Orhan Kemalʹin İlk Dönem Öykülerinde Küçük Adamʹın Edilgin Görünümü: Nesneleştirilen Kadınlar

Orhan Kemal, anlatılarında yaşam mücadelesinin merkezinde yer alan KüçükAdamʹa odaklanır. Yazar, süreğen bir mücadele içerisindeki küçük adamın çokluklamüşahit olarak yer alır. Bunula birlikte anlatıları kurgularken yoğun olaraközyaşamöyküsünden de faydalanır.Yazarın oğlu Işık Öğütçü tarafından 2016 yılında tamamlanan Orhan Kemal,Unutulmuş Öyküler adlı kitap, Orhan Kemalʹin öykücülük anlayışının ilk yıllarına ışıktutmaktadır. Kitapta yer alan elli dört öykü yazarın yazınsal serüveninin ilk yıllarına dairözellikleri okurla buluşturur. Birçoğu, romanlarına eklemlenecek olan öykülerinde, OrhanKemalʹin toplumcu gerçekçiliği kendi yorumuyla özgün bir forma soktuğu söylenebilir.Orhan Kemalʹin ilk dönem öykülerinde yer alan kadın kahramanlar, sıklıkla emeği vebedeni sömürülen edilgin karakterler olarak çizilir. Yazar, küçük adam olarak adlanantoplumsal sınıfı tasvir ederken kadınları kendi trajedileriyle ayrıca ele alır. Böylelikle OrhanKemalʹin yazınsal serüveninde Kadınʹın konumu ilk öykülerinden itibaren belirginleşir.Bu çalışmada Orhan Kemalʹin çeşitli takma adlar kullanarak kaleme aldığı, birtakımdergi ve gazetelerde yayımlanmış öyküleri nesneleştirilen ve sömürülen yönüyle kadınizleği çerçevesinde ele alınacaktır. Orhan Kemalʹin yazarlığının ilk dönemlerine ışık tutan,Asma Çubuğu , Güllü , Vatana Dönüş , Sevgili , Küçücük ve Birtakım Gençleradlı öyküleri çerçevesinde irdeleme yapılacaktır. Öykülerde yer alan yoksul ve düşük gelirlitoplum tabakasına mensup kadın karakterlerin ev, iş ve toplum üçgeninde üzerlerinegiydirilen edilgin rol, yaşadıkları nesneleştirilme ve bedeninden, emeğinden faydalanılanbir obje olarak sömürülmesi sorunları temelinde, kadın izleği irdelenecektir.

Passive Appearance of The Little Man in The Early Period StoriesBy Orhan Kemal: Females Turned into Objects

Orhan Kemal focuses on the Little Man that is at the center of the struggle for life in his narratives. The author is an observer in the adventures of people who spend their lives in an ongoing struggle. In addition to this, while making the narratives, he also makes use of his memoirs intensely. The book Orhan Kemal, Unutulmuş Öyküler , completed by the authorʹs son Işık Öğütçü in 2016, sheds light on the first years of Orhan Kemalʹs storytelling understanding. Fifty-four stories in the book bring the characteristics of the authorʹs early years in the literary adventure together with the readers. It can be said that in his stories, many of which will be added to his novels, Orhan Kemal put socialist realism in an original form with his own interpretation The female heroes in Orhan Kemalʹs early stories are often depicted as passive characters whose labor and body are exploited. Also, the female heroes that the author features while depicting the community defined as the little man determine the position they will take in Orhan Kemalʹs literary adventure from the first stories. In this study, the stories written by Orhan Kemal using various pseudonyms, published in several journals and newspapers, will be discussed within the framework of the theme of woman in terms of objectification and exploitation. It will be examined within the framework of the stories of Asma Çubuğu , Güllü , Vatana Dönüş , Sevgili , Küçücük and Birtakım Gençler , which sheds light on the early periods of Orhan Kemalʹs authorship. The theme of woman will be examined on the basis of some problems such as the passive role of the female characters belonging to the poor and low-income society layer in ʹthe home, work and society triangleʹ and their objectification and exploitation as an object in terms of benefiting from their body and labor.

___

  • Öğütçü, I. (2016). Orhan Kemal, Unutulmuş Öyküler. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Aktaş, G. (2013). Feminist Söylemler Bağlamında Kadın Kimliği: Erkek Egemen Bir Toplumda Kadın Olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 53-72.
  • Baycanlar, S. Ç. (2019). Türk Romanında İşçi Kadınlar: Reşat Enis ve Orhan Kemalʹin Seçilmiş Romanları Üzerine Bir Değerlendirme. Disiplinlerarası Kadın Çalışmaları II (s. 275-280). Adana: Çukurova Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Eliuz, Ü. (2010). Orhan Kemal Romanlarında Kadının Nesne Olarak Kullanımı: Cinsel Taciz. Sosyal Araştırmalar, 3(13), 96-103.
  • Fidan, F. Z. (2016). Yoksulluk Kıskacında Kadın. İstanbul: Opsiyon.
  • İnceoğlu, Y., & Kar, A. (2010). Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kanter, M. F. (2009). Reşat Nuri Güntekinʹin Romanlarında Yapı ve İzlek. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Millett, K. (1987). Cinsel Politika. (S. Selvi, Çev.) İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Narlı, M. (2002). Orhan Kemalʹin Romanları Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Stevick, P. (1988). Roman Sanatı. (S. Kantarcıoğlu, Çev.) Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Tosun, N. (2011). Modern Öykü Kuramı. Ankara: Hece Yayınları.
  • Uyguner, M. (2018). Orhan Kemalʹin Öykücülüğü Üzerine. Türk Dili, Türk Öykücülüğü Özel Sayısı(286), 104-115.
  • Uğurlu, N. (1972). Orhan Kemalʹin İkbal Kahvesi. İstanbul: Örgün Yayınevi.
  • Yılmaz, A. (2004). Toplumcu Gerçekçilik Bağlamında Orhan Kemalʹin Hikâyeleri. Hece Öykü (4), 86-92.