Kitle ve Lider İlişkisini Politik Teoloji Üzerinden Yeniden Düşünmek

Bu çalışmanın amacı politik teolojik perspektif üzerinden kitle ve lider ilişkisini analiz etmektir. Bunu yaparken çalışma iki ana bölüme ayrılmıştır. Birinci bölüm politik teoloji kavramına odaklanmıştır. İkinci bölüm ise kitle ve lider ilişkisini tarihsel bir perspektiften ve siyaset teorisine referansla tartışmaktadır. Çalışmanın argümanı, kitle ve lider ilişkisini politik teoloji üzerinden düşünmenin bize bu ilişkinin doğasını anlamak için bir fırsat sunduğudur.

Rethinking The Relationship Between Leader and Mass Through Political Theology

This study aims to analyze the relationship between leader and mass through political theology. In so doing, the study is structured into two major sections. The first section focuses on the concept of political theology. The second section discusses the relationship between mass and leader from a historical perspective and with reference to political theory. The study argues that rethinking the relationship between mass and leader through political theology provides an opportunity to make sense of the nature of this relationship.

___

  • Adorno, T. (2002). Minima Moralia. (Çev. O. Koçak ve A. Doğukan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Agamben, G. (2001). Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat. (Çev. İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Agamben, G. (2006). İstisna Hali. (Çev. K. Atakay). İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Agamben, G. (2010). “Olağanüstü Hal”. Şiddetin Eleştirisi Üzerine (Haz. A. Çelebi). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Alexis-Baker, A. (2012). “Spinoza’s Political Theology: Theocracy, Democracy and Monism”. Journal of Church and State, 54 (3), 426–444.
  • Arato, A. (2013). “Political Theology and Populism”, Social Research, 80(1), 143-172.
  • Arendt, H. (2009). Kötülüğün Sıradanlığı. (Çev. Ö. Çelik). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arendt, H. (2018). Totalitarizm. (Çev. İ. Serin). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Augustine. (1994). Political Writings. (Çev. E. L. Fortin ve D. Kries). Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc.
  • Arditi, B. (2010). Liberalizmin Kıyılarında Siyaset: Farklılık, Popülizm, Devrim, Ajistasyon. (Çev. E. Ayhan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Aytaç, A. M. (2011). Kitlelerin Ruhu: Siyasal ve Sosyal Kuramda Kalabalık Tahayyülleri. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Balibar, E. (2016). Yurttaşlık. (Çev. M. Erşen). İstanbul: Monokl.
  • Ball, H. (2013). “Carl Schmitt’s Political Theology”. October, 146, 65-92.
  • Badiou, A. ve Nancy, J. L. (2017). Alman Felsefesi Üstüne Diyalog. (Çev. A. N. Bingöl ve L. Konca). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Baume, S. (2009). “On political theology: A controversy between Hans Kelsen and Carl Schmitt”. History of European Ideas, 35(3), 369-381.
  • Bradley, A. ve Cerella, A. (2016) “The Future of Political Theology and The Legacy of Carl Schmitt”. Journal for Cultural Research, 20(3), 205-216.
  • Brown, W. (2011). Yükselen Duvarlar Zayıflayan Egemenlik. (Çev. E. Ayhan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Benjamin, W. (2010). “Şiddetin Eleştirisi Üzerine”. Şiddetin Eleştirisi Üzerine. (Haz. A. Çelebi). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Benjamin, W. (2016). Tek Yön. (Çev. T. Turan). İstanbul: YKY.
  • Canetti, E. (2006). Kitle ve İktidar. (Çev. G. Aygen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Critchley, S. (2012). The Faith of The Faithless: Experiments in Political Theology. London: Verso.
  • Das, S. B. (2014). “The Gift of The World: A Note on Political Theology”. Culture and Religion, 15(3), 255-274.
  • Davis, C. (2010). “Political Theology-The Continental Shift”. Political Theology, 11(1), 5-14.
