Polykrates'in dipteros'undan hermogenes'in pseudodipteros'una

Magnesia kazılarının en büyük amacı Hermogenes'in yapılarını incelemek olmasına karşın 1984'den bu yana sürdürülen kazılarda bu amaç doğrultusunda fazla yol alındığı söylenemez. Buna karşın ortaya çıkarılan yeni yapılar üzerinde yapılan çalışmalarla önemli sonuçlara ulaşılmıştır. I lermogenes yapılarıyla olmasa da ona bağlanan yapılarda bu varsayım irdelenmiştir. Vitruvius'tan edindiğimiz verilere göre Hermogenes "pseododip/enıs" olarak tanımlanan tapınağı ilk planlayan ve uygulayan mimardır ve bu yapı Vitruvius'a göre Magnesia'daki Artemis Tapınağı'dır. Çalışmalanmızda elde ettiğimiz veriler doğrultusunda, I lermogenes'in bu tapınak tipini belirleme nedenleri konusunda şimdiye kadar çeşitli bilim adamlarınca çeşidi yorumlar ortaya koyulmuş ve bu uygulama genellikle ışık/gölge karşıtlığının uygulanmasına da yandırılmıştır. Bu makalede de aynı nedenler sorgulanmakta ve ışık/gölge karşıdığının geçerli bir varsayım olamayacağı gösterilmeye çalışılmaktadır. Gerçek zamana dayanan üç boyudu görüntülerde tapınağın hiçbir zaman ve hiçbir şekilde varsayıldığı kadar ışık/gölge üretecek bir özelliğe sahip olmadığı gösterilmektedir. Bu durumda Vitruvius'un sözlerinden de anlaşılan "pferonn güzelleştirmek" konusunda Hermogenes'in neler yaptığı konusu üzerinde durulmakta ve psendodipten/s tapınak planının bulunuş ve uygulanış nedeni bu sonuca bağlanmaktadır.

___

  • Akurgal 1961 E. Akurgal, Die Kunst Anatoliens (1961).
  • Arias - Hirmer 1962 P. E. Arias - M. Hirmer, History of Greek Vase Painting No. 5 (1962).
  • Bingöl 1997 O. Bingöl, MaJerei und Mosaik der Antike in der Tiirkei (1997).
  • Bottero 2005 J. Bottero, Gilgamis Destanı, (Çev. Orhan Suda) (2005).
  • Charbonneaux ve diğ. 1971 J. Charbonneaux - M. Roland - F. Villard, Das Klassiscbe Griechenland. Die Griecbiscbe Kunst HI (1971).
  • Davidson 1952 Art Treasures of the Metropolitan 28, M. D. Davidson (ed.), (1952).
  • Dictrich 2002 B. Dietrich, "Midasstadt in Phrygien: Eine sagenumwobene Stâtte im anatolischen Hochland", Sonderbdnde der antiken Welt (2002).
  • Drougou 2003 S. Drougou, Vergina (2003).
  • Philippake 1970 V. Philippake, Vases of the National Museum of Athens (1970).
  • Fol ve dig. 1986 A. Fol - M. Chichikova -T. Ivanov - T. Teofilov, The Thracian Tomb Near the Village of Svestari (1986).
  • Gruben 2001 G. Gruben, Griecbiscbe Tempel und Heiligtiimer (2001).
  • Hampe - Simon 1980 R. Hampe - E. Simon, Tausend Jahre friibgriecbiscbe Kunst(1980).
  • Homeros Odysseia, Çev. A. Erhar - A. Kadir (1970).
  • James 1994 T. G. H. James, Egyptian Painting (1994).
  • Jeppesen 2002 K. Jeppesen, The Maussoleion at Halikarnassos. Bd 5 The Superstructure (2002).
  • Kunze ve dig. 1992 M. Kunze - W. D. Heilmever - L. Giuliani, Atıtikensammlung im Pergamonmuseum und in Cbarlottenburg : Staatlicbe Museen Berlin (1992).
  • Özgen - Öztürk 1996 İ. Özgen - J. Özrürk, Lydian Treasure (1996).
  • Pasinli 1998 A. Pasinli, Arcbaologische Museen lstanbuls (1989).
  • Rhomiopoulou 1999 K. Rhomiopoulou, I^erkadia, Die antike Mie%a (1999).
  • Weisehofer 2005 J. Weisehofer, Das antike Persian (Zürich 1994) Neuausgabe (Düsseldorf 2005).