Marsilius’un Siyaset Kuramı: Defensor Pacis Üzerine

Defensor pacis [Barış Savunucusu, 1324], siyasette modernliği başlatan temel yapıtlardan biridir. Bu modernlik bağlamı, dindışı temellendirilen devlet olgusudur. Yapıt, siyasetin özerkliğini, sivil toplumun özerkliğinden çıkartır. Devlet, sadece yaşama uğruna değil, iyi yaşama uğruna ortaya çıkmış, kendine tam yeterlilik sınırında olan yetkin bir topluluktu. Ona göre Aristoteles, bu tanımdaki “sadece yaşama uğruna değil, iyi yaşama uğruna ortaya çıkmış olma” ile devletin yetkin son nedenini göstermişti. Politika’da “Devlet, özgür adamların topluluğudur” denmişti. Öyleyse her yurttaş, özgür olmak ve bir başkasının despotizmine, yani kölece efendiliğine uğramamak zorundaydı. Fakat bu, bir veya birkaç yurttaşın kendi keyfi ne göre yurttaşların bütününe yasa verdiği durumda gerçekleşmezdi. Yasaların yapımına bütün yurttaşlar katılmalıydı. Yasalar doğru olarak yapıldığında, ortak yararın büyük bir kısmı korunurdu. Kötü yasalar, yurttaşlara ancak dayanılmaz bir kölelik, eziyet ve düşkünlük getirirdi. Bunun sonucu ise devletin yıkılmasıydı. Aristoteles için, demokrasinin veya yığınların yönetimi kötü bir yönetimdi. Çiftçilerin, sanatkarların ve para kazananların oluşturduğu ayaktakımı, katı anlamda devletin parçası değildi. Ama Marsilius’ta, yasama erki tamamen bütün yurttaşlar kuruluna bırakıldığı gibi, hükümet de bu kurul tarafından seçilecek ve ona karşı sorumlu olacaktı. Yine, hükümet yasalara sıkı bir bağlılıkla yönetecek ve yasaları çiğneyenler, bütün yurttaşlar kurulu tarafından cezalandırılacaktı. Bu öğreti, Aristoteles’in özgün öğretisinden çok daha demokratik görünür

POLITICAL THEORY OF MARSILIUS: ON DEFENSOR PACIS

Defensor pacis [Defender of the Peace, 1324] is one of the main works that got modernity started in politics. This context of modernity is the fact of the state established as secular. The work tries to infer autonomy of politics from autonomy of civil society.The state was a self-suffi cient competent community which fi rst came into being not only for living but also for good living. According to him, Aristotle had showed the competent last-cause of the state with phrase “not only for living but also for good living” in this defi nition.In Politics, it is written that “the state is the community of free men”. Therefore every citizen must be free of despotism of others and of being exposed to highhandedness. But this can not be realized in such a case that one or several citizens arbitrarily enact a law for all citizens. All citizens must be participated in legislation. When laws are made accurately, the huge part of common good is preserved. Egregious laws only bring insufferable slavery, pain and weakness to citizens. The result of this is to collapse of the state.According to Aristotle, democracy or the rule of masses is a bad way to administrate. Dregs, which is formed by farmers, artisans and moneymakers, are not a part of the state solidly. But as for Marsilius, power of legislation is handed over to the board of all citizens as government is elected by and is accountable to this board. And yet, government rules adhering strictly to laws and those who offense against laws are punished by the board of all citizens. This doctrine seems much more democratic than Aristotle’s original doctrine

___

  • AĞAOĞULLARI, Mehmet Ali ve KÖKER, Levent, Tanrı Devletinden Kral-Devlete, İmge Kitabevi, Ankara, 1991
  • ARISTOTLE, The Politics, Translated by T. A. Sinclair, Penguin Books, New York, 1984.
  • ARİSTOTELES, Politika, Çev. Mete Tunçay, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1983.
  • BRAMPTON, C. Kenneth, “Marsiglio of Padua: Part I. Life”, The English Historical Review, Vol. 37, No. 148, October, 1922.
  • GARNETT, George, Marsilius of Padua and “The Truth of History”, Oxford University Press, Oxford, 2006.
  • Goods News Bible, Today’s English Version, Canadian Bible Society, Toronto, 1984.
  • Kutsal Kitap, Eski ve Yeni Antlaşma (Tevrat, Zebur, İncil), Yeni Yaşam Yayınları, 2009.
  • LYNCH, Joseph H., The Medieval Church: A Brief History, Longman Publishing, New York, 1993
  • MAIRET, Gérard, “Padovalı Marsilius’tan Louis XIV’e Laik Devletin Doğuşu”, Devlet Kuramı içinde, Der. Cemal Bali Akal, Dost Kitabevi, Ankara, 2000.
  • MARSILIUS of Padua, Defensor Pacis, Translated by Alan Gewirth, University of Toronto Press, Toronto, [ilk baskı 1956] 1992. GARNETT, s.12.
  • OZMENT, Steven, The Age of Reform 1250-1550, Yale University, New Haven, 1980.
  • PREVITÉ-ORTON, C. W., “Marsiglio of Padua: Part II. Doctrines”, The English Historical Review, Vol. 38, No. 149, January, 1923.
  • STRAUSS, Leo, Liberalism Ancient & Modern, The University of Chicago Press, Chicago, 1989.
  • TIERNEY, Brian, The Crisis of Church and State 1050-1300, University of Toronto Press, Toronto, 1988.