BATI SANATINDA JAPON SANATININ İZLERİ VE KATSUSHİKA HOKUSAİ’NİN ESERLERİNİN GÜNÜMÜZ SANATINDA YENİDEN YORUMLANMASI

Sanatta etkileşim, geçmişten günümüze sanat tarihindeki tüm dönemlerde varolmuştur. Sanatçı, yaşadığı olaylardan, kültürel öğelerden, geçmiş dönemdeki sanat eserlerinden etkilenir. Bu etkileşimler sanatçıların sanatta yeniden yorumlama ve esinlenme eğilimlerini tetikler. Çalışmanın amacı, 1850’li yıllarda batı sanatında ortaya çıkan Japonizm sanat akımından çağdaş sanata Japon sanatının sanattaki etkilerinin araştırılmasıdır. Günümüz batı sanatında en çok yeniden uyarlanan Japon sanatçı Katsushika Hokusai’nin eserlerine odaklanılmıştır. Japonizn sanat akımı, Empresyonist sanatçıların Japon sanatından etkilenmeleri ve eserlerinde Japon sanatını yeniden yorumlamaları sonucunda ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Kültürlerarası etkileşim biçimi olarak batı sanatçılarının Japon sanatına yaklaşımları incelenmiştir. Makale; Van Gogh, Pablo Picasso, Edgar Degas, James Whistler, Ushio Shinohara, Consuelo Castaneda, Nara Yoshitomo, Banksy, Dominic Swords, Ai Weiwei, Shiriagari Kotobuki, Lin Onus gibi Japon sanatını yeniden yorumlayan Japonizm sanat akımının sanatçılarından en güncel çağdaş sanatçılara konuyla ilgili seçilen önemli eserlere odaklanılarak sınırlandırılmıştır. Makalenin oluşmasıyla tespit edilen bulgular sonucunda; Japon sanatının yeniden yorumlanması ve kültürlerarası etkileşimin geçmişten günümüze sanatta süregelen bir olgu olduğu görülmektedir. Makale, Japonizm döneminden çağdaş sanata ve Katsushika Hokusai’nin yeniden uyarlanan eserlerine odaklanmasıyla literatürde konuyla ilgili Türkçe kaynağın az olması açısından katkıda bulunabilir. Bazı sanat çevrelerinde önceden ortaya konulmuş bir sanat eserinin yeniden yorumlanması çoğunlukla taklitçilik ile karıştırılabilmektedir. Taklit ile sanatta yeniden yorumlama arasındaki tanımlamaların birbirinden ayrıştırılabilmesi ve bu tarzda ortaya çıkan eserlerin sanattaki önemi vurgulanmak istenmiştir. Yöntem olarak literatür taraması yapılmıştır. Ulusal, uluslararası basılı yayınlardan ve internet kaynaklarından yararlanılmıştır. Eser görselleri ve bilgi kaynakları için sanat müzelerinden, sanat galerilerinden, sergi kataloglarından ve sergilerden faydalanılmıştır.

TRACES OF JAPANESE ART IN WESTERN ART AND THE APPROPRIATION OF KATSUSHIKA HOKUSAI’S WORKS IN CONTEMPORARY ART

Interaction in art has been an inevitable situation in all periods of art history from past to present. The artist is in constant interaction with his environment, consciously or unconsciously and affected by the events, cultural elements and works of art from the past. The aim of the study is to investigate the effects of Japanese art on art from the Japanese art movement that emerged in western art in the 1850s to contemporary art. The focus is on the works of Japanese artist Katsushika Hokusai, which is the most re-adapted in contemporary western art. The approaches of western artists to Japanese art as a form of intercultural interaction are examined. The reinterpretation of a previously created work of art can often be confused with imitation. It is aimed to distinguish the definitions between imitation and reinterpretation in art, by examining the works of important artists, and by focusing on the reinterpretation of Japanese art, and to emphasize the importance of the works that emerged in this style. This article, focuses on the re-adaptation of Japanese art from past to the present in parallel with the multiculturalism trend in contemporary art, can contribute to the lack of Turkish resources on the subject in the literature. The analysis and artistic approaches of the reinterpretation Japanese art works of artists such as Van Gogh, Pablo Picasso, Edgar Degas, James Whistler, Ushio Shinohara, Consuelo Castaneda, Nara Yoshitomo, Banksy, Dominic Swords, Ai Weiwei, Shiriagari Kotobuki, Lin Onus. The article can contribute to the lack of Turkish resources on the subject in the literature by focusing on contemporary art from the Japanese period and the re-adapted works of Katsushika Hokusai. In this study, literature review was conducted as a method. National and international printed publications and internet resources were used. Art museums, catalogues and exhibitions were used for artwork visuals and information resources. As a result of the findings determined by the creation of the article; reinterpretation and intercultural interaction in art have been a continuing phenomenon from the past to the present.

