Soyutlamacı Resmin Okunmasına Göstergebilimsel Bir Yaklaşım

Öz Resimler üzerine yorum yapmak zordur. Özellikle soyut resim üzerine görüş belirtmek için belli birikime sahip olmak gerekir. Soyut resimde gerçeğin temsili çok farklı biçimlerde tuvale yansımaktadır. Bu süreçte izleyiciye çok önemli sorumluluklar düşmektedir. Bu çalışmada, Prof. Dr. Bedri Karayağmurlar'ın soyut resimlerinden üç tanesi ele alınarak göstergebilimsel yöntemle incelenmeye çalışılmıştır. Önce göstergebilimsel yöntem hakkında kısaca bilgi verilmiş, sonra da bu bilgiler ışığında resimler çözümlenmiştir. Bu çözümlemelerin sonunda, yüzeysel yapıda fark edilmeyen birçok olgular görülmüş ve bunlar anlamlandırılmaya çalışılmıştır. İncelediğimiz resimlerde birçok artalan bilgisine ihtiyaç olduğu görülmüştür. Ressamın yaptığı bu bilgilere ulaşmak okuyucudan beklenilen bir durumdur. Anahtar kelimeler: Göstergebilim, Bedri Karayağmurlar, soyut resim, anlamlandırma. Abstract It's difficult to comment on drawings. Especially on abstracts, one should have some knowledge to provide opinion. In abstract works, the representation of reality can appear in very different shapes on canvas. In this process, the viewer has very important responsibilities. In this study, three abstract painting of Prof. Dr. Bedri Karayağmurlar are analyzed in semiotical way. First, some information is given about semiotics, and then the drawings are analyzed in the light of this information. After the analysis, many facts which cannot be noticed on the surface structure are seen and then these facts are tried to be interpreted. It seems that there is necessity of having many different background knowledge to analyze drawings. It is expected from the viewer to reach the information that the painter produced. Key words: Semiotics, Bedri Karayağmurlar, abstract painting, interpret.

___

  • BARDRON, J-F., (2004). Iconicité HÉNAULT, A.; BEYAERT, A. (-yönetiminde) Ateliers de Sémiotique Visuelle içinde, Paris: PUF, coll. Formes sémiotiques, *130-149].
  • BARTHES, R., (1993). Göstergebilimsel serüven, Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul:Yky.
  • BERGER, J., (2008). Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis.
  • BERTRAND, D., (2000). Précise de Sémiotique littéraire, Paris: Nathan.
  • COURTES, J., (1994). Du lisible au visible, Bruxelles: De Boeck Université.
  • ECO, U., (1992). Açık Yapıt, Çev. Yakup Şahan, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • FLOCH, J-M., (1990). Sémiotique, Marketing et Communication, Paris: PUF.
  • GREIMAS A. J. ve COURTÉS J., (1979). Sémiotique, dictionnaire raisonné de la théorie du langage, cilt: 2, Paris: Hachette.
  • GUIRAUD, P., (1994). Göstergebilim, Çev. Mehmet Yalçın, Ankara: İmge Kitabevi.
  • GÜNAY, V. D., (2002). Göstergebilim Yazıları, İstanbul: Multilingual.
  • GÜNAY, V. D., (2008). “Görsel Okuryazarlık ve İmgenin Anlamlandırılması” SDÜ Arte - Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi içinde (son erişim: 14 Mayıs 2012.
  • JOLY, M., (2008). L’image et les signes, Nathan: Paris.
  • KIRAN, Z. & KIRAN, A., (2006). Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • MERLEAU-PONTY, M., (2005). Algılanan Dünya, Çev. Ömer Aygün, İstanbul: Metis.
  • THÜRLEMANN, F., (2004). “Blumen-Mythos (1918) de P. Klee” HÉNAULT, A.; BEYAERT, A. (-yönetiminde) Ateliers de Sémiotique Visuelle içinde, Paris: PUF, coll. Formes sémiotiques, [13-40].