SANATSAL TEMSİLLERİN DERS MATERYALİ OLARAK KULLANIMI: “ÇALIŞMA İLİŞKİLERİ” ALANI İÇİN “KEN LOACH FİLMLERİ” ÖRNEĞİ

Derslerde anlatılan konuların, kavramların veya olguların somut bir bağlamda gösterilmesi, bu anlatılanların katılımcılar tarafından özümsenmesini kolaylaştırır. Bu somutlaştırma için başvurulabilecek etkili bir araç örnek olaylardır. Bu makalede çalışma ilişkileri alanı ile ilgili dersler için filmlerin etkili bir örnek olay materyali olabileceği gösterilmektedir. Makale, içerik analizi metodunu kullanarak, birçok filminde sıradan işçi sınıfı karakterlerine odaklanan yönetmen Ken Loach’un dört filminin ne denli önemli tematik içerimler barındırabileceğini ve dolayısıyla bu materyalin pedagojik amaçlarla kullanılabileceğini göstermektedir. Makalede günümüz çalışma ilişkilerini şekillendiren temel dinamik, neoliberalizm ve onun bir sonucu olarak da prekarizasyon kavramlarına gönderme yapılarak ortaya konmakta ve bunun yansımaları da yönetmenin Bread and Roses, The Navigators, It’s a Free World ve Sorry We Missed You adlı filmlerinde gösterilmektedir.

USING ARTISTIC REPRESENTATIONS AS TEACHING MATERIAL: CASE OF ‘KEN LOACH’S MOVIES’ FOR ‘LABOUR RELATIONS’ FIELD

Demonstrating the topics, concepts or phenomena described in the lectures in a concrete context facilitates the assimilation of these narratives by the participants. An effective tool for this embodiment is case studies. This article demonstrates that movies can be an effective case study material for courses in the field of labour relations. Using the content analysis method, the article shows how director Ken Loach's four films, which focus on ordinary working-class characters in many of his films, can contain important thematic implications, and thus this material can be used for pedagogical purposes. In the article, the basic dynamic that shapes today's labour relations is revealed by referring to the concepts of neoliberalism and as a result of it, precarization, and the reflections of this situation are shown in the director's films Bread and Roses, The Navigators, It's a Free World and Sorry We Missed You.

