Levni Minyatürlerinde İllüstrasyon

Görsel iletişimin bir öğesi olan illüstrasyon; sözel unsurları görsel bir dille anlatan, betimleyen, yorumlayan veya bir mesajı iletmek, bir kavramı görselleştirmek için yapılan resimlerin tümüdür.            İllüstrasyon, yüzyıllara dayanan Türk Kültüründe resimleme öğesi olarak kullanılmıştır. Orta Asya'da, İslamiyet öncesi Türk kültüründe (özellikle Uygurlarda) duvar resmi, minyatür sanatı çok gelişmiştir. Aynı zaman da bu dönemde resimli-minyatürlü kitapların da üretildiği tespit edilmiştir. İslamiyet'in kabulüyle birlikte resim sanatı değişime uğramaya başlamıştır. Zaman içerisinde resimde sitilizasyona gidilmiş, bunun bir sonucu olarak da rumi, hatai gibi sitilize motifler ortaya çıkmıştır. İslam dininin etkisiyle resim sanatı yerini minyatüre bırakmıştır.  Türk minyatür sanatı, batıda gelişen baskı ve resim sanatı gibi üstün eserler veren bir sanat dalı olmuştur.        Osmanlı minyatürlerinde halkın günlük yaşantıları, iş hayatı, eğlenceleri çok sık kullanılan konulardır. Bu konuları sık kullanan en önemli minyatür sanatçıları Nakkaş Osman ve Levni'dir. Levni'nin resimlemeleri Lale Devri'nin eğlenceleri, genel yaşamı, giyimi gibi konularda bilgi sahibi olmamıza katkıda bulunmaktadır.            Bu araştırmada Levni'nin yayınlanmış eserlerde tespit edilen genç kadın figürleri  (raggaseler) illüstrasyonda dikkat edilmesi gereken sitilizasyon, renk, oran ve kompozisyon düzeni açısından incelenecektir.