YUNUS EMRE ÇAĞINDA ANADOLU'NUN SİYASAL VE SOSYAL DURUMU

Yunus Emre, hakkında çok fazla bilgi sahibi olmadığımız, ancak Anadolu Türklüğünün dilinde ve gönlünde şiirleriyle yer etmiş büyük bir ozan ve mutasavvıfdır. Onun menkıvebî hayatına bakarsak Hacı Bektaş-ı Veli, Mevlana Celaleddin-i Rumi, Saru Saltuk gibi ünlü şahsiyetleriyle aynı zamanda yaşamıştır. Sivrihisar'da, Karaman'da, Konya'da, Bolu'da ve Anadolu'nun diğer yerlerinde onun mezarının olduğu söylenir. Bu durum aslında onun bütün Türkiye'nin ortak mirası olduğunun en güzel örneğidir. Tarihi bir şahsiyet olarak ise Yunus Emre'nin 13. yüzyılın ortaları ile 14. yüzyılın ilk çeyreğinde yaşadığı ileri sürülmektedir. Yunus Emre'nin doğduğu yıllarda Anadolu Selçukluları Babai isyanları ile oldukça yıpranmış durumdadır. Kösedağ Savaşı'ndan sonra ise Moğollar Anadolu'yu işgal etmişlerdir. İşte böyle buhranlı bir ortamda Yunus Emre gezgin bir derviş olarak Anadolu'yu dolaşmış ve Türkçe şiirleri ile gönüllerine girdiği halkın moral ve inançlarına hitap etmiştir. Makalemizde Yunus Emre dönemindeki Anadolu'nun siyasi ve sosyal hayatı ele alınacaktır.

___

  • Dede, B. (1990). Yunus Emre’nin Eserlerinin Tahlili. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Eflaki, A. (1964). Ariflerin Menkıbeleri. Tahsin Yazıcı (Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Erzi, A. (1950). Türkiye Kütüphanelerinden Notlar ve Vesikalar I. Belleten, XIV (53), 85-105.
  • Gölpınarlı, A. (1961). Yunus Emre ve Tasavvuf. İstanbul: Yükselen Matbaası.
  • İbni Bibi. (2020). El- Evâmirü’l- Alaiyye fi’l- Umuri’l- Alaiyye, Selçuknâme. M.Öztürk (Çev.). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kafesoğlu, İ. (1984). Harzemşahlar Devleti Tarihi. 2.Baskı Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kaymaz, N. (2011). Anadolu Selçuklularının İnhitatında İdari Mekanizmanın Rolü. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Köprülü, M. F. (1966). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. 2.baskı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.