BABÜRLÜLER DÖNEMİNDE KURBAN BAYRAMI KUTLAMALARI (1526-1707)

Bu çalışmanın amacı, Hindistan’da hüküm süren ve Müslüman Türk Devleti olan Babürlü Devleti’nin 1526-1707 zaman kesitinde Kurban Bayramı’nı nasıl kutladıklarını, bu kutlamalara karşı oluşan algı ve tepkileri araştırmaktır. Ayrıca kutlanan Kurban Bayramı’na karşı gösterilen bu tepkilerin sebeplerinin kritiğini yapmaktır. Çalışmada yararlanılan kaynaklar ise Babürlü padişahları tarafından kaleme alınan ya da onlara ithaf olunan ana kaynaklardır. Bununla birlikte Babürlü tarihi araştırmalarına yönelik güncel literatürden faydalanılmıştır. Ayrıca Hindistan’da kurban bayramlarına ve kutsal ineğe yönelik olarak yapılan araştırma ve çalışmalara da başvurulmuştur.

___

  • Abu’l-Fazl. The Akbar Nama. çev. H. Beveridge. II. Cilt Calcutta: The Asiatic Society, 1907.
  • Akhtar, Awais – Farani, M. Najam ud Din. “Religious Policy of Emperor Shahjahan (1627-1658AD)”. Journal of Indian Studies 4/2 (2018), 159-169.
  • Akins, Harrison. “Indian Muslims in the Crosshairs: The BJP and Its Anti-Beef Crusade”. White Paper 8/ 18 (2018), 1-19.
  • Bardakoğlu, Ali. “Kurban (İslam'da Kurban)”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 26/ 436-440. İstanbul: TDV Yayınları, 2002.
  • Bekki, Selahaddin. “Türk Mitolojisinde Kurban”. Akademik Araştırmalar 1/3 (1996), 16-28.
  • Belmekki, Belkacem. “Hindu Fanaticism in British India: A Catalyst for Muslim Separatism?”. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences 16/3 (2013), 12-23.
  • Bhandarkar, D. R.. Lectures on Ancient Indian Numismatics. Calcutta: Calcutta University Press, 1921. Chettry, Aniket Tathagata. “Unravelling the Myth: Exploring State and Religion under Aurangzeb”. Global Journal of Archaeology & Anthropology 6/3 (2018), 48-53. Eagleton Catherine – Jonathan, Williams. Paranın Tarihi. çev. Fadime Kâhya. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2011.
  • Erdem, Sargon. “Bayram (Etimolojisi)”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 5/257-259. İstanbul: TDV Yayınları, 1992.
  • Fatma, Sadaf. Urban Life in Mughal Gujarat. Aligarh: Aligarh Muslim University Department of History, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Fryer, John. A New Account Of East India And Persia, Being Nine Year's Travels 1672-1681. I Cilt. London: Hakluyt Society, 1909.
  • Gandhi, M. K.. Hind Swaraj or Indian Home Rule. Madras: G.A. Natesan & Co., 1921.
  • Pitale, Gauri – Balkansky, Andrew. “Holy Cow! India’s Sacred Cow Revisited”. Popular Anthropology Magazine 2/2 (2011), 11-17.
  • Günay, Ünver – Güngör, Harun. Türk Din Tarihi. Kayseri: Laçin Yayınları, 1998.
  • Iftikhar, Rukhsana. “Genesis of Indian Culture: Akbar Quest for Unity in a Traditional Society”. International Journal of Social Science and Humanity 6/4 (2016), 293-296.
  • Iftikhar, Rukhsana. “Genesis of Muslim Culture and Co-Existence in Mughal Era”. Journal of Islamic Thought and Civilization 9/1 (2019), 118-130 .
  • Ismatullaev, Xayrulla. “Babür'ün Bilinmeyen Vasiyetnâmesi”. çev. Mahir Ünlü. Milliyet Blog (26 05 2019). http://blog.milliyet.com.tr/babur-un-bilinmeyen-vasiyetn-mesi/Blog/?BlogNo=588596
  • Jahangir Shah. The Jahangirnama Memoirs of Jahangir, Emperor of India, çev. W. M. Thackston. New York: Oxford University Press, 1999.
  • Jha, D. N.. The Myth of the Holy Cow. New Delhi : Navayana Publishing, 2009.
  • Jouher. Tezkereh al Vakiat. çev. C. Stewart. Calcutta: The Bangabasi Electro-Machine Press, 1904.
  • Kâşgarlı Mahmud. Divanü Lûgat-it-Türk, çev. Besim Atalay. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2018.
  • Koca, Salim. “Eski Türklerde Bayram ve Festivaller”. Türkler. III/53-55. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 2002.
  • Kumar, Kapil. “Eid-ul-Adha of 1857: Bahadur Shah Zafar banned the sacrifice”. HeritageTimes (12 Ağustos 2019). http://heritagetimes.in/eid-ul-adha-of-1857-bahadur-shah-zafar-banned-the-sacrifice/
  • Lane-Poole, Stanley. Aurangzib and the Decay of the Mughal Empire. Oxford: Clarendon Press, 1908.
  • Manucci, Niccolao. Storia Do Mogor or Mogul India 1653-1708. II Cilt. London: John Murray, 1907.
  • Mundy, Peter. The Travels of Peter Mundy in Europe and Asia, 1608-1667. II Cilt. London: The Hakluyt Society, 1914.
  • Ögel, Bahaeddin. Türk kültürünün Gelişme Çağları. İstanbul: Milli eğitim Basımevi, 1971.
  • Patel, Anand. “Fact Check: Did Mughals ban cow slaughter?”. India Today (27 07 2018). https://www.indiatoday.in/fact-check/story/rajasthan-bjp-madan-lal-saini-mughal-cow-slaughter-1297573-2018-07-27
  • Sedillot, Rene. Değiş Tokuştan Süpermarkete. çev. Esat Nermi Erendor. Ankara: Dost Kitabevi, 2005.
  • Sheikh, Shahana. Socio-Economic and Cultural Life of Medieval India during 16th-17th Century as Depicted in the Accounts of Foreign Travellerst. Aligarh: Aligarh Muslim University, Department of History Centre of Advanced Study, Doktora Tezi, 2013.
  • Siddiqi, Zaba City of Agra Under The Mughals from 1526-1707. Aligarh: Aligarh Muslim University Department of History Centre of Advanced Study, Doktora Tezi, 2006. The Times of India. “Bharatiya Janata Party” (19 06 2020), 1. https://timesofindia.indiatimes.com/topic/bharatiya-janata-party
  • Yazıcı, Nesimi. İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1992.
  • Zahed. “Most Muslim kings had willingly banned cow slaughter in the past: RSS proof”. The Siasat Daily (26 Eylül 2015), 1. https://archive.siasat.com/news/most-muslim-kings-had-willingly-banned-cow-slaughter-past-rss-proof-842456/
  • Zahîrüddin Muhammed Babur. Vekayi. çev. Reşit Rahmeti Arat. II Cilt. Ankara: TTK Yayınları, 1987.