Tasarının Biçimlenişi ve Edebî Metinlere Yansıması: 2000’lerden Sonraki Popüler Türk Romanlarında “Araçsallaşma” ve Yazarın Rolü

Medya ve popüler kültür gibi çeşitli alanların etkisi altında kalan popüler romanlar, kendi amacından çıkıp tarih, siyaset, din, kadın, vs. gibi sahaların aracı durumuna gelir. Bu durumda roman türü, estetik hedefinden saparak işlevsel yönü itibarıyla kendi dışındaki bir alana hizmet eder. Yazar, eserini kendi isteği doğrultusunda, bilinçli olarak “o” alanın aracı haline getirebilir. Eserini kaleme alan kişi, böyle bir gaye gütmeden de eserinin yayımlanmasından sonra belirli kitlelerce popülerleştirilmesi ile başka bir sahaya hizmet edebilir. Bu konudaki varsayım, eseri oluşturan yazarların kitap hakkındaki düşünceleri ile anlaşılır. 2000’lerden sonra yayımlanan popüler Türk romanları, siyaset, din, aşk, kadın, savaş, tarih, akademi, suç ve adalet gibi birçok alanın aracı haline gelir. Çalışmada eserler; türünde seçilen bir örnek dâhilinde, aracı olduğu konu bakımından değerlendirmeye tabi tutulur. Böylece “2000’li yıllardan sonra yayımlanan popüler Türk romanları hangi alanların aracı haline gelir?” sorusuna bir yanıt aranır.

Formationof The Bill And It’s Reflectıon to Literary Texts:“Instrumentation” and The Role of The Author in Popular Turkish Novels After 2000s

It is seen that popular novels that are under the effect of several fields deviate from theirown aim sand become an instrument of these fields. A novel which is an instrument deviatesfrom its aesthetic aim and serves an other field in respect of its functional side. An author canmake his/her novel an instrument of “that” field willingly and deliberately for a purpose or the author might not have such an aim, but the novel can be popularized by a certain massof people after it is published, and it can serve another field. The assumption about this issueis understood by the author’s opinions about the novel. The popular Turkish novels publishedafter the 2000s become an instrument of several fields such as politics, religion, love, women,war, history, academics, crime and justice. In this study, samples have been selected in theworks’ own genre sand the novels have been analysed in terms of the topics for which theybecome an instrument. In this way, an answer to the question “For which fields the popularTurkish novels after the 2000s serve as an instrument?” has been looked for.

