Felsefi Antropolojik Bir Bakışla Felsefe Bilgisinin Önemi

Bu çalışmanın amacı, insanın ne olduğunu, varlıktaki konumunu kendisine temel sorunsal edinmiş olan Alman filozof Max Scheler’in “kişi olarak insan” anlayışına tutunarak, felsefi antropolojik bir bakış açısıyla, özellikle günümüzde elzem bir gereklilik olarak beliren duyarlı, vicdanlı, sağduyulu, hoşgörülü, sorumluluk sahibi etik değerlere sahip erdemli nesillerin yetişmesinde, felsefe bilgisine sahip olmanın önemine ve gerekliliğine dikkat çekmektir. Bu bilgi, insanın kendisinin ne olduğunu, evrendeki yerini, varoluşunun anlamını, diğer tüm varolanlarla olan bağını bilmesine, anlamasına, sorgulamasına yönelik bir bilgi olarak, öncelikle bireysel düzlemde kişinin kendi kendisini biçimlendirip geliştirmesine, diğer bir ifadeyle karakter gelişimine hizmet eder. Pozitif bilimlerin örneğinde serimlenen türden bir egemenlik ve başarı bilgisi olmayan felsefe bilgisi, temelde, insanın kendi kişisel hırs ve isteklerini minimize ederek, sadece kendi çıkarları peşinde koşan bir insan olmaktan onu alıkoyar. 

The Importance of Philosophical Knowledge with a Philosophical Anthropological View

The objective of this study is to draw attention to the importance of having philosophical knowledge in the development of sensitive, conscientious, discreet, tolerant, unbiased, responsible generations who, in a philosophical anthropological view -holding on to the understanding of the “human being as a person” of the German philosopher Max Scheler, who has acquired the fundamental problematic of what is human being and the existence position itself- appear as an essential necessity. Knowledge of philosophy, which lacks the sovereignty and achievement of the kind that is revealed in the example of positive sciences, basically, minimizing one’s personal ambitions and desires, prevents him from being a person who only pursues his interests. 

___

  • Akarsu, B. (1994). Çağdaş felsefe: kant’tan günümüze felsefe akımları. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Akarsu, B. (1986). Max scheler: insan olma sorunu. ioanna kuçuradi (Der.). Türk felsefe araştırmalarında ve üniversite öğretiminde alman filozoflar içinde, (ss.32-43). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Bochenski, J. M. (1997). Çağdaş avrupa felsefesi. (çev. Serdar Rifat Kırkoğlu). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Kuçuradi, I. (2004). Felsefe ve etik, 1-14. Yunus Aran Birlikteliği Konferansı. (Erişim: 01.05.2018), http://www.aysuerden.org/yunusaran/pdf/Etik_iona.pdf
  • Mengüşoğlu, T. (1983). Felsefeye giriş. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mengüşoğlu, T. (1959). Ontolojik esaslara dayanan felsefi antropoloji hakkında düşünceler. İstanbul Üniversitesi Felsefe Arkivi Dergisi, 4(2), 1-8. (Erişim: 01.05.2018), http://www.dergipark.gov.tr/iufad/issue/1314/15500
  • Russell, B. (1996). Eğitim üzerine. (çev. Nail Bezel). İstanbul: Say Yayınları.
  • Scheler, M. (2015). Hınç. (çev. Abdullah Yılmaz). İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Scheler, M. (1998). İnsanın kosmostaki yeri. (çev. Harun Tepe). Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Störig, H. J. (2013). Vedalardan tractatus’a dünya felsefe tarihi. (çev. Nilüfer Epçeli). İstanbul: Say Yayınları.
  • Tepe, H. (1998). Giriş. (çev. Harun Tepe). İnsanın kosmostaki yeri içinde, (ss.7-31). Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Timuçin, A. (1992). Düşünce tarihi. İstanbul: BDS Yayınları.
  • Yıldız, A. (2015). Max scheler’in insan ve kişi anlayışı. Bilimname, XXIX (2), 91-108. (Erişim: 01.05.2018), http://www.isamveri.org/pdfdrg/DO2237/2015_29_YILDIZA.pdf