XVIII. Yüzyılda Avusturya’da Alla-Turca Anlayışı ve Buna Etki Eden Unsurlar

Osmanlı Devleti ile Avusturya’nın birbiri ile teması XVI. yüzyılda başlasa da, XVIII. yüzyıla kadarkültürel anlamda ciddi bir etkileşimden bahsedilemez. XVIII. yüzyılda ise her iki ülkenin birbiriyleantlaşma zemini arama çabası, Osmanlı Devleti’nin Avrupa’ya geçici elçiler göndermesi;Avusturya’da Türklerle ilişkilerin artırılması için Şark Akademisinin kurulması ve Türk modasınınülke içerisinde yayılmaya başlaması gibi etkenler karşılıklı etkileşimi artırmıştır. XVIII. yüzyılbaşlarından sonuna kadar Avusturya’da Türk usulüne uygun veya da Alla-Turca anlayışına özgüyapılan düğünler, resmigeçitler ve merasimler, yiyecek, içecek ve giyecek anlayışı ile mimariyapılar, müzik aletleri ve müzikaller, Türk modasının Avusturya’daki hâkimiyetini göstermesiaçısından önemlidir. Bu nedenle bu çalışmada Avusturya’daki Alla-Turca akımı örneklerlegösterilmeye çalışılmış ve araştırmayı somut verilere dayandırmak amacıyla XVIII. yüzyıla aitgörseller çalışmanın sonuna eklenmiştir.

The Perception Of Alla-Turca In Austria In The 18th Century and Its Impacted Elements

The contact between the Ottoman Empire and Austria XVI. century, XVIII. Century until a serious cultural interaction can not be mentioned. In the 18th century, both countries tried to seek a treaty ground with each other, the Ottoman Empire sent temporary envoys to Europe; In order to increase relations with Turks in Austria, factors such as the establishment of the Orient Academy and the spread of Turkish fashion in the country have increased the interaction. From the beginning of the 18th century until the end of this period, weddings, parades and ceremonies food, beverage and clothing culture, architectural structures, musical instruments and musicals made in Austria according to Turkish duly or Alla-Turca concept are important for demonstrating the dominance of Turkish fashion in Austria. Therefore, this study was tried to illustrate the Alla-Turca flow in Austria and was added to the end of the 18th century study to base the research on concrete data.

