İZMİR KADİFEKALE (SMYRNA AKROPOLSİ) BİZANS SARNICI BULUNTUSU (2015) SERAMİK ÖRNEĞİ IŞIĞINDA GEÇ BİZANS SIRLI SERAMİKLERİNDE HEKSAGRAM (DAVUD YILDIZI) SEMBOLÜ
İlk insanların simsiyah gecede yönlerini bulmalarını sağlayan bir kılavuz,günlerini aydınlatan bir yaşam kaynağı olan yıldızlar, ilahi rehberlik, koruyuculukve umudu simgeleyen son derece önemli semboller olmuşlardır. Hıristiyanlıkta yıldızmotifi, ilahi rehberlik ve koruma sunan Beytüllahim Yıldızı ile sembolleştirilmiştir.İki eşkenar üçgenin düz ve ters olarak birbirine geçmeli bir şekilde üst üsteyerleştirilmesiyle oluşturulan altı kollu yıldız sembolü, heksagram (Davud Yıldızı)olarak adlandırılmaktadır. Üst üste kesilmiş ve ayrılmaz bir şekilde birbirinin içinegeçmiş iki üçgen, iyi ve kötünün dolayısıyla tüm zıtlıkların evrende sonsuz bir döngüile birbirine bağlı olmasını simgeler. Zıtlıkların birliğini temsil eden heksagram,makrokosmosun sembolüdür. Sembole yüklenen anlamlar Kral Davud ve oğluSüleyman efsaneleri ile birleşince kötülüklerden koruyan apotropeik bir motifedönüşmüştür. Eski çağlardan beri apotropeik anlamından dolayı en sık kullanılanmotiflerden biri olan heksagram, Bizans sanatında da kullanılmıştır. Geç Bizansdönemi seramiklerinde bu sembol sıkça görülmektedir. Bu makalede heksagrammotifiyle bezenen geç Bizans dönemi sırlı seramikleri belirlenerek motifin kullanımıincelenmiş, bezeme ve stil özelliklerine göre gruplandırılmıştır. İzmir KadifekaleBizans sarnıcı 2015 kazısından ele geçen heksagram motifli seramik kaide parçasıtanıtılmış, bu parçanın gruplanan Bizans sırlı seramiklerindeki yeri belirlenmiştir.
HEXAGRAM ‘STAR OF DAVID’ SYMBOL ON LATE BYZANTINE POTTERY IN THE LIGHT OF A GLAZED POTTERY FIND FROM BYZANTINE CISTERN IN ĠZMĠR KADĠFEKALE (SMYRNA ACROPOLIS) IN 2015
The stars have been very important for humans since the beginning of the humanity as a guide to find their way in the dark night and a source of life that enlighten their days. In Christianity, some of the stars has been symbolized with the Star of Bethlehem offering divine guidance and protection. The six-pointed star symbol which is formed by placing two equilateral triangles on top of each other in a straight and inverse manner is called hexagram „Star of David‟. The two triangles which are overlapped and inseparably intertwined represent the „good and evil‟ in cosmos with its all antimonies as infinite loop. The hexagram representing the unity of antimonies is the symbol of the macro cosmos. The meanings attributed to the symbol combined with the legends of King David and his son Solomon have transformed into an apotropaic symbol that protects from evil. Hexagram is one of the most frequently used symbols due to its apotropaic meaning since ancient times, has also been used in Byzantine art. The symbol was used frequently on Late Byzantine glazed wares. In this article, Byzantine glazed pottery finds with hexagram symbol was examined according to decoration and stylistic features. A glazed base fragment with hexagram found in a Byzantine cistern in 2015 Smyrna Kadifekale excavation was presented and its place in Byzantine pottery was examined.
___
- Alas Ç. (2018). “Opus Sectile Zemin Panoları ve Duvar Kaplamaları”. Aziz
Nikolaos Kilisesi Kazıları 1989-2009. Haz: Sema Doğan, Ebru Fatma
Fındık. İstanbul: Homer Kitabevi. ss. 265-299.
- Altıntaş, Y. (Haz). (2001). Yahudilikte Kavram ve Değerler Dinsel
Bayramlar-Dinsel Kavramlar- Dinsel Gerçekler. İstanbul: Gözlem
Gazetecilik Basın ve Yayın.