___

  • Akçay, Ahmet S. (2012). Bellekteki Huriler. İstanbul: Onur Kitaplığı.
  • Argunşah, Hülya (2016). Kadın ve Edebiyat Kendini Yazmak. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Arslan, Rengin “90’larda Ne Olmuştu: Faili Meçhuller, Kayıplar”. BBC Türkçe, https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015.09.150903_90lar_2_insan_haklari.% 20İstanbul. [erişim tarihi: 03 Eylül 2015].
  • Aslan, Selma. Ahmet Ümit, “Cinayeti Yazıyor”,(Röportaj). Milliyet, Pazar, https://www.milliyet.com.tr/pazar/cinayeti-yaziyor-5298478 [erişim tarihi:22 Aralık 2000].
  • Ateş, Nihat. (2003). Çöküş Romanları. İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Aytaç, Gürsel (2009). Edebiyat Yazıları(2000-2010), Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Aytuğ, Yüksel. Polat Edebiyat Programı Yapsın, Sabah. https://www.sabah.com.tr/yazarlar/gunaydin/aytug/2010/03/17/polat_edebiyat_pr ogrami_yapsin, [erişim tarihi:17.Mart 2010]
  • Batı, Uğur (2015). Tüketici Davranışları, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bekiroğlu, Nazan (2002). Yusuf ile Züleyha. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Belge, Murat (2014). Edebiyat Üstüne Yazılar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bölükbaşı, Adem (2016). Postmodern Tanrı Misafiri: Popüler “Tasavvufçu”luk. Hacettepe Üniversitesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, (3) 1, Ankara, s.150-170.
  • Canatan, Kadir (2003). “AKP bağlamında “Yeni İslamcılık”. Bilgi ve Düşünce, No.4, İstanbul, s.22-28.
  • Canbay, Belma (2014). Türkiye’de Roman Yazarlarının Markalaşma Süreci: Elif Şafak Örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Cündüoğlu, Dücane. “Aklın Kaleminden Kırk Kurallı” Aşk. Yeni Şafak. İstanbul https://www.yenisafak.com/yazarlar/ducanecundioglu/aklin-kaleminden-kirkkuralli-ak-18348 [erişim tarihi:30 Ağustos 2009).
  • Kandemir, Gülşen (2011). “Yazarlık Ağır İştir Ama Mutluluk Verir”. İSMMMO Yaşam, s.30-33.
  • Çayır, Kenan (2015). Türkiye’de İslamcılık ve İslami Edebiyat, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çoban, Ş. Murat Romanla Aramda Kötü Bir Kan Var (Söyleşi). K24, https://t24.com.tr/k24/yazi/romanla-aramda-kotu-bir-kan-var, 369. [erişim tarihi: 23 Eylül 2015].
  • Durgun, Sezgi (2006). Homo Balkanicus, Çılgın Türkler ve Diğerleri, Toplum ve Bilim, S.105. İstanbul, s. 245-264.
  • Eco, Umberto (1995). Kara Korsanın Gözyaşları. Çev. Kemal Atakay, Adam Sanat, S111. Şubat s.49.
  • Eco, Umberto (2017). Popüler Roman Kahramanları. Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Alfa İnceleme.
  • Eflatun, Şölen (2009). Çev. Akar, Birdal. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Ergin, Mehmet”İskender Pala: Geçmişi Geleceğe Bağlamak İstiyorum”. S.19/, Röportaj http://www.islamihayatdergisi.com/yazarlar/detay/mehmet-ergin. [erişim tarihi: Eylül 2013},
  • Eygi, Ş. Mehmet (10 Ekim 2012). Pala, İskender: “Geçmişi Geleceğe Bağlayan Bir Köprü Olmak İstiyorum”. [Elektronik Versiyon]. İslami Hayat. 19 [erişim tarihi:6 Temmuz 2016].
  • Eyigün, Sabri (2005). “Edebiyat ne Zaman Politik Olabilir?”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.14 s.1 s.247.
  • Goffman, Erving. (1956). Thepresentation of Self İn Everyday Life. University of Edinburgh Social Sciences Research Centre.
  • Göknel, Ergun (2005) Metal Fırtına ve Gallipoli,“Metal Fırtına” Kitabı Üzerine Düşünceler. Teori, S.184 s.25-39.
  • Günay, Baki. “Metal Fırtına Yazarı İddialı Konuştu” www.stargazete.com,http://www.internethaber.com/metal-firtina-yazari-iddialikonustu-1150094h.htm.[erişim tarihi: 19.10.2005]
  • Haber 7. http://www.haber7.com/kultur/haber/78772-metal-firtinayi-aslinda-kimyazdi.[erişim tarihi: 01.03.2005].
  • İbn Haz El- Endelüsi (2017). Güvercin Gerdanlığı, Çev. Mahmut Kanık, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Jusdanis, Gregory. (1998). Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür, Çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kırımlı, Bilal. Elif Şafak’ın Romanlarında Milliyet ve Türklük Algısı, www.tubar.com.tr/TUBAR%20DOSYA/pdf/2010GUZ/krml_bilal_261-281.pdf. [erişim tarihi: 01.02.2012].
  • Lekesiz, Ömer (2011). Haz. Uysal Z., Edebiyatın Omzundaki Melek. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mağden, Perihan (2014). İki Genç Kızın Romanı, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Mağden, Perihan. Sinirimin Kaynağı Gürcü Geni (Röportaj). Hürriyet, https://www.hurriyet.com.tr/kelebek/sinirimin-kaynagi-gurcu-geni-38352522, [01.06.2002].