  • Der Spiegel. (1993). Profesör Heidegger, 1933’te Neler Oldu? (Çev. T. Ilgaz). İstanbul: YKY.
  • Derrida, J. (2010). “Yasanın Gücü: Otoritenin Mistik Temeli”. Şiddetin Eleştirisi Üzerine. (Haz. A. Çelebi). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dickinson, C. (2013). “The Divisions of Sovereignty”. Political Theology, 14(1), 88-99.
  • Dumont, L. (2005). “Bireycilik Üzerine Denemeler: Doğuş. XIII. Yüzyıldan Başlayarak Siyaset Kategorisi ve Devlet”. Devlet Kuramı. (Der. C. B. Akal). Ankara: Dost.
  • Dunn, J. (2017). Halkın Özgürlüğü: Demokrasinin Hikayesi. (Çev. A. E. Pilgir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Durkheim, E. (2012). Hobbes Üzerine. (Çev. M. Odabaş). İstanbul: Alfa.
  • Durkheim, E. (2019). Rousseau ve Toplum Sözleşmesi. (Çev. Ö. B. Kara). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Enriquez, E. (2004). Sürüden Devlete: Toplumsal Bağ Üzerine Psikanalitik Deneme. (Çev. N. Tutal) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ertuğrul, T. (2017). “Bir Benjamin Okuması: Şiddet, Yasa ve Adalet”. Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi. (Der. E. Kardeş). İstanbul: İthaki.
  • Espejo, P. O. (2010). “On political theology and the possibility of superseding it”. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 13(4), 475-494
  • Esposito, R. (2018). Communitas: Topluluğun Kökeni ve Kaderi. (Çev. O. Kartal). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Farneth, M. (2019). “When God and State Don’t Dominate: Pragmatism, Political Theology, and Democratic Authority”. Political Theology, 20(2), 112-124.
  • Fassin, E. (2018). Popülizm: Büyük Hınç. (Çev. G. Kırnalı ve İ. Kocael). Ankara: Heretik.
  • Finchelstein, F. (2019). Faşizmden Popülizme. (Çev. A. Karatay). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Fiorenza, F. S. (2005). “Political Theology and The Critique Of Modernity”. Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, 6(1), 87-105
  • Foucault, M. (2002). Toplumu Savunmak Gerekir. (Çev. Ş. Aktaş). İstanbul: YKY.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve İktidar. (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freud, S. (2017). Kitle Psikolojisi. (Çev. K. Şipal). İstanbul: Say Yayınları.
  • Friedlander, S. (2016). Nazi Almanyası ve Yahudiler Cilt 1: Zulüm Yılları. (Çev. A. Selman). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Fromm, E. (2016). Sevginin ve Şiddetin Kaynağı. (Çev. Y. Salman ve N. İçten). İstanbul: Payel.
  • Gauchet, M. (2013). Yurttaşını Arayan Demokrasi. (Çev. Z. Savaşçın). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gentile, E. (2017). Demokraside Halk Her Zaman Egemendir (Yalan!). (Çev. V. Çandar). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gordon, J. (2009). “Hannah Arendt’s Political Theology of Democratic Life”. Political Theology, 10(2), 325-339
  • Griffin, R. (2014). Faşizmin Doğası. (Çev. A. Selman). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Haffner, S. (2018). Bir Alman’ın Hikâyesi: Hatırladıklarım. (Çev. H. Demirel). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hammill, G. ve Lupton, J. (2012). “Introduction”. Political Theology and Early Modernity. (Ed. G. Hammill ve J. R. Lupton). Chicago: The University of Chicago Press.
  • Hardt, M. ve A. Negri (2011). Ortak Zenginlik. (Çev. E. B. Yıldırım). İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
  • Heater, D. (2007). Yurttaşlığın Kısa Tarihi. (Çev. M. Delikara Üst). Ankara: İmge Yayınları.
  • Hemming, L. P. (2016). “Heidegger’s Claim ‘Carl Schmitt thinks as a Liberal’”. Journal for Cultural Research, 20(3), 286-294.
