AHMET HAMDİ TANPINAR’IN ŞİİRLERİNDE KAFİYE UNSURLARI

Bu çalışmanın amacı Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Bütün Şiirleri” adlı eserinde örneklenen kafiye türlerini tespit ederek A. Hamdi Tanpınar’ın şiirlerinde ses zenginliğini sağlamak amacıyla hangi tür kafiyeleri seçtiğini tespit etmektir. Çalışmamızda şairin, şiirlerinde kafiye türlerini hangi sıklıkla kullanıldığı istatistiki verilere dayalı olarak tespit edilmeye çalışılacaktır.Tanpınar, ilk şiirlerini hece ölçüsü ile yazmış olup ancak daha sonra şiirlerindeki biçimsel farklılıklar serbest nazma dönüşmüştür. Bu mükemmeliyetçi tavır onun şiirinde kusursuz şiir anlayışının doğmasına neden olmuştur. Tanpınar’ın şiirlerindeki ses zenginliği kafiyelere dayanmakta ve şair bilinçli olarak kafiye türlerine şiirinde yer vermiştir. Böylece Ahmet Hamdi Tanpınar’ın şiirleri, kafiye türlerine yaslanan estetik bir dile dönüşmüştür.
Anahtar Kelimeler:

Şiir, Kafiye, Ölçü

-

The aim of this study is to identify the types of rhyme seen in Ahmet Hamdi Tanpınar’s book called “All Poems”. To ensure the richness of sound in his poems, which type of rhyme was chosen by A. Hamdi Tanpınar and how he used this types of rhyme in his poems was explained based on statistical data. Tanpınar wrote his first poems with syllabic but later the stylistic differences in his poems turned to free verse. This perfectionist attitude in his poetry led to the emergence of perfect understanding of poetry. The richness of sound in Tanpınar’s poems was based on rhyme and poet has consciously used rhyme types in his poems. Thus the poems of Ahmet Hamdi Tanpınar turned into an aesthetic language leaning on rhyme
Keywords:

Poem, Rhyme, Measure,

___

  • Abacı, Tahir, (2000). Yahya Kemal ve Tanpınar’da Müzik, Pan Yay., İstanbul
  • Ağra, Gülten, (1971). Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Şiir Lugati, İstanbul Ünv. Edebiyat Fak. Yay., İstanbul
  • Akay, Hasan, (2003). Şiiri Yeniden Okumak, Kitabevi Yay., İstanbul
  • Aksan, Doğan , (1990). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Engin Yayınları, Ankara
  • Aktaş, Şerif, (1986). Edebiyatta Uslup Problemleri, Ankara
  • Ali Seydi, (1323). Seci ve Kafiye Lugati, İstanbul
  • Alptekin, Turan, (2001) Ahmet Hamdi Tanpınar, Bir Kültür Bir İnsan, İletişim Yay., İs- tanbul
  • Banarlı, Nihat Sami,(1975). Türkçenin Sırları, İstanbul
  • Belviranlı, Dr. Ali Kemal, (1995). Aruz ve Ahenk, Marifet Yay., İstanbul
  • Boynukara, Hasan, (1993). Modern Eleştiri Terimleri, Van
  • Cogito, (2004). Şiir Dosyası, Sayı: 38, İstanbul
  • Demiralp, Oğuz, (2001). Kutup Noktası, YKY Yay., İstanbul
  • Deridda, J., (2002). Şiir Nedir, Babil Yay., İstanbul
  • Dilçin, Cem (2000). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, T.D.K Yay., İstanbul
  • Eliot, T. S., (1983).Edebiyat Üzerine Düşünceler( çev. Sevim Kantarcıoğlu), Ankara
  • Ergin, Muharrem, (1980).Türk Dil Bilgisi, İstanbul
  • Kaplan, Mehmet, (1995). “Kafiye”, T. Fikret, Dergâh Yayınları, 4. Baskı, İstanbul
  • Kolcu, Ali, (2002). Zamana Düşen Çığlık, Akçağ Yay., İstanbul
  • Macit, Muhsin, (1996). Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Akçağ Yay., Ankara
  • Okay, Orhan, (1990). Estetik Güzel Sanatlar ve Edebiyat, Edebiyat ve Sanat Yazıları, Dergâh Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Şafak, Yakub,(1993). Aruzu Niçin ve Nasıl Öğrenmeliyiz, Yedi İklim, c.5,s.40
  • Wellek, Rene, (1956). Theory of Literature, A Harvest Book Brace and Company, 4. Baskı, New York
  • Wellek, Rene, (1993). Edebiyat Teorisi, Akademi Kitapevi, İzmir
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (Eylül 1998). Şiire Dair: Edebiyat Üzerine Makaleler, (Haz.) Zeynep Kerman, Dergâh Yayınları,5. Baskı, İstanbul
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (2012). Bütün Şiirleri, Dergâh Yayınları, İstanbul
  • Thomson, G., (1990). Şiir Sanatı, Üç Çiçek Yay., İstanbul
  • Todorov, (2001) Poetikaya Giriş, Metis Yay., İstanbul
  • Varlık, (2000) . Şiir Nasıl Okunur, İstanbul
  • Yavuz, Hilmi, (1973). Tanpınar’ın Estetiği, Milliyet Sanat, İstanbul
  • Yıldız, Saadettin, (2006). Arif Nihat Asya, Kültür Yay., İstanbul
  • Yıldız, Saadettin, (1997) Arif Nihat Asya’nın Şiir Dünyası, M.E.B Yay., İstanbul