Grafik Tasarım Bağlamında Kent Kimliğinde Bilgilendirme ve Yönlendirme Grafiklerinin Önemi

Bilgilendirme ve yönlendirme grafiklerinin kent kimliğindeki yerinin grafik tasarım bağlamında irdelenmesi amaçlanan bu makalede kent, bir nesne olmanın ötesinde adeta bir özne olarak ele alınmaktadır. Tarih boyunca, bir yandan kültürlerin oluşumuna ve gelişimine tanıklık ederken, diğer yandan kültürler yaratılmasına beşiklik eden kentler, kaçınılmaz olarak içinde bulundukları rekabet süreçlerinde ön sıralarda yer alabilmek için sahip oldukları kültürel değerleri ve bu bağlamda geliştirdikleri kimliği yansıtma ve aktarma gereksinimi içinde olurlar. Kentlerin değerlerini, kimliklerini yansıtan temel öge ve ortamlardan biri grafik tasarım çalışmalarıdır. Grafik tasarımın önemli disiplinlerinden ve kent kimliğini oluşturan göstergelerin en önemlilerinden biri de bilgilendirme ve yönlendirme grafikleridir. Nitel araştırma yöntemleriyle gerçekleştirilen bu çalışmada, kentte yaşayan veya kente uğrayan insanların her an karşı karşıya olduğu ya da ulaşmak istediği bilgilendirme ve yönlendirme grafiklerinin niteliği, önemi ve gerekliliği üzerinde durulmakta, sorunları irdelenmekte ve bu bağlamda önerilerde bulunulmaktadır.

___

  • Başkan, Ö. (1988). Bildirişim İnsan Dili ve Ötesi, İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi. Benzel, K.F. (2007). Kent Rehberi, GRAFİST 11, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi.
  • Calvino, I. (1990). Görünmez Kentler, 1. Basım, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çöl (Demirseren), Ş. (1998). Kentlerimizde Kimlik Sorunu ve Günümüz Kentlerinin Kimlik Derecesini Ölçmek İçin Bir Yöntem Denemesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü, Kentsel Tasarım Anabilim Dalı.
  • Duane, E. K. (2002). Marka Aklı, çev. Azra Tuna Akartuna, Ankara: MediaCat Kitapları.
  • Fişenk, H. (2012). Yönlendirme Dizgelerinde Yerleşke Kimliğine Uygunluk ve Grafik Tasarım Sorunları: Ankara İli Çankaya İlçesi Kızılay Mahallesi İçin Yönlendirme Dizgesi Tasarımı, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Horn, R. E. (2009). “Bilgilendirme Tasarımı: Yeni Bir Mesleğin Doğuşu”, Grafik Tasarım, Sayı 28, s. 30-39.
  • Kayabaş, T. D. (2017). Taşınmaz Kültür Varlıklarını Tanıtıcı Bilgilendirme Grafiklerinde Karşılaşılan Tasarım Sorunları ve Safranbolu İçin Uygulamalar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Keleş, R. (2014). “Kent ve Kültür Üzerine”, Mülkiye Dergisi, Cilt: 29, Sayı: 246, s. 9-18, https://www.academia.edu/4212293/Rusen_Keles_1_KENT_VE_KULTUR_UZERINE, Erişim Tarihi: 18.07.2022.
  • Lynch, K. (2019). Kent İmgesi, çev. İrem Başaran, 12. Basım, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mercin, L. (2013). “Çevre ve Kent Estetiği Açısından Grafik Tasarımın Önemi”, Ulakbilge, s. 1-9, https://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1366877847.pdf, Erişim Tarihi: 06.03.2020.
  • Mumford, L. (2007). Tarih Boyunca Kent: Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği, çev. Gürol Koca ve Tamer Tosun, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pilici, E. (2019). “Kent Kimliğinin Kurumsallaşması ve Markalaşması”, International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, s. 95-107, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1417418, Erişim Tarihi: 21.01.2021.
  • Sayın, Z. (2019). Grafik Tasarımda Etki. Ankara: Pegem Akademi.
  • Uyan Dur, B. İ., (2018). The Relation Between Infographic And Visual Literacy. ITICAM 2018 - 4th International Trends and Issues in Communication & Media Conference, 18-20 Tem. 2018, Paris-Fransa.
  • Yayınoğlu, P. E., Susar, A. F. (2008). Kent, Görsel Kimlik ve İletişim, 1. Basım, İzmit-Kocaeli: Umuttepe Yayınları.