  • Herrero, M. (2015). “On Political Theology: The Hidden Dialogue between C. Schmitt and Ernst H. Kantorowicz in The King’s TwoBodies”. History of European Ideas, 41(8), 1164-1177.
  • Hirst, P. (2019). “Carl Schmitt’in Kararcılığı”. Carl Schmitt’in Meydan Okuması. (Der. C. Mouffe). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hitler, A. (2017). Kavgam. (Çev. M. Toker). İstanbul: Toker Yayınları.
  • Hobbes, T. (2007). Leviathan. (Çev. S. Lim). İstanbul: YKY.
  • Horkheimer, M. (2002). Akıl Tutulması. (Çev. O. Koçak). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kahn, V. (2012). “Political Theology and Liberal Culture: Strauss, Schmitt, Spinoza and Arendt”. Political Theology and Early Modernity. (Ed. G. Hammill ve J. R. Lupton). Chicago: The University of Chicago Press.
  • Kantorowicz, E. H. (2018). Kralın İki Bedeni: Ortaçağ Siyaset Teolojisi Çalışması. (Çev. Ü. H. Yolsal). Ankara: Bilgesu.
  • Kardeş, M. E. (2015). Schmitt’le Birlikte Schmitt’e Karşı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kardeş, E. (2017). “Walter Benjamin’in Politik Felsefesine Dair Ögeler”. Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi. (Der. E. Kardeş). İstanbul: İthaki.
  • Kavka, M. (2018). “The Unevenness of Political Theology”. Political Theology, 19(8), 698-703.
  • Kershaw, I. (2015). “Hitler ve Nazizmin Benzersizliği”. Karşılaştırmalı Faşizm Çalışmaları. (Der. C. Iordachi). (Çev. İ. Ilgar). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Klemperer, V. (2013). LTI: Nasyonal Sosyalizmin Dili. (Çev. T. Bora). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Koschorke, A. (2016). Hitler’in Kavgam’ı Üzerine Bir Analiz. (Çev. A. Kurultay). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kotsko, A. (2013). Genealogy and Political Theology, Political Theology, 14(1), 107-114.
  • Laborde, C. (2014). “Three Theses About Political Theology: Some Comments on Seyla Benhabib’s ‘Return of Political Theology’”. Critical Review of International Social and Political Philosophy, 17(6), 689-696.
  • Le Bon, G. (2018). Kitleler Psikolojisi. (Çev. E. Kanur). İstanbul: Say Yayınları.
  • Lipset, S. M. (1986). Siyasal İnsan. (Çev. M. Tunçay). Ankara: Teori Yayınları.
  • Lloyd, V. ve True, D. (2016). “What Political Theology Could Be”. Political Theology, 17(6), 505-506.
  • Locke, J. (2012). Yönetim Üzerine İkinci İnceleme. (Çev. F. Bakırcı). Ankara: Ebabil.
  • Macpherson, C. B. (1984). Demokrasinin Gerçek Dünyası. (Çev. L. Köker). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • McCormick, J. P. (2011). “Post-Enlightenment Sources of Political Authority: Biblical Atheism, Political Theology and Yhe Schmitt–Strauss Exchange”. History of European Ideas, 37(2), 175-180.
  • Meier, H. (2007). Leo Strauss and the Theologico-Political Problem. (Çev. M. Brainard). New York: Cambridge.
  • Monagle, C. (2010). “A Sovereign Act of Negation: Schmitt’s Political Theology and its Ideal Medievalism”. Culture, Theory & Critique, 51(2), 115-127.
  • Müller, J.W. (2017). Popülizm Nedir? (Çev. O. Yıldız). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Myers, J.D. (2013). “God’s Sovereign Word”. Political Theology, 14(3), 336-352.
  • Mudde, C. ve Kaltwasser, C. R. (2019). Popülizm: Kısa Bir Giriş. (Çev. S. E. Türközü). Ankara: Nika Yayınevi.