- Arslan N. Arslan B. B., Türk H., Koçyiğit O., Müller K. (2011), “Assos
Kazısı 2009 Yılı Kazı, Restorasyon ve Onarım Çalışmaları”, 32. Kazı
Sonuçları Toplantısı 3. Cilt. Ankara. ss. 235-250.
- Bayam B. (1993). “Mühr-ü Süleyman ve Türk Kültüründeki Yeri”. Sanat
Tarihinde İkonografik Araştırmalar Güner İnal‟a Armağan. Ankara.
ss. 61-67.
- Becker, U. (1994). Encyclopedia of Symbols. New York: The Continuum
Publishing Company.
- Beckwith J. (1986). Early Christian and Byzantine Art. USA: Penguin
Books.
- Boleken Z. (2010). “Anadolu Selçuklu Başkentinde Dini Mimaride
Devşirme Malzeme Kullanımı”. Marmara Üniversitesi Türkiyat
Araştırmaları Enstitüsü Türk Sanatları Anabilim Dalı yüksek lisans
tezi. İstanbul.
- Byzantine Women and Their World (2003). Byzantine Women and Their
World. E d. Ioli Kalavrezou. Yale University Press.
- Byzantium and Islam (2012). Byzantium and Islam: Age of Transition, 7th9th Century. New York: Metropolitan Museum of Art.
- Byzantium: Faith and Power (2004). Byzantium: Faith and Power (1261-
1557). Ed: H. C. Evans. New York.
- Chatzidakis M. (1997). Byzantine Art in Greece Mosaics – Wall Paintings.
Atina.
- Chevalier J., Gheerbrant A. (1994). Dictionary of Symbols. Penguin Books.
- Cormack R. (2000). Byzantine Art. Oxford History of Art Series Oxford U.
Press.
- Çam N. (1993). “Türk ve İslam Sanatında Altı Kollu Yıldız (Mühr-i
Süleyman)”. Yılmaz Önge Armağanı. Konya: Selçuk Üniversitesi
Yayınları No: 113. ss. 207-230.
- Dalton O.M. (1911). Byzantine Art and Archaeology. Oxford.
- Dark K. (2001). Byzantine Pottery. USA: Tempus Publishing.
- Demangel R. ve Mamboury E. (1939). Le quartier des Manganes et la
première région de Constantinople, Paris De Boccard.
- DOC (1968). Catalogue of the Byzantine Coins in the Dumbarton Oaks
Collection and in the Whittemore Collection, Ed: Bellinger A. R.,
Grierson. Vol. II/I: Phocas to Theodosius III, ss. 602-717.
- Doğer L. (2007). “Halkın İmge Dünyasında Seramik Sanatı”. Kalanlar / The
Remnants, 12. Ve 13. Yüzyıllarda Türkiye‟de Bizans. İstanbul. ss. 48-
55.
- Eastmond A. (2013). The Glory of Byzantium and Early Christendom. New
York.
- Ersoy A. (2014). “Smyrna Akropolisi (Kadifekale)”. İzmir Kent
Ansiklopedisi Arkeoloji. İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi
Yayınları. ss. 403-407.
- Ersoy N. (1990). Semboller ve Yorumlarla Görünenden Görünmeyene.
İstanbul: Zafer ve Sena Ofset Matbaacılık.
- Eskici B. (2018) “Malzeme Sorunları ve Koruma Önerileri”. Aziz Nikolaos
Kilisesi Kazıları 1989-2009. Haz: Sema Doğan, Ebru Fatma Fındık.
İstanbul: Homer Kitabevi. ss. 185-208.
- Everyday Life in Byzantium (2002). Everyday Life in Byzantium Byzantine
Hours Work and Days in Byzantium. Ed: D. Papanikola-Bakirtzi.
Atina: Helenic Culturel Heritage S.A.
- Fındık N. Ö. (2014). İznik Sırlı Seramikleri Roma Tiyatrosu Kazısı (1980-
1995). Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
- François V. (1995). La Céramique Byzantine A Thasos. Ètudes Thasiennes
XVI. Paris.
- François V. (2017). La vaisselle de terre à Byzance, Cataloque des
collections du Musée du Louvre. Coédition Somogly/Louvre Editions.
- Frutiger A. (1989). Signs and Symbols Their Design and Meaning. Van
Nostrand Reinhold.
- Glory of Byzantium (2006). The Glory of Byzantium Art and Culture of the
Middle Byzantine Era. Ed: Helen C. Evans, William D. Wixom. New
York: The Metropolitan Museum of Art.
