstlendiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda evrensel değerlerin kazanılması ve evrensel barış ortamının sağlanması için sanat ve sanat eğitimine yönelik önerilerde bulunulmuştur

UNIVERSAL VALUES IN BEETHOVEN’S MUSIC: SAMPLE OF THE 9th SYMPHONY

Music has an important role in establishing intercultural relations. Music can be seen as a perspective the awareness of cultural differences. Cultural differences are appear in the environment of cultural similarities. According to Friedrich Schiller human development, has a very important educational task for gaining form by culture and humanization. Schiller composed a poem entitled An die Freude (Ode to Joy) and he revealed a theme about living in an atmosphere of brotherhood of the human race. Ludwig van Beethoven used this poem in the 9th Symphony’s last movement, completed in 1824. Beethoven is a composer who is well versed of human suffering, passion, freedom aspirations, conflicts and struggles. The composer’s perspective is directed to the integrity of the world. The final movement of the 9th Symphony, which is the highlight of the work, dominates with the power of musical and philosophical perspectives. The purpose of this study is to identify the universal values Beethoven’s music carry music and to exemplify through the 9th Symphony. For this purpose, the literature method is used. Beethoven's creativity and musical language were determined in providing universal peace with an approach based on the philosophy and aesthetic. As a result the universal values of Beethoven’s music are revealed. The study concludes that 9th Symphony in the international platform through universal values play an important role in ensuring peace. In accordance with the data obtained, suggestions are made about acquisition of universal values and atmosphere of universal peace for arts and arts education

___

  • Blacking, J. 1973. How musical is man?, Seattle and London: Washington University Press.
  • Cangal, N. 2011. Müzik formları, Ankara: Arkadaş.
  • Cook, N. 1999. Müziğin abc’si, çev. Turan Doğan. İstanbul: Kabalcı.
  • Farago, F. 2006. Sanat, çev. Özcan Doğan, Ankara: Doğubatı.
  • Fubini, E. 2006. Müzikte estetik, çev. Fırat Genç, Ankara: Dost.
  • G. Otacıoğlu, S. 2008. Müzik psikolojisi 1: Müzik psikolojisinin abc’si, Ankara: Öğreti.
  • Hodeir, A. 2007. Müzikte türler ve biçimler, çev. İlhan Usmanbaş, İstanbul: Pan.
  • Jacobs, R. 2011. Senfoni, çev. İsmail Yerguz, Ankara: Dost.
  • Pamir, L. 2000. Müzikte geniş soluklar, İstanbul: Boyut.
  • Say, A. 2003. Müzik tarihi, Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Tunalı, İ. 2012. Estetik, İstanbul: Remzi.
  • Avrupa Birliği Marşı. http://www.abgs.gov.tr/index.php?p=262. (20.07.2014).