TAYVAN’IN ULUSAL KİMLİK İNŞASINDA EYALETLİLER ZITLAŞMASI SORUNU

Modern devletler politik sınırları çizilmiş coğrafya üzerinde yaşayan nüfus temelinde belirgin bir ulusları yaratır. Bu süreç geleneksel Çin devlet düşüncesinin hâkim olduğu Çin için pek geçerli değildir. Çin Halk Cumhuriyeti’ni yöneten Çin Komünist Partisi rejimi, Modern Çin devleti sınırlarının Mançu- Qing imparatorluğu dönemindeki sınırları kapsaması gerektiğine inanıyor ve bu bağlamda iç ve dış politika güdüyor. Bu politikalar içeride Doğu Türkistan ve Tibet’te, dışarıda ise Doğu Asya’da özellikle Çin Halk Cumhuriyeti-Tayvan ilişkilerinde daha somut ve tehditkâr bir şekilde cereyan etmektedir. 1947 yılından beri fiili olarak Çin’den bağımsız bir devlet statüsünde mevcudiyetine devam eden Tayvan, Çin Halk Cumhuriyetinin BM’de Çin’i temsil etmeye başlamasından sonra ulusal ve uluslararası arenada Çin’in güttüğü “Tek Çin” politikasından dolayı her alanda tecrit edilme, baskılanma politikası ve uygulamalarına maruz kalmıştır. Bu çalışmada işbu nedenlerden ötürü bir türlü uluslararası toplumca tam olarak tanınamamış Tayvan’ın ulusal kimlik inşa sürecine genel olarak odaklanmak suretiyle işbu süreçte öne çıkan “Eyaletliler Zıtlaşması” veya “yerli-yabancı/yeni gelen çatışması” üzerinde durulacaktır. Bununla birlikte, aynı dilin farklı lehçelerini konuşan fakat ortak yazıyı kullanan, değişik kültürel örüntü ve hafızaya sahip toplulukların ortak kimlik inşa sürecinde karşılaştıkları sorunlar da aydınlatılmaya çalışacaktır.

THE PROBLEM OF PROVİNCİAL CİTİZENSHİP CONFLİCTS İN TAİWAN'S NATİONAL IDENTİTY CONSTRUCTİON

Modern states have created distinct nations based on populations living in politically demarcated geography. This practice is not very valid for China, where traditional Chinese state thought is dominant. The Chinese Communist Party (CCP) governing the People's Republic of China believes that the boundaries of the modern Chinese state should cover the borders of the Manchu-Qing imperial era and pursues domestic and foreign policy regarding historical context. These policies are implemented in East Turkestan and Tibet inside the country, and in East Asia abroad, especially in China-Taiwan relations more concretely and aggressively. Taiwan has been a de-facto-independent country since 1947. However, after the People's Republic of China began to represent China in the United Nations under its stable "One China" policy towards Taiwan, Taiwan faced isolation and repression in various fields, especially in the international arena. In this study, the "provinces conflict" or "domestic-foreign/newcomer conflict" is emphasized by focusing on Taiwan's national identity construction process, which the international community has not fully recognized for these reasons. In addition, it is tried to explain the problems faced by communities with different cultural patterns and memories, speaking different dialects of the same language but using a standard script to build a common identity.

___

  • Brown, M. (2004). “Is Taiwan Chinese?” The Impact of Culture, Power, and Migration on Changing Identities, Berkeley: University of California Press.
  • Cabestan, J., P. (2017). Changing Identities in Taiwan under Ma Ying-jeou, Taiwan and China: fitful embrace/edited by Lowell Dittmer. Description: Oakland, California: University of California Press.
  • Copper, J., F. (1996). Taiwan: Nation-State or Province? Boulder, 1996, Westview Press.
  • 陈孔立,台湾政治的“省籍 - 族群 - 本土化”研究模式,台湾研究集刊,2002 年第 2 期,s.1-13.
  • Dominic Meng-Hsuan Yang ve Mau K., Ch. (2010). Understanding the Nuances of Waishengren, China Perspectives, Sayı 3, ss.108-122.
  • Gao, D., H. (2006). "The Juancun in Taiwan 1949-2006 (認識臺灣眷村 1949-2006)." Taipei: Democratic Progressive Party, Taipei Branch.
  • Gold, Th. B.(1986). State and Society in the Taiwan Miracle, Armonk, NY, M.E. Sharpe.
  • Güleç, C. (1992). Türkiye’de Kültürel Kimlik Krizi, Vadi Yayınları, Ankara.
  • 郝时远 (2004). 台湾的“族群”与“族群政治”析论,中国社会科学, Sayı 2, ss. 123-136. Karalekas, D. (2018). Civil-Military Relations in Taiwan: Identity and Transformation, Emerald Publishing.
  • Karluk, A., C. (2021). Çinlilik ve Çin’de Ötekiler, Gözden geçirilmiş ikinci baskı, Nobel.
  • Li M., Ch.(2003) Basis of ethnic identification in Taiwan, Asian Journal of Social Psychology, Sayı 6, ss. 229-237.
  • 刘效宇 (2015).试论台湾省籍族群政治下的主要政党认同. 广州社院学报·2015年第 1 期, ss.54-58.
  • Ministry of Foreign Affairs, Republic of China (Taiwan) Taiwan, The Republic of China at a Glance, 2017, Printed by Red & Blue Color Printing Co., Ltd.
  • Smith, A., D.(1994). Milli Kimlik(National Identity), ÇEVİREN Bahadır Sina Şener, 1. BASKI, İletişim Yayınları.
  • Tamburo, E. (2018), Authoritarianism in the Living Room: Everyday Disciplines, Senses, and Morality in Taiwan’s Military Villages, in: Journal of Current Chinese Affairs, 47, 2, ss.137–163.