TÜKETİM TOPLUMU VE SANAT NESNESİ DİYALOĞU

19. yüzyıl başlarında özellikle II. Dünya Savaşı’ndan sonra hızla gelişen sanayi ve teknolojinin etkisi doğrultusunda, üretim sistemi büyük değişimlere uğramıştır. El işçiliği ile zanaatkârlık gerektiren üretim süreci artık yerini makinelere bırakarak yeni bir üretim şekli/biçimi oluşturmuştur. Bu durum, buhar makinesinin de icat edilmesinin de bir etken olarak üretimde kalıp sistemine geçilerek, seri üretim tekniğiyle yeni bir üretim tipini de ortaya çıkmıştır. Özellikle son elli yıl içerisinde daha çok üretim kapasitesine sahip olan endüstriyel sistem, dolayısıyla toplumu daha çok tüketime yönlendirme çabası içerisine girmektedir. Bu çaba; kapitalist sisteminin de öğretileri doğrultusunda, medyayı kullanarak insanları özendirici unsurlarla manipüle etmeye başlayarak, tüketim toplumu olarak adlandırılan yeni bir toplum anlayışını ortaya çıkarmıştır ve yaşamsal döngüyü karşılama amacı olan bu toplumun, ihtiyaç kavramının dışında, sosyal kimlik inşa etmek ve daha prestijli yaşamak adına daha fazla tüketime yöneltilmiştir. Tükettikçe var olan bu sistem, modern çağın insanları, maddi olarak değerlendirilen tüketimin dâhilinde manevi, sosyal-kültürel değerlerin yanı sıra sanatı da hızla tüketmektedir. Bu genel bakış açısıyla değerlendirildiğinde, bu çalışma, kapsamında sanat nesnesi dahilinde tüketim nesnesinin sanata yansıması ile birlikte ilk olarak Ready-Made kavramı ve bu kavramın ilk olarak Duchamp tarafından sanata dahil edilmesi ve günümüze kadar dada, pop Sanatı, kavramsal Sanat ve günümüz güncel sanatına kadar sanatçı okumaları ile birlikte desteklenerek değerlendirmelerde bulunulmuştur. Ayrıca, bu durumun özellikle günümüz güncel sanatında görünen sahne açısından değerlendirildiğinde, sanatçının, tüketim toplumu olarak adlandırılan ve manipüle edilerek insanlara empoze edilmeye çalışılan bu sistemde, sanatçının izleyiciye yansıtmaya çalıştığı eleştirel yapının sanat ile hayat arasındaki diyaloğun tüketim toplumu dahilinde işlenmesi ve aslında tüketilen kavramın tam olarak ne olduğu/olmadığı konusundaki farkındalığının vurgusu yapılmaktadır.

Evaluation of Consumer Society In The Context of Art Object

At the beginning of the 19th century, especially during World War II. In line with the impact of rapidly developing industry and technology after World War II, the production system underwent major changes. The production process requiring craftsmanship and craftsmanship has now been replaced by machines and created a new mode of production/form. This situation, as a factor in the invention of the steam engine in production mold system was switched, a new type of production has emerged with mass production technique. Especially in the last fifty years, the industrial system has more production capacity, thus trying to direct the society to more consumption. This effort is to make a way to in line with the teachings of the capitalist system, he became manipulating people with encouraging elements by using the media, revealing a new conception of society called a consumer society and apart from the concept of need, this society is directed towards more consumption in order to build social identity and live more prestigious. This system, which exists as it consumes, consumes the spiritual, social-cultural values as well as art rapidly consuming the people of the modern era within the consumption that is considered material. When taken from this point of view, this work was first included in the ready-made concept with the reflection of the consumer object into art within the art object, and the inclusion of this concept in the arts by Duchamp first and to the present day. Dada, pop art, conceptual art and contemporary art up to the artist's readings were supported and evaluated. Moreover, when this situation is evaluated especially from the point of view of the scene that appears in contemporary art today, it is emphasized that it is very important for the artist to process more of the critical structure that he is trying to project to the viewer in this system, which is called the consumer society and which is tried to be imposed on people by manipulating it, and to raise awareness of exactly what the concept is/is not consumed.

___

  • Baudrillard, J. (2017). Tüketim Toplumu. (çev. N. Tutal, F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi. Featherstone, M. (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. (çev. M. Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınevi. Hodge, S. (2016). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri. (çev. E. Gözgü).İstanbul: Bkz Yayıncılık. Huntürk, Ö. (2016). Heykel ve Sanat Kuramları. İstanbul: Hayalperest Yayınları. Odabaşı, Y. (2017). Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Aura Kitapları. Sevilay, M.E. (2019). Tüketim Toplumunda Yeni Sanat Pratikleri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Turani, A. (1998). Çağdaş Sanat Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Türkdoğan, T. (2014). Sanat Kültür Politika Modernizm Sonrası Tartışmalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.