___

  • Anderson, B. (2017). Hayali cemaatler: milliyetçiliğin kökenleri ve yayılması. Çev. İskender Savaşır, İstanbul: Metis.
  • Armstrong, R. (2021). Social Realism. Retrieved December 22, 2021, from http://www.screenonline.org.uk/film/id/1037898/index.html
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, tüketicilik ve yeni yoksullar. Çev. Ümit Öktem, İstanbul: Sarmal.
  • Bauman, Z. (2017). Akışkan modernite. Çev. Sinan Okan Çavuş, İstanbul: Can.
  • Bauman, Z. (2018). Bireyselleşmiş toplum. Çev. Yavuz Alogan, İstanbul: Ayrıntı.
  • Beck, U. ve Beck-Gernsheim, E. (2002). Individualization: ınstitutionalized ındividualism and its social and political consequences. London: Sage.
  • Bourdieu, P. (2015). Bir Dünyanın Sonu. In Dünyanın Sefaleti (pp. 517–522). Çev. Levent Ünsaldı, Aslı Sümer, Hatice Esra Mescioğlu, Özlem İlyas, Laçin Tutalar, Baran Öztürk, Zeynep Baykal, Özlem Akkaya; Ankara: Heretik.
  • Buchanan, I. (2010). Immagined Community. In A Dictionary of Critical Theory. Oxford University Press.
  • Budd, J. W. (2018). İnsani bir çalışma ilişkisi: verimlilik, hakkaniyet ve söz hakkını dengelemek. Çev. Fuat MAN, İstanbul: Küre.
  • Buğra, A. (2001). Bir Krize ve Bir Ahlâki Ekonominin Çöküşüne Dair. Birikim Dergisi, 145(Mayıs 2001).
  • Cambridge Dictionary. (2021). Realism. Retrieved December 22, 2012, from https://dictionary.cambridge.org/tr/sözlük/ingilizce-türkçe/realism
  • Carey, J. (2020). Sanat Neye Yarar? Çev. Orhan Düz, İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Çayırcıoğlu, D. (2014). Sosyolojide sinema filmlerinin eğitsel araç olarak kullanılması. Ankara Üniversitesi. Center for Teaching & Learning. (2022). Using Case Studies to Teach. Retrieved October 16, 2022, from https://www.bu.edu/ctl/teaching-resources/using-case-studies-to-teach/
  • Commons, J. R. (1919). Industrial goodwill. New York: McGrowHill.
  • Danto, A. C. (2021). Sanat nedir. Çev. Zeynep Baransel, İstanbul: Sel.
  • Diken, B., Gilloch, G., ve Hammond, C. (2020). Nuri Bilge Ceylan sineması: Türkiyeli bir sinemacının küresel hayal gücü. Çev. Ahmet Nüvit Bingöl, İstanbul: Metis.
  • Diken, B. ve Laustsen, C. B. (2019). Filmlerle sosyolojisi. Çev. Sona ertekin, İstanbul: Metis. edt. Gizem Parlayandemir. (2022). Türk sinemasından örneklerle sinema sosyolojisi. Eğitim Yayınevi.
  • Fisher, J., Grant, B. ve Palmer, D. (2015). Bad Teacher? Using Films as Texts When Teaching Business Ethics: Exploring the Issues. International Journal of Business and Management, 10(8).
  • Forrest, D. (2013). Social realism: art, nationhood and politics. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  • Goodall, Z. ve Cook, K. (2021). Paid, domestic, and emotional work in the precariat: Ken Loach’s Sorry We Missed You. Feminist Media Studies. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1879194
  • Gümüş, M. (2019). Politik sinemada işçi sınıfı temalarının işlenişi: Ken Loach sineması. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Hill, J. (2011). Routes Irish: “Irishness”, “Authenticity” and the Working Class in the Films of Ken Loach. Irish Studies Review, 19(1).
  • IBS CDC. (2022). Movie Based Case Studies. Retrieved October 16, 2022, from http://www.ibscdc.org/movie-based-case-studies.asp
  • IMBD. (2021). Ken Loach. Retrieved December 23, 2021, from https://www.imdb.com/name/nm0516360/
  • Kalleberg, A. L. (2009). Precarious Work, Insecure Workers: Employment Relations in Transition. American Sociological Review, 74(February), 1–22.
  • Kaplan, F. N. (2017). Kültürel Hegemonyanın Kıskacında Yeni İnsan: Bir Kültür Eleştirisi Olarak Ken Loach Sineması. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(1).
  • Kaplan, N. (2013). Global kültür ve kimlik; britanya örneği bbc news ve ken loach sinemasında temsil. Kocaeli: Umuttepe.
  • Kaplan, N. ve Kaplan, A. B. (2011). “Mücadele Ve Direnişin” Cesur Ajanı Ken Loach’un Sinemasında İnsanın “Özgürleşme” Sorunu: Psikanalitik Yöntemle “Ülke Ve Özgürlük” Filmi Analizi. Marmara İletişim Dergisi, 2011(18).
  • Karagözler, M. (2021). Bir temel hak olarak çalışma hakkı. İstanbul: OnİkiLevha.
  • Kıdak, E. (2021). Kargo taşımacılığında kendi hesabına çalışma aldatmacası esnaf kurye modeli. İstanbul.