___

  • (13.09.2019).
  • http://www.eslam.de/begriffe/s/schwetzinger_schlossgarten .htm adresinden alındı. (08.01.2019).
  • http://www.zacherlfabrik.at/all/geschichte.html adresinden alındı (09.01.2019).
  • https://onb.ac.at/forschung/forschungsblog/artikel/ne ws/mozart-ein-freimaurer/ adresinden alındı (10.01.2019).
  • http://www.zacherlfabrik.at/all/geschichte.html adresinden alındı
  • Friehs, J. T. (2019, 01 10). Türken in Wien! Die "Entführung aus dem Serail" am Wiener Burgtheater. www.habsburger.net: https://www.habsburger.net/de/kapitel/tuerken-wiendie-entfuehrung-aus-dem-serail-am-wienerburgtheater adresinden alındı.
  • Arslan, M. (2008). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri. Manzûm Sûrnâmeler (Cilt I). İstanbul: Sarayburnu Kitaplığı.
  • Auffgebot ... so die Chur- und Fürsten zu Sachsen ... an alle Landstende ... des Türcken ... halben ... verkündigen lassen . (1541).
  • Cantemir, D. (1745). Geschichte des osmanischen Reichs nach seinem Anwachse und Abnehmen. Hamburg. Czeike, F. (2004). Historisches Lexikon Wien (Cilt III). Wien.
  • Doubek, K. (2007). August Der Stark. Hamburg . Galter, H. (6 April bis 4. November 2018). Passarowitz Und Die Anfaenge Der Orientalistik İn Österreich. Wir Und Passarowitz. 300 Jahre Auswirkungen Auf Europa, Universalmuseum Joanneum, 94-102.
  • Groote, I. M. (2011). Musik in der Geschichte - Zwischen Funktion und Autonomie. München: Herbert Utz Verlag.
  • Haberlandt, M. (1894). Aus Bosnien Und Herzegowina. Österreichische Monatsschrift Für Den Orient.
  • Hammer, J. V. (1836). Geschichte Des Osmanischen Reiches (Cilt IV). Pest: C.U.Hartlebens’s Verlag.
  • Hanzl-Wachter, L. (2004). Hofburg Zu Innsbruck. Wien/Köln/Weimar: Böhlau Verlag.
  • İstek, G. (2017). İlk Yenileşme Döneminde Avusturya’da Eğitim Ve Osmanlı Sistemi İle Mukayesesi (1774- 1824). (Basılmamış Doktora Tezi). Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kanca, Ş. F., & Yücel, F. (2003). Mozart Ve Şark. KKEFD(8), 239-245.
  • Khevenhüller-Metsch, Graf, R., & Schlitter, H. (1907). Aus Der Zeit Maria Theresias. Tagebuch Des Fürsten Johann Josef Khevenhüller- Metsch (1742-1744). Wien/Leipzig.
  • Knoch, W. J. (1960). Short History Of Austria And The Habsburgs. Knoch.
  • Koçak Z. (2018). Son Osmanlı-Avusturya Mücadelesinde Değişen Dengeler ve Ziştovi Antlaşması. Akademik Bakış Dergisi. II(22). 261-289..
  • Kruschkova, K., & Lipp, N. (2004). Tanz Anderswo: İntraUnd İnterkulturell, Jahrbuch Tanzforschung (Cilt XIV). Münster.
  • Kütükoğlu, B. (1989). Ahmed Resmî. TDV İslam Ansiklopedisi, II, 121-122. Lau, T. (2016). Die Kaiserin Maria Theresia. Wien/Köln/Weimar : Böhlau Verlag.
  • Mattes, S. (2002). Orient im Film. Die Geschichte des Bauchtanzes von Seinen Anfaengen Bis Zur Gegenwart. Wien.
  • Mayr, J. (1607). Wachtshausel wider die Tüchter. München.
  • Mikosch, E. (1995). Ein Serial Für Die Hochzeit Des Prinzen. Turquerien Bei Den Hochzeitsfeierlichkeiten in Dresden im Jahre 1719. Im Lichte Des Halbmonds. Das Abendland Und Der Türkische Orient, 235-243.
  • Ottilinger, E. B. (1997). Kronprinz Rudolfs- Türkisches Zimmer” Und “Die Orientmode İn Wien”. Orient : Österreichische Malerei Zwischen 1848 Und 1914. (E. M. Oehring, Dü.) Residenzgalerie Salzburg (20 Temmuz - 24 Eylül ).
  • Rexheuser, R. (2015). Die Personalunionen Von SachsenPolen 1697-1763 Und Hannover-England 1714. Ein Vergleich (Cilt XVIII). Wiesbaden: Harrassowitz Verlag.
  • Richter, S. (2008). Die Schweitzinger Moschee- Ein Tempel Der Weltweisheit? H. Neuhaus içinde, Archiv Für Kulturgeschichte (s. 109-129). Köln/ Weimar/ Wien: Böhlau Verlag.
  • Savaş, A. İ. (1991). Mustafa Hatti Efendi’nin Viyana Sefaret Raporu Üzerine. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VI(1), 241-260.
  • Savaş, A. İ. (1999). Mustafa Hatti Efendi. Viyana Sefâretnâmesi. Ankara : TTK Yayınları.
  • Schuckelt, H. (2010). Die Türckische Cammer. Sammlung Orientalischer Kunst in Der Kurfürstlich-Sächsischen Rüstkammer Dresden. Dresden .
  • Schumann, J. (2003). Die Andere Sonne. Kaiserbild Und Medienstrategien im Zeitalter Leopolds I. Berlin.
  • Uçman, A. (2012). Ebûbekir Râtib Efendi'nin Nemçe Sefâretnâmesi. İstanbul: Kitabevi.
  • Unat, F. R. (1968). Osmanlı Sefirleri Ve Sefaretnâmeleri. (B. S. Baykal, Dü.) Ankara: TTK Yayınevi.
  • Wiener Zeitung . (1 Februar 1744).
  • Wiener Zeitung . (11 Marz 1761).
  • Wiener Zeitung . (15 Februar 1792).
  • Wiener Zeitung . (22 April 1758).
  • Wiener Zeitung . (27 November 1773).
  • Wiener Zeitung. (1 Juni 1748).
  • Wiener Zeitung. (11 Februar 1728).
  • Wiener Zeitung. (12 Juni 1754).
  • Wiener Zeitung. (13 April 1748).
  • Wiener Zeitung. (19 April 1758).
  • Wiener Zeitung. (19 Juni 1748).
  • Wiener Zeitung. (22 Februar 1792).
  • Wiener Zeitung. (22 Mai 1748).
  • Wiener Zeitung. (28 Juli 1734).
  • Wiener Zeitung. (28 Juli 1734).
  • Wiener Zeitung. (28 September 1740).
  • Wiener Zeitung. (5 Januar 1743).
  • Wiener Zeitung. (7 August 1782).
  • Wienerisches Diarium. (9 Januar 1743).
  • Wienerisches Diarum . (25 Ekim 1719).
  • Yeşil, F. (2010). Aydınlanma Çağında Bir Osmanlı KâtibiEbubekir Râtib Efendi. İstanbul : Tarih Vakfı Yurt Yayınları.