Cinsel kimlik

Bazı sosyologlara göre cinsiyet sosyal bir oluşumdur. Bu tanıma göre cinsiyetin, tamamiyle içinde yaşadığımız toplum tarafından oluşturulduğu anlamından çok toplum tarafından etkilendiği üzerinde durularak cinsiyetin toplumsal kontrol altında olduğu konusunda araştırmalar süregelmektedir. Kesinlikle, düşüncelerimizin toplumsal kısıtlamaların etkisi altında olduğu gerçeği kaçınılmazdır ve bu gerçek cinsiyet hakkındaki düşüncelerimizden farklı değildir. Bu nedenle cinsiyet anlayışının evrensel sosyal bir yapı ve oluşum olduğu gerçeğinden yola çıkarak bu çalışma, kadınlık, erkekliğin yaşadığımız toplumlarda kültürel oluşumunu ve cinsiyetin sosyal açıdan nasıl temsil edildiğini ele almaktadır. Çalışmada ayrıca Türk toplumunda cinsiyet kavramı ele alınarak Türk toplumunda kadınlık ve erkekliğin kültürel oluşumu ve cinsiyetin sosyal açıdan nasıl temsil edildiğine ilişkin örneklemelere yer verilmiştir.

Gender identity

According to some sociologists, gender is socially constructed. However, they do not actually mean that our genders are created purely because of the society we live in, but rather that they are affected by the society that we live in. They are pointing out that the way in which gender is seen as in some way controlled. Surely the social constraints of a certain discourse do effect our thinking, and this is in no way different when thinking about gender. In this way then we could say that an understanding of gender is that any attempt to universalize such as a thing would be brought down by the fact that it is a social construction. This study is considering how cultural definitions of masculinity and/or femininity have shaped representations of men’s and women’s in our societies. The study also is looking into femininity and masculinity in Turkish culture. In order to understand this relation, there are some examples of cultural definitions from Turkish society has presented.

___

  • [1] Ataca, B., Sunar, D., & Kagıtçıbaşı, Ç., (1994). Variance infertility due to sex-related differentiation in child-rearing practices. Paper presented at the 12th International Congress of Cross Cultural Psychology, Pamplona, Spain.
  • [2] Brod, H. and Kaufman, M., (1994). Theorizing Masculinities. London. Sage Publications. p. 78, p. 167, p. 74
  • [3] Chodorow, N., (1988). The Reproduction of Mothering. Berkeley. University of California Press.
  • [4] Davis, K., (1997). Embodied Practices: Feminist Perspectives on the Body. London. Sage Publications. p. 2, p.157.
  • [5] Dilek, Y., (1997). Parents’ Role in Pre-school Children’s Gender Role Socialization. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • [6] Foucault, M., (1976). The History of Sexuality. London. Allen and Lane.
  • [7] Garber, M., (1992):.Vested Interests. London. Penguin Books.
  • [8] Giddens, A. and Griffiths, S., (2006). Sociology. Cambridge. Polity Press. p. 172, p. 174.
  • [9] Harris, I. M., (1995). Gender, Change and Society: Messages Men Hear. London. Taylor and Francis. p. 2, p. 9, p. 10.
  • [10] Hortaşcu, N., Kalaycıoğlu, S., and Rittersberger-Tilic, H., (2003). Intrafamily aggression in Turkey: Frequency, instigation, and acceptance. Journal of Social Psychology, 143, 163–184.
  • [11] Özbilgin, M.F. and Woodward, D., (2004). Belonging’ and ‘Otherness’: Sex Equality in Banking in Turkey and Britain. Journal of Gender, Work and Organizations. London. John Wiley and Sons Ltd. p. 668-688
  • [12] Thapan, M., (1997). Embodiment: Essays on Gender and Identity. Oxford. Oxford University. p. 109, p. 112, p. 113, p. 129.
  • [13] Woodward, D., and Özbilgin, M.F., (2004). Belonging’ and ‘Otherness’: Sex Equality in Banking in Turkey and Britain. Journal of Gender, Work and Organizations. London. John Wiley and Sons Ltd. p. 668-688.