- Goodenough E .R. (1958). Jewish Symbols in the Graeco -Roman Period C:
1. New York.
- Hayes J.W. (1992). Excavation at Saraçhane in İstanbul 2: The Pottery.
Princeton Univercity Press.
- Jobes, G. (1962). Dictionary of Mythology Folklore and Symbols. New
York: The Scarecrow Press.
- Josifova M. (1981). “Ceramique a Decor “Sgraffito” de Kaliakra (XIII – La
Moitie du XV S.)”. Byzantino-Bulgarica VII. Sofia, ss. 437- 444.
- Kalanlar (2007). Kalanlar-12. ve 13. Yüzyıllarda Türkiye‟de Bizans/ the
Remnants-12th and 13th Centuries Byzantine Objects in Turkey. Ed.
Prof. Dr. Ayla Ödekan. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı.
- Katsara E. (2018). “Byzantine Glazed Pottery From Sparta (12th to 13th
centuries A.D.): Observation in the Light of New Archaeological
Finds”. XIth Congress AIECM3 on Medieval and Modern Period
Mediterranean Ceramics, Proceedings, (19-24 October 2015 Antalya)
Vol. 1. Ankara: Koç University VEKAM 2018 No.42. ss. 297-310.
- Kazhdan, A. P. ve Cutler, A. (1991). “Star”. The Oxford Dictionary of
Byzantium C: 3. New York: Oxford University Press. ss. 1943.
- Kılıç M.E. (2017). Hermesler Hermesi – İslam Kaynakları Işığında Hermes
ve Hermetik Düşünce. İstanbul: Sufi Kitap.
- Kourkoutidou-Nikolaidou E. ve Tourta A. (1997). Wandering in Byzantine
Thessaloniki. Athens.
- Köroğlu, G. (2003). “Haluk Perk Koleksiyonunda Örneklerle Bizans
Uygarlığında Muskalar”, P Sanat, Kültür, Antika Dergisi. S: 29 Büyü
ve Sanat. Bahar 2003. ss. 16-21.
- Köroğlu, G. (2011). “Bizanslı Tılsımları”, Aktüel Arkeoloji Dergisi S: 22
Temmuz-Ağustos. ss. 98-105.
- Kuşoğlu Z. (1990). “Türk Sanatında Mühr-i Süleyman”. İlgi S. 61. ss. 32-35.
- Kybalion (2013). Kybalion Yedi Kozmik Yasa Antik Mısır ve Yunan
Hermetik Felsefesi. İsstanbul: Hermes Yayınları.
- Lassus J. (1966). The Early Christian and Byzantine World. London.
- Lowden, J. (1997), Early Christian and Byzantine Art. Phaidon Press.
- Liungman, C. G. (1991). Dictionary of Symbols. USA.
- Lunde P. (Ed.) (2009). İşaretler, Semboller, Kodlar, Gizli Diller Şifreler
Kitabı, İstanbul: NTV Yayınları.
- Machate W. (2001). “Altı Köşeli Yıldız”. Mimar Sinan S: 120. ss. 59-68.
- Mango C. (2006). Bizans Mimarisi, Haz: Bülent İşler.
- Meinardus O. F.A. (1976). “The Hexagram or the Magen David in
Byzantine Art”. Δελτίον XAE 8. ss. 97-100.
- Morgan C. (1942). The Byzantine Pottery Corinth 11. American School of
Classical Studies at Athens.
- Nozedar A. (2008). The Element Encyclopedia of Secret Signs and Symbols:
Th Ultimate A-Z Guide from Alchemy to the Zodiac. HarperCollins
Publishers.
- Pala, İ. (2006). “Mühr-i Süleyman”. TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul:
Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
- Papanikola-Bakırtzi D. (1999). Byzantine Glazed Ceramics The Art of
Sgraffito. Atina.
- Parman (1989). “The Pottery From St.John‟s Basilica at Ephesos”, BCH
Suppl. XVIII, ss. 277-289.
- Pennas C. (2005). Byzantine Aigina, Athens: Pergamos.
- Pekak S. ve Gür D. (2015). “İsa‟nın Doğumu”, Sanat Tarihi Dergisi C:
XXIV S: 2. ss. 175-226.
- Pitarakis B. (2015a). “Abrasaks”. Hayat Kısa, Sanat Uzun Bizans‟ta Şifa
Sanat. İstanbul: Pera Müzesi Yayını. ss. 230-233.
