Saʻdi Şirazi’nin Bağdat Mersiyesinde Kur’an ve Hadisten İktibasların Edebi Açıdan Değerlendirilmesi

Saʿdî Şîrâzî, Fars edebiyatının önde gelen şâirlerindendir. Farsçanın yanı sıra yüzlerce Arapça şiiri bulunan şâirin Arapça kaleme aldığı Bağdat Mersiyesi’nin şiirleri arasında müstesna bir yeri vardır. Yalnızca Fars ve Arap edebiyatında değil, İslâmî ilimlerde de derin müktesabata sahip olan Saʿdî Şîrâzî’nin eserlerinde sık sık Kur’ân âyetleri ve hadis rivayetlerinden yapılan iktibaslarla karşılaşmak mümkündür. Bunda Nizâmiye Medresesesi’nde aldığı eğitimin etkisi yadsınamaz. Şiirlerinde belağatın neredeyse bütün inceliklerine yer veren Saʿdî, iktibas sanatını da herkes tarafından kabul gören bir ustalıkla kullanmaktadır. Bu edebî ve belaği inceliğin izlerine şâirin Bağdat Mersiyesi’nde de rastlanmaktadır. Saʿdî Şîrâzî tarafından kaleme alınan bu kaside tarihî değerinin yanı sıra, dokunaklı bir muhtevaya sahip olan uzun bir mersiyedir. Bu makalede ilk olarak “iktibas” teriminin tanımı üzerinde kısaca durulmuş, sonrasında Bağdat Mersiyesi’nde Kur’ân âyetlerinden ve hadis rivayetlerinden yapılan iktibaslar tespit edilerek değerlendirmeye tabi tutulmuştur.

Literary Evaluation of Quotations from the Qur'anand Hadith in Saʻdi Shirazi's Baghdad Elegy

Saʿdî Şîrâzî is one of the leading poets of Persian literature. The poet, who has hundreds of Arabic poems in addition to Persian, has an exceptional place among the poems of Baghdad Elegy, which was written in Arabic. It is possible to frequently encounter quotations from Qur'anic verses and hadith narrations in the works of Sa'dî Şîrâzî, who has deep acquis not only in Persian and Arabic literature, but also in Islamic sciences. The influence of the education she received at the Nizamiye Madrasah in this is undeniable. Saʿdî, who includes almost all the subtleties of rhetoric in her poems, uses the art of quotation with a mastery that is accepted by everyone. These literary subtleties are also found in the poet's Baghdad Elegy. Written by Saʿdî Şîrâzî, this ode is a long elegy with a touching content as well as its historical value. In this article, firstly, the definition of the term "quotation" was briefly emphasized, then the quotations made from the Qur'anic verses and hadith narrations in the Baghdad Elegy were determined and evaluated.

___

  • Abdî, Muhammed b. İshak. Fethu’l-babfi’l-künave’l-elkap. thk. Ebu Kuteybe Nazar Muhammed el-Faryabi, Riyad: Mektebetu’l-Kevser, 1416/1996.
  • Ahmed b. Hanbel, Ahamed b. Muhammed eş-Şeybâni. Müsned. thk. Abdullah b. Muhsin et-Türki. Beyrut: Müassesetü’r-Risâle, 1422/2001.
  • Akyüz, Yakup- Mazharî, Nasseruddin “Sadi Şirazi Düşüncesinde İnsan ve Zaman”. Uluslararası İslam Medeniyetinde İnsan ve Zaman Sempozyumu Bildirileri, (Türkiye-Konya, 08-11 Ekim 2015). Ed. Bilal Kuşpınar. 305-318. İstanbul: Bilir Matbaacılık, 2016.
  • Avnî, Hamid. el-Minhacu’l-Vazifi’l-Belağa. 5 Cilt. Kahire, ts.
  • Beyhaki, Ahmed b. Huseyin. el-Esmâuve’s-Sıfât. thk. Abdullah b. Muhammed, 2 Cilt. Cidde: Mektebetu’s-Sevâdi,1413/1993.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail el- Buhari, el-Câmiu’s-Sahîh. thk. Mustafa Dîb el-Buğâ. 6 Cilt. Beyrut: Dâruİbn-i Kesîr, 1407/1987.
  • Curcanî, Yahya b. Hüsyn, Tertibü’l-Emalî el-Hamisiyye li’ş-Şeceri, thk. Muhammed Hasan. 2 Cilt. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1422/2001.
  • Çetin, Kaska, “Sa’dî-i Şirazi’nin Mersiyeleri” Bitlis İslamiyat Dergisi, 1/1 (Haziran 2019), 45-54.
  • Emel, İbrahim. el-Eseru’l-Arabî fi Edeb-i Saʻdi Şirazi. Kahire: Daru’l-Kütübi’l Mısriyye, 1420/2000.
  • Esvar, Musa. Der Resâ-i Bağdat, Nigahi be Kasâid-i Arabi Saʻdi. Tahran: Saʻdi Şinasi, 1391/2012.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdillah el-İsfehâni. Hilyetü’l-evliyâ ve tabakâtü’l-asfiya.10 Cilt. Kahire: es-Seâde, 1393/1974.