  • Munslow, Alun (2000). Tarihin Yapısökümü. (Çev. Abdullah Yılmaz) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Neslihan, Acu (2005). Şu Çılgın Türklerin Yazarı, İstanbul: Picus Yayınları.
  • New Webster’s Dictionary (1975). U.S.A:.Delair Publishing.
  • Özakman, Turgut (2015). Şu Çılgın Türkler, İstanbul : Bilgi Yayınevi.
  • Özdemir, Mehmet (2014). Bozkırın Üzrine Doğan Güneş: “Bozkırın Sırrı Türk Peygamber” Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/9 Spring, p. 827-841.
  • Özgür Duygu, Durgun. “Neo-liberal Çağın "Maneviyatçı" Yazarı Sinan Yağmur”. Sanatatak. http://www.sanatatak.com/view/sinan-yagmur-fenomeni. [erişim tarihi:08 Mayıs 2014].
  • Özsoy Erdoğan, Funda (2017). “Her Şey Aşk ile Başladı ve Aşk Hep Var Olacaktır”. Türk Edebiyatı, S. 519, s.10-15.
  • Pala, İskender (2016). Babil’de Ölüm İstanbul’da Aşk. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Rakov, Lana (1995). Kadın ve Popüler Kültür. Der. Süleyman İrvan& Mutlu Binark, İstanbul: Ark Yayınları.
  • Sağlam, Mürsel Ferhat. Metal Fırtına’nın Yazarı ile Röportaj. Şilep Dergi(dijital dergi),.http://www.silepdergi.com/orkun-ucar-ile-roportajj/ [erişim tarihi: 03.11.2014].
  • Sağlık, Şaban (2002). Tarihi Popüler Türk Romanlarında Yüceltilen Bir "Değer" Olarak "Türk Kimliği". İlmi Araştırmalar, S.14, s.148.
  • Sağlık, Şaban (2012). 100. Yılında Yeni Lisan Hareketi ve Milli Edebiyat Çalıştayı Bildirileri. Editör: Hülya Argunsah-Oguzhan Karaburgu, Bölüm adı: “Milli Edebiyatın Kanonik Karakterleri ve Ziya Gökalp’in Ütopik Tavrı”. Türk Edebiyatı Vakfı.
  • Saruhan, Ece. Kitaplarımı Mevlânâ ile Şems yazdırdı. Haber Türk, 14:29:46, https://www.haberturk.com/yazarlar/ece-saruhan/749641-kitaplarimi-mevlanaile-sems-yazdirdi. [erişim tarihin: 10 Haziran 2012].
  • Sayar, Elif (2018). “Araçsallaşma” Kavramı Açısından 2000’lerden Sonra Popüler Türk Romancılığı” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bil. Ens. Yeni Türk Edebiyatı Ana bilim dalı, Samsun.
  • Sayım, Çınar. “Elif Şafak’ın “Aşk” Romanının Sektöre Çok Ciddi Katkısı Oldu”. http://vatankitap.gazetevatan.com/haber/elif_safakin_ask_romaninin_sektore_c ok_ciddi_katkisi_oldu/1/17759. [erişim tarihi: 12.06.2016].
  • Su, Süreyya (2014). Çağdaş Sanatın Felsefi Söylemi. İstanbul: Profil Kitap.
  • Şafak, Elif. Elif Şafak romanını anlattı: Aşkı yazmak. http://www.elifsafak.us/degerlendirmeler.asp?islem=degerlendirme&id=120. [erişim tarihi: 25 Mart 2016].
  • Şafak, Elif (2009). Aşk, İstanbul: Doğan Kitabevi.
  • Taner, Timur (2006). ““Çılgın Türkler”, “Lloyd George’un Çocukları” ve Anti emperyalizm” Kızılcık. S26, Şubat –Mart İstanbul. s.15-19.
  • Tekin, Mehmet (2010). “Tuhaf Bir Tezli Roman: Aşk”. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, S.4 Temmuz- Aralık, 7-35.
  • Timuçin, Afşar (2006). Aşkın Diyalektiği, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Tökel, Dursun Ali (2002). “Niyet Boyutundan Kurmacayı Okumak; Yazarın Niyeti Romanın Oluşumu”, Hece: Türk Romanı Özel Sayısı. S.65/66/67, Ankara Temmuz S.4 s.206-216.
  • Turgut, Ahmet (2017). Bozkırın Sırrı Türk Peygamber. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Turgut, Ahmet Kanal24, https://www.youtube.com/watch?v=9N3xvTwDWZQ. [erişim tarihi:19Nisan2016].
  • Türkçe Sözlük (2011), Ankara : TDK Yayınları.
  • Uçar, Orkun ve Turna, Burak (2004). Metal Fıtına1. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Uğur, Veli (2013). 1980 Sonrası Türkiye’de Popüler Roman. İstanbul: Koç Üni. Yayınları.
  • Uğurcan, Sema (1985). “Ahmet Mithat Efendi’nin Romanlarında İsim Sembolizasyonu”, Türk Edebiyatı / Aylık Fikir ve Sanat Dergisi. S.25, İstanbul Temmuz, s.55-56.
  • Ümit, Ahmet (2016). Bab-ı Esrar. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Yağmur, Sinan (2015). Aşkın Gözyaşları1 Tebrizli Şems. İstanbul: Karatay Yayınları.
  • Yalçın, S. Dilek, Çelik (2005). Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları. Ankara :Akçağ Yayınları.
  • Yar, Mesut. Ahmet Ümit-Mesut Yar Röportajı. http://www.muhibbiler.com/ahmetumit-mesut-yar-roportaji, [erişim tarihi:14.08.2011].
  • Yazır, Elmalılı Muhammet Hamdi (2017). Üçlü Elmalılı Hamdi Yazır Kuranı Kerim ve Meali. Keyf Suresi 83.-110 Ayetler. İstanbul: Pamuk Yayıncılık.
  • Yüksel, Aytuğ. Polat Edebiyat Programı Yapsın. Sabah gazetesi, https://www.sabah.com.tr/yazarlar/gunaydin/aytug/2010.03.17/polat_edebiyat_ programi_yapsin [erişim tarihi: 17.03.2020].