Hanna'nın Kimsesizliği: Okuyucu'yu Hannah Arendt'le Okumak

Bu çalışma, Hannah Arendt'in “kötülük” yorumu ile bir edebiyat eserini, Bernhard Schlink‟in Okuyucu (der Vorleser) adlı romanını ilişkilendirmeyi amaçlıyor. Arendt‟in Eichmann analizi ile Schlink‟in sert eleştirilere maruz kalmasının temel nedeni olan Hanna karakteri arasındaki koşutluk çarpıcıdır. Arendt'in bir rejimi mümkün kılmış ve rejimin ürünü olmuş insan modelini ele alışında yalnızlık deneyimlerine yaptığı vurgu ise, Hanna karakterini anlamak için daha fazla veri sunmaktadır. Her iki yazar için de, siyasal kötülüğün imkan bulduğu koşulları “anlamaya” dair gösterilecek çaba, benzer koşulların yeniden kendini göstermesine karşı mücadelenin bir parçası niteliğindedir.

Hanna’s Loneliness: Reading The Reader with Hannah Arendt

This study aims to associate Arendt's reading of “evil” with Bernhard Schlink's The Reader. There is a striking resemblance between Arendt's Eichmann and Schlink's Hanna, the character that paves the way for sharp criticism towards the novel. Beside that, Arendt's analysis of human experiences of loneliness may provide more data to understand Hanna. For both writers, the endeavor to “understand” the environment leading political evil to prosper is a part of the struggle against the repetition of similar circumstances.

