BİR BAŞYAPIT OLARAK DZIADY III ATALAR III

XIX. yüzyıl siyasi tarihi pek çok Avrupa devleti için bir dönüm noktası oluşturmanın yanı sıra edebiyat ve sanat sahnesinde de önemli değişikliklere ev sahipliği yapmıştır. Öyle ki, yeni bir akımın doğmasına zemin hazırlamıştır. Bu yeni akım, klasisizme karşı tepki olarak doğan, onun tüm programlarını, ilkelerini reddeden romantizmdir. Bu akımın ve genel olarak Polonya edebiyatının en önemli şairlerinden biri de, Adam Mickiewicz'tir. Özellikle Dziady Atalar başlıklı yapıtı esaret altındaki ulusunun umutlarını yeniden lizlendirmek için kaleme alınmış olması açısından ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışmada, çağın şairi Mickiewicz'in, Atalar'da, ulusunun duygularına nasıl seslendiği, ortaya koyduğu yeni kavramlar, dini yaklaşımı ve bağımsızlık mücadelesinde yapılması gerekenleri ulusuna şiir aracılığıyla nasıl ilettiği ele alınacaktır.

FOREFATHERS PART III AS A MASTERPIECE

19 century witnessed signicant changes in the eld of literature and art in addition to certain turning points for many European countries. These changes were so inuential that they paved the way for a new movement. This new movement was romanticism which was a reaction to classicism opposing all its aesthetics and principles. One of the most important poets of this movement as well as Polish literature, is Adam Mickiewicz. Especially his work Dziady Forefathers is important in that it was meant to give hope to his nation under captivity, then. This study aims to examine how Mickiewicz addresses to the feelings of his people, concepts that he introduces to poetry, his religious approach and how he conveys, in his poems, what needs to be done in the struggle of independence for his nation.

___

  • “A. Mickiewicz: Dziady cz. III – Dokładne Opracowanie Utworu." Web. 02.01.2016.
  • “Dziady” cz. III - Krótkie Opracowanie.” Web. 26.10.2015.
  • “Dziady / Dziady Cz. III - Scena VII - Salon Warszawski.” Web. 26.10.2015.
  • “Dziady / Obraz Polskiego Społeczeństwa Zawarty w Scenach Salon Warszawski i Pan Senator w III Części Dziadów.”Web. 09.12.2015.
  • “Dziady / Widzenie Księdza Piotra w III Części Dziadów – Interpretacja.” Web. 13.09.2015.
  • Körpe, Seyyal. “Leh Edebiyatında Romantizmden Realizme Geçiş Adam Mickiewicz’in “Pan Tadeusz”Adlı Yapıtı.” Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2005.
  • Makowski, Stanisław. Romantyzm. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995
  • Mickiewicz, Adam. Dziady;Tom III. Paris: Bourgogne et Martinet, 1844.
  • Mickiewicz, Adam. Poezye, Paris: A.Pinard,1832.
  • “Przemiana Wewnętrzna Bohatera Romantycznego.” Web. 19.10.2015.
  • Yüce, Neşe Taluy. “Dziady ve Mickiewicz.” Gündoğan Edebiyat.Güz 8 (1993)101- 113.
  • Yüce, Neşe Taluy. Polonya Edebiyatında Aydınlanma, Romantizm, Realizm. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı, 2002.
  • Yücel, Tahsin. “Türk Dili Yazın Akımları Özel Sayı.” Fransız Coşumculuğu 349.1 (1981): 59-83.
  • “Wielka Improwizacja” z Trzeciej Części “Dziadów” Adama Mickiewicza – Omówienie.” Web. 29.04.2016.
  • Witkowska, Alina ve Ryszard Przybylski. Romantyzm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.