- Pitarakis B. (2015b). “Kral Süleyman‟ın Büyüsü”. Hayat Kısa, Sanat Uzun
Bizans‟ta Şifa Sanatı. İstanbul: Pera Müzesi Yayını. ss. 240-251.
- Pitarakis B. (2015c). “Hastalıkla Savaşmak Sağlığı Pekiştirmek”. Hayat
Kısa, Sanat Uzun Bizans‟ta Şifa Sanatı. İstanbul: Pera Müzesi Yayını.
ss. 334-363.
- Rice D.T. (1928). “The Byzantine Pottery”. Preliminary Report Upon the
Excavations Carried Out in the Hippodrome of Constantinople in
1927. London: The British Academy. ss. 29-42.
- Rice D.T. (1930). Byzantine Glazed Pottery. Oxford.
- Saint-Exupery, A.de (2016). Küçük Prens. (Çev: Onur Tunç). İstanbul: Yuva
Yayınları.
- Schimmel, A. (2000). Sayılarım Gizemi. (Çev: Mustafa Küpüşoğlu).
İstanbul: 2000.
- Scholem G. (2007). “Mager David” Encyclopadia Judaica, C.11, Jerusalem:
Keter Publishing House. ss. 687-697.
- Scholem G. (1949). “The Curious History of the Six-Pointed Star”,
Commentary VIII. ss. 243-251.
- Spier J. (1993). “Byzantine Magical Amulets and Their Tradition”. Journal
of the Warburg and Courtauld Institutes. S. 56. ss. 25-62.
- Tekin O. (1999). Bizans Sikkeleri Yapı Kredi Koleksiyonu. İstanbul: Yapı
Kredi Yayınları.
- Trismegistus H. (2018). Corpus Hermeticum. İstanbul: Mavi Kalem
Yayınevi.
- The Jewish Encyclopedia (1901), The Jewish Encyclopedia VIII, Ktav
Publishing House.
- Ovadiah A. (1999). “Symbolism in Jewish and Christian Works of Art in
Late Antiquity”. Δελτίον XAE 20 (1998). ss. 55-64.
- Tešić-Radovanović D., Gugolj B. (2018).” The Menorah as a Symbol of
Jewish Identity in the Diaspora and an Expression of Aspiration for
Renewing the Jerusalem Temple”. Migrations in Visual Art. Ed:
Erdeljan J, Germ M. vd. The Pontes Academici Book Series. ss. 137-
150.
- Türeli İ. (2010). Türk Sanatında Altı Köşeli Yıldız. İstanbul: Kitabevi
Yayınları.
- Türker A. Ç. (2018). Byzantine Arcitectural Sculpture in Çanakkale. Ankara:
Bilgin Kültür Sanat Yayınları.
- Vroom J. (2005). Byzantine to Modern In The Aegean 7th to 20th century.
Parnassus Press.
- Vroom J., Fındık E. (2015). “The Pottery Finds”. Die Türbe im Artemision
Ein frühosmanischer Grabbau. Ayasuluk/Selçuk und sein
kulturhistorisches Umfeld. Österreichisches Archäologisches Institut
Sonderschriften Band 53, ss. 205-292.
- Waage F. O. (1933). “The Roman and Byzantine Pottery”. Hesperia: The
Journal of the American School of Classical Studies at Athens S. 2.
No. 2. ss. 279-328.
- Waksman S.Y., Kontogiannis N.D., Skartsis S.S. and Vaxevanis G. (2014).
“Tha Main Middle Byzantine Production and Pottery Manufacture in
Thebes and Chalcis”. The Annual of the British School at Athens S. 1.
109. ss. 379-422.
- Waksman S.Y., Erhan N., Eskalen S. (2009). “Les ateliers céramiques de
Sirkeci (İstanbul). Résultats de la campagne 2008.” Anatolia
Antiqua no. XVII. ss. 457- 467.
- Wallis H. (1907). Byzantine Ceramic Art. Notes on Examples of Byzantine
Pottery recently found at Constantinople with Illustrations. London.
- Wirgin W. (1962). “The Memorah as Symbol of Judaism” Israel
Exploration Journal S. 12. No. 2. ss. 140-142.
- Xyngopoulos A. (1933). “Byzantine Pottery From Olynthus”, Excavations at
Olynthus, Part V, Mosaics, Vases, and Lamps of Olynthus found in
1928 and 1931. Ed: D. M. Robinson. Oxford. ss. 285-292, Pl. 204-
208.