___

  • Alison, Jane (2006), “The Third Victim in Bernhard Schlink‟s der Vorleser”, The Germanic Review: Literature, Culture, Theory, 81 (2): 163-178.
  • Arendt, Hannah (2001a), “Diktatörlük Dönemlerinde Kişisel Sorumluluk”, Sivil İtaatsizlik içinde (İstanbul: Ayrıntı) (Çev. Yakup Coşar).
  • Arendt, Hannah (2001b), “Sivil İtaatsizlik”, Sivil İtaatsizlik içinde (İstanbul: Ayrıntı) (Çev. Yakup Coşar).
  • Arendt, Hannah (2009), Kötülüğün Sıradanlığı: Adolf Eichmann Kudüs’te (İstanbul: Metis) (Çev. Özge Çelik).
  • Arendt, Hannah (2010), Totalitarizmin Kaynakları: Antisemitizm (İstanbul: İletişim Yayınları) (Çev. Bahadır Sina Şener).
  • Arendt, Hannah (2011), Totalitarizmin Kaynakları: Emperyalizm (İstanbul: İletişim Yayınları) (Çev. Bahadır Sina Şener).
  • Arendt, Hannah (2014), Totalitarizmin Kaynakları: Totalitarizm (İstanbul: İletişim Yayınları) (Çev. İsmail Serin).
  • Arendt, Hannah (2017), “Düşünmek ve Ahlaki Değerlendirmeler”, (Çev. Oğuz Tecimen), Cogito, 86: 156-179.
  • Bartov, Omer (2000), “Germany as Victim”, New German Critique, 80: 29-40.
  • Başkır, Ünsal Doğan ve Erdinç Erdem (2012), “Sivil İtaatsizlik Eylemi Olarak Türkiye‟de Vicdani Ret: Bir Yurttaşlık Talebi”, Toplum ve Bilim, 124: 61-84.
  • Benhabib, Seyla (2007), “Arendt‟s Eichmann in Jerusalem”, Villa, Dana (Der.), The Cambridge Companion to Hannah Arendt (New York: Cambridge University Press).
  • Berktay, Fatmagül (2011), “Kötülüğün Sıradanlığı: Eichmann Kudüs‟te”, Fatmagül Berktay, Politikanın Çağrısı (İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları): 77-84.
  • Berktay, Fatmagül (2016), “Dünyaya Minnet Duymak”, Berktay, Fatmagül (Der.), Dünyayı Bugünde Sevmek: Hannah Arendt’in Politika Anlayışı (İstanbul: Metis): 148-192.
  • Bernstein, Richard J. (2007), “Arendt on Thinking”, Villa, Dana (Der.), The Cambridge Companion to Hannah Arendt (New York: Cambridge University Press).
  • Brazaitis, Kristina (2004), “What Would You Have Done? The Dilemma of the Reader”, Journal of Genocide Research, 6 (4): 583-599.
  • Canovan, Margaret (2007), “Arendt‟s Theory of Totalitarianism: A Reassessment”, Villa, Dana (Der.), The Cambridge Companion to Hannah Arendt (New York: Cambridge University Press).
  • Coşkun, Berrak (2017), “Hannah Arendt‟te „Radikal Kötülük‟ Problemi”, Cogito, 86.
  • Donahue, William C. (2012), “Taking Jewish Cover: A Reply to Bernhard Schlink”, The German Quarterly, 85 (3): 249-252.
  • Fine, Robert (2000), “Crimes Against Humanity: Hannah Arendt and the Nuremberg Debates”, European Journal of Social Theory, 3 (3): 293-311.
  • Freund, Lucy D. (2004), “A Psychoanalytic Reading of The Reader”, Psychoanalytic Psychology, 21 (4): 601-608.
  • Jaspers, Karl ve Hannah Arendt (2017), “Arendt-Jaspers Mektuplaşması” (Çev. Yasin Sofuoğlu), Cogito, sayı 86.
  • MacKinnon, John E. (2004), “Law and Tenderness in Bernhard Schlink‟s The Reader”, Law and Literature, 16 (2): 179-201.
  • Metz, Joseph (2004), “Truth is a Woman: Post-Holocaust Narrative, Postmodernism and the Gender of Fascism in Bernhard Schlink‟s Der Vorleser”, The German Quarterly, 77 (3): 300-323.
  • Neiman, Susan (2006), Modern Düşüncede Kötülük: Alternatif bir Felsefe Tarihi (İstanbul: Ayrıntı) (Çev. Ayhan Sargüney).
  • Oranlı, İmge (2017), “Kötülük ve Terör: Kant‟tan Arendt‟e „Kavranamazlık‟ Mefhumu”, Cogito, 86.
  • Parussa, Sergio (2008), “The Shame of the Survivor: Judaism and Textual Memory in Primo Levi, Günther Anders and Franz Kafka” Journal of Modern Jewish Studies, 7 (1): 91-106.
  • Roth, Jeffrey I. (2004), “Reading and Misreading The Reader” Law and Literature, 16 (2): 163-177.
  • Schlink, Bernhard (2012), Geçmişe İlişkin Suç ve Bugünkü Hukuk (Ankara: Dost Kitabevi) (Çev. Reyda Ergün).
  • Schlink, Bernhard (2015), Okuyucu (İstanbul: İletişim Yayınları) (Çev. Cemal Ener).
  • Schlink, Bernhard ve Eleanor Wachtel (1999), “Bernhard Schlink Interviewed by Eleanor Wachtel”, Queen’s Quarterly, 106 (4).
  • Schlink, Bernhard ve Susan Davis (2009), “An Interview with Bernhard Schlink” https://cardozo.yu.edu/life/2009_fall/interview/ (25.05.2017).
  • Sezer, Devrim (2017), “İtiraz, Tartışma, Demokrasi: Arendt‟te Yargı Yetisinin Etik ve Politik Önemi”, Gülenç Kurtul ve Özlem Duva (Der.), Yargıya Felsefeyle Bakmak (İstanbul: YKY): 107- 135.
  • Sheridan, Ruth (2013), “Sympathy with the Perpetrators: Examining the Appropriation of Schlink‟s Der Vorleser in the Film The Reader”, Australian Journal of Jewish Studies, 27: 119-138.
  • Slabbert, Melodie N. (2009), “Memory, History and Guilt in Bernhard Schlink‟s Der Vorleser”, Fundamina, 15 (2): 136-158.
  • Specter, Matthew G. (2010) Habermas: An Intellectual Biography (Cambridge: Cambridge University Press).
  • Stern, Daniel (2004), “Some Notes toward a Response to The Reader” Law and Literature, 16 (2): 203-205.
  • Villa, Dana R. (2007), “Introduction: The Development of Arendt‟s Political Thought”, Villa, Dana (Der.), The Cambridge Companion to Hannah Arendt (New York: Cambridge University Press).
  • Weisberg, Richarrd H. (2004), “A Sympathy That Does Not Condone: Notes in Summation on Schlink‟s The Reader” Law and Literature, 16 (2): 229-235.
  • Worthington, Kim (2011), “Suturing the Wound: Derrida‟s On Forgiveness and Schlink‟s The Reader”, Comparative Literature, 63 (2): 203-224.
  • Young-Bruehl, Elisabeth (2012), Hannah Arendt: Dünya Aşkıyla (İstanbul: İletişim) (Çev. Ali Selman).