___

  • Artsy Editors, (1982). Mc Donald’s Hamburgers Invading Japan https://www.artsy.net/artwork/masami-teraoka-mcdonalds-hamburgers-invading-japan-slash-chochin-me-2 adresinden 2021 yında erişildi.
  • Artsy Editors, (2013). What is Shunga? https://www.artsy.net/article/editorial-what-is-shunga adresinden 2020 yılında erişildi.
  • Aydın, E. (2017). 19. ve 20. Yüzyıl Batı Resim Sanatında Yeniden yorumlamalar (Avrupa ve Uzak Doğu Etkileşimi). Balıkesir Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi Yayınlanmış, Balıkesir.
  • Azılıoğlu, K., ve Yılmaz, M. (2020). James Tissot’un Eserlerinde Japonizm Etkisi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Cilt 3, Sayı 10, Sayfa 588.
  • Barrett, T. (2015). Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri. İstanbul: Hayal Perest Yayınları.
  • Bird, M. (2020). Sanatçı Mektupları. İstanbul: Hayal Perest Yayınları.
  • Cheshire, L. (2019). Sanatın Önemli Anları. İstanbul: Hep Yayıncılık.
  • Clark, T. (2017). Hokusai’s Great Wave. London: The British Museum Press.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (1997). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Erdal, G., ve Yılmaz, M. (2018). James Abbott Mc Neill Whistler’in Eserlerinde Japonizm Etkisi. İdil Dergisi, Cilt 7, Sayı 41, Sayfa 26.
  • Erhat, A. (2017). Theo’ya Mektuplar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Fox, D. (2017). Japonisme-The Influence of Japanese Art On Western Artists. https://davidcharlesfox.com/japonisme-influence-japanese-art-western-artists/?fbclid=IwAR232nfQx5R98LBWxVj5CBssB6bTRa3Em6DIWbDvc-3H0sjlZ3WAQJejZyw adresinden 2020 yılında erişildi.
  • Frigeri, F. (2019). Pop Sanat. İstanbul: Hep Yayıncılık.
  • Girgin, F. (2018). Çağdaş Sanat ve Yeniden Üretim. Alıntı, Öykünme, Kolaj, Taklit. İstanbul: Hayal Perest Yayınları. Grzymkowsk, E. (2018). Leonardo da Vinci’den Andy Warhol’a Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey. İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Heartney, E. (2011). Sanat ve Bugün. İstanbul: Akbank Yayınları.
  • Heni Leviathan, (2020). Damien Hirst. https://leviathan.heni.com/the-virtues/?fbclid=IwAR1TbFaRt73bgSOcf3Wxvma1RcU_HyFtrI7GH8J2eHg8ZYdilPA6o6NFdWw adresinden 2021 yılında erişildi. Katsushika Hokusai-Progression Of Art, b.t. https://www.theartstory.org/artist/hokusai-katsushika/#pnt_1 adresinden 2021 yılında erişildi.
  • Kınay, T. (2010). Resimlerarasılık Yöntemiyle Vincent Van Gogh’un Japon Estamplarını Yeniden Resmetmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi Yayınlanmış, Isparta.
  • Kür, P. (2006). Theo’ya Mektuplar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Manchester, E. (2003). A Sudden Gust of Wind (After Hokusai. https://www.tate.org.uk/art/artworks/wall-a-sudden-gust-of-wind-after-hokusai-t06951 adresinden 2021 yılında erişildi. Masami Teraoka, b.t. https://www.artsy.net/artwork/masami-teraoka-study-for-sarah-and-octopus adresinden 2021 yında erişildi.
  • Master-Pieces in the Van Gogh Museum. (2011), Italy: Van Gogh Museum Enterprises B. V.
  • Met Museum collection, (2005) https://www.metmuseum.org/art/collection/search/77470 adresinden 2020 yılında erişildi.
  • Met Museum Collection, (2002). https://www.metmuseum.org/art/collection/search/55735 adresinden 2021 yılında erişildi.
  • Oddam, G. (2015). This is Van Gogh. London: Laurence King Publishing.
  • Paget, R. (2018). Hokusai. Slovakia: Taschen.
  • Robert, H. (2021). When Mc. Donald’s Hamburgers Invade Japan. https://pen-online.com/arts/when-mcdonalds-hamburgers-invade-japan/?scrolled=0 adresinden 2021 yılında erişildi.
  • Sözen, M., ve Tanyeli, U. (2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Şahin, H, (2015). Japonizmin Empresyonist Sanat Akımı Üzerine Etkileri. İdil Dergisi, Cilt 4, Sayı 18, Sayfa 100.
  • The National Art Center Tokyo. (2020). Timeless Conversations 2020: Voices from Japanese Art of the Past and Present. https://www.nact.jp/english/exhibitions/2020/kotengendai2020/ adresinden 2020 yılında erişildi.
  • Tokyo Web Editors, (2021). Kotobuki Shiriagari A playful arrangement of Hokusai’s masterpieces Parody exhibition at Sumida Hokusai Museum. https://www.tokyo-np.co.jp/article/108512 adresinden 2020 yılında erişildi.
  • Tresadern, M. (2017). When east inspired west: the extraordinary influence of Japanese art. https://artuk.org/discover/stories/when-east-inspired-west-the-extraordinary-influence-of-japanese-art?fbclid=IwAR1la0qyRAgGrVE0q4S6Qq7VqD1ZbkoJDwz3o_OCWIKivyv423AHT4hgkhw adresinden 2020 yılında erişildi.
  • Tunalı, İ. (1989). Estetik. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Tunic, S. (2017). Ukiyo-e between Pop Art and (Trans)cultural Appropriation: On the Art of Muhamed Kafedzic (Muha). The Journal of Transcultural Studies, Vol 8, No 1, Page 259-283.
  • Turani, A. (2000). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul, Remzi Kitapevi.
  • Vartanian, (2013). Banksy Goes Japonaiserie in Brooklyn, Tribeca Banksy Vandalized. https://hyperallergic.com/88947/banksy-goes-japonaiserie-in-brooklyn/?fbclid=IwAR3PrYw47pvDJiGA1XgkI9LLS_kZazmQqfyRwQbcw3MfIzL20Oppu-87-J4,%20Banksy%20Brooklyn%27de%20Tribona%20Banksy%20Vandalize%27ye%20Japonca%20Gitti adresinden 2020 yılında erişildi.