  • Kolektif. (2020). Sinema ve sosyoloji. İstanbul: Alfa.
  • Krippendorff, K. (2019). Content analysis: an ıntroduction to ıts methodology. London: Sage.
  • Kurtdaş, M. Ç. (2020). Sinema sosyolojisine giriş. Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Loach, K. (2000). Bread and Roses. Retrieved from https://www.imdb.com/title/tt0212826/?ref_=nv_sr_srsg_0
  • Loach, K. (2001). The Navigators. Retrieved from https://www.imdb.com/title/tt0279977/?ref_=fn_al_tt_1
  • Loach, K. (2007). It’s a Free World. Retrieved from https://www.imdb.com/title/tt0807054/?ref_=fn_al_tt_1
  • Loach, K. (2019). Sorry We Missed You. Retrieved from https://www.imdb.com/title/tt8359816/?ref_=fn_al_tt_1
  • Lynn Jr., L. E. (1999). Teaching and Learning with Cases: A Guidebook. New York: Chatham House Publishers of Seven Bridges Press,.
  • Man, F. (2018). Zygmunt Bauman’ın Gözlüğü ile Çalışma İlişkilerine Bakmak. Journal of Economy Culture and Society, 57, 217–244.
  • Man, F. (2019). İnsan kaynakları yönetiminde eğitim ve geliştirme. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Mazierska, E. (2015). From Self-fulfilment to Survival of the Fittest: Work in European Cinema from the 1960s to the Present. Berghahn Books.
  • Mazierska, E. (Edt. . (2013). Work in cinema: labor and the human condition. Palgrave Macmillan.
  • Media Studies. (2021). Social Realist (British New Wave) Film Theory. Retrieved from http://media-studies.mrshollyenglish.com/critical-perspectives/collective-identity/1-identity/british-national-identity/british-film-industry/social-realism
  • Munro, A. (2021). Benedict Anderson: Irish political scientist. Retrieved November 17, 2021, from Britannica website: https://www.britannica.com/biography/Benedict-Anderson#ref1178701
  • Orhangazi, O. N. (2012). Politik sinema kavramı üzerine bir inceleme: Demiryolculardan postacılara Ken Loach sineması. Hacettepe Üniversitesi.
  • Pepi Downey, E., Jackson, R. L., Puig, M. E. ve Furman, R. (2010). Perceptions of efficacy in the use of contemporary film in social work education: An exploratory study. Social Work Education. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02615470309143
  • Reza, S. (2021). The construction precariat: dependence, domination and labour in dhaka. Oxon: Routledge.
  • Rose, S. (2019). Beyond Ken Loach: where have the social-realists in cinema gone? Retrieved from https://www.theguardian.com/film/2019/oct/28/beyond-ken-loach-where-have-the-social-realists-in-cinema-gone-sorry-we-missed-you
  • Said, E. W. (2020). Kış ruhu. Çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis.
  • Seahrendt, C. ve Kittl, S. T. (2019). Bunu ben de yaparım: modern sanat kullanma klavuzu. Çev. Zehra Aksu Yılmazer: Ayrıntı.
  • Sennett, R. (2015). Yeni kapitalizmin kültürü. Çev. Aylin Onocak, İstanbul: Ayrıntı.
  • Sennett, R. (2021). Karakter Aşınması: Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri. Çev. Barış Yıldırım, İstanbul: Ayrıntı.
  • Somay, B. (2022). Tufan göründü: neoliberalizmin iflası üzerine altı deneme. İstanbul: Metis.
  • Standing, G. (2014). Prekarya. Çev. Ergin Bulut, İstanbul: İletişim.
  • Standing, G. (2017). Prekarya bildirgesi: hakların kısalmasından yurttaşlığa. Çev. Sercan Çınar - Senem Demiralp, İstanbul: İletişim.
  • Telek, A. (2020). Artık hepimiz prekaryayız. İstanbul: NotaBene.
  • Thompson, E. P. (2006). Avam ve görenek. Çev. Uygur Kocabaşoğlu, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Tolstoy, L. N. (2021). Sanat nedir? Çev. Mazlum Beyhan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ursell, J. (2021). Ken Loach, Social Realism, and The Intertwining of Politics and Life. Retrieved December 23, 2021, from https://www.intofilm.org/news-and-views/articles/ken-loach-feature
  • Weiss‐Gal, I. (2009). Teaching Critical Perspectives: Analyses of Professional Practice in the Film Ladybird, Ladybird. Social Work Education. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/02615470802702157
  • Yalın, A. (2017). A Generic Analysis of Turkish Social Realist Cinema: 1960-1965 (METU). Retrieved from https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12621384/index.pdf