  • O’Mahony, A. (2009). “The Vatican and Europe: Political Theology and Ecclesiology in Papal Statements from Pius XII to Benedict XVI”. International Journal for the Study of the Christian Church, 9(3), 177-194.
  • Paine, T. (2017). İnsan Hakları. (Çev. M. O. Dostel). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Rae, G. (2016). “The Theology of Carl Schmitt’s Political Theology”. Political Theology, 17(6), 555-572.
  • Reich, W. (2009). Dinle Küçük Adam. (Çev. Ş. Yeğin). İstanbul: Payel.
  • Reich, W. (2014). Faşizmin Kitle Psikolojisi. (Çev. Y. Pazarkaya). İstanbul: Cem.
  • Reinhard, K. (2010). “There is Something of One (God): Lacan and Political Theology”. Political Theology, 11(1), 43-60.
  • Rose, M. (2013). “Hobbes as Political Theologian”. Political Theology, 14(1), 5-31.
  • Rousseau, J. J. (1987). Toplum Sözleşmesi. (Çev. V. Günyol). İstanbul: Adam.
  • Schaefer, R. (2014). “Political Theology and Nineteenth-Century Catholicism”. Nineteenth-Century Contexts, 36(3), 269-285.
  • Schaefer, Y. (2017). “Between Political Theology and Theopolitics: Martin Buber’s Kingship of God”. Modern Judaism - A Journal of Jewish Ideas and Experience, 37(2), 231–255.
  • Schmitt, C. (2002). Siyasi İlahiyat: Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm. (Çev. A. E. Zeybekoğlu). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Schmitt, C. (2006a). Siyasal Kavramı. (Çev. E. Göztepe). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Schmitt, Carl (2006b). Parlamenter Demokrasinin Krizi. (Çev. A. E. Zeybekoğlu). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Schmitt, C. (2016). Kanunilik ve Meşruiyet. (Çev. C. Ozansü). İstanbul: İthaki.
  • Schmitt, C. (2017a). Partizan Teorisi: Siyasal Kavramı Üzerine Bir Ara Söz. (Çev. S. Bekiroğlu). Ankara: Nika.
  • Schmitt, C. (2017b). Dictatorship. (Çev. M. Hoelzl ve G. Ward). Cambridge: Polity Press.
  • Schmitt, C. (2018). Kara ve Deniz: Bir Dünya Tarihi İncelemesi. (Çev. G. Yıldız). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Schmitt, C. (2019). “Devlet Etiği ve Çoğulcu Devlet”. Carl Schmitt’in Meydan Okuması. (Der. C. Mouffe). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Shaw, B. (2017). “Ultra-Modern Thoughts: Political Theology in Leo Strauss’s Philosophy and Law”. History of European Ideas, 43(7), 791-807.
  • Simmons, F. V. (2018). “How Theological is Political Theology? The Case of Twentieth-Century American Protestantism”. Political Theology, 19(8), 681-688.
  • Spinoza, B. (2009). Politik İnceleme. (Çev. M. Erşen). Ankara: Dost.
  • Spinoza, B. (2010). Teolojik-Politik İnceleme. (Çev. C. B. Akal ve R. Ergün). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Stlsett, S. J. (2015). “Towards a Political Theology of Vulnerability Anthropological and Theological Propositions”, Political Theology, 16(5), 464-478.
  • Storer, C. (2015). Weimar Cumhuriyeti’nin Kısa Tarihi. (Çev. S. Özge). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Strauss, L. (2017). Politika Felsefesi Nedir? (Der. ve Çev. S. Zelyüt). İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Uslu, A. (2017). “Politik ve Entelektüel Bağlamı İçinde Walter Benjamin’in Şiddet Teorisi”. Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi. (Der. E. Kardeş). İstanbul: İthaki.
  • Wardetzki, B. (2018). Siyasette ve Toplumda Narsisizm, Ayartma ve İktidar. (Çev. D. Cankoçak). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Žižek, S. (2007). The Universal Exception. London: Continuum