‘Nev-Heves’ Bir Şairin İlk Şiirleri: Dânişî-zâde Şevket Gavsî’nin ’Bahâr-ı Hevesim’ Adlı Şiir Mecmuası

19. asrın ikinci yarısında doğan Mahmud Şevket Gavsî Bey, Osmanlının son dönem şairlerindendir. Neyzenlik yapan, musiki ile de yakından ilgilenen Şevket Bey klasik edebiyatın son döneminde Gavsî mahlasıyla şiirler yazarak geleneğin devamına katkı sağlamıştır. Bahâr-ı Hevesim, Şair Dâniş Bey ve Gülzâr-ı Şebâb, onun hayatının farklı dönemlerinde kaleme aldığı Türkçe manzumelerini bir araya getirdiği eserleridir. Bunlardan Bahâr-ı Hevesim, şairin ilk eseri olmasıyla dikkat çeker. Eser, 1308/1891’de Gavsî’nin çocukluk yıllarına rastlayan bir tarihte tertip edilmiştir. Mecmua niteliğindeki eserde farklı nazım şekilleriyle yazılan 15 manzume bulunur. Kendisini “nev-heves” bir şair olarak niteleyen şair, şiir yazma hevesine yenik düşerek mecmuasındaki şiirleri kaleme aldığını ifade etmektedir. Bu çalışmada Şevket Gavsî’nin Bahar-ı Hevesim adlı eseri ele alınmıştır. Eserde bulunan şiirler önce şekil yönünden bir incelemeye tabi tutulmuş, ardından bunların muhteva yönüyle değerlendirmesi yapılmıştır. Böylece şairin edebî şahsiyetine dair bilinenlere katkılar sunmak ve bir eserin daha literatüre kazandırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın sonunda ise eserin transkribe metnine yer verilmiştir.

The First Poems Of The 'Nev-Heves' Poet: Dânişî-zâde Şevket Gavsi's Poetry Journal named "Bahâr-ı Hevesim"

Born in the second half of the 19th century, Mahmud Şevket Gavsi Bey is one of the last period poets of the Ottoman Empire. Mahmud Şevket Bey who is a flute player and closely interested in music, contributed to the continuation of the tradition by writing poems under the pseudonym Gavsî in the last period of classical literature. Bahâr-ı Hevesim, Şâir Dâniş Bey and Gülzâr-ı Şebâb are his works in which he brings together the Turkish poems he wrote in different periods of his life. Among them, Bahâr-ı Hevesim draws attention as it is the first work of the poet. The work was arranged in 1308/1891, on a date that coincides with the childhood years of Gavsî. There are 15 verses written in different verse forms in the work which is a journal. The poet, who describes himself as a nev-heves poet in his work, states that he succumbed to the enthusiasm of writing poetry and wrote the poems in his journal. In this study, Şevket Gavsî's work called Bahâr-ı Hevesim is discussed. The poems in the work were first examined in terms of form, and then they were evaluated in terms of content. Thus, it is aimed to contribute to what is known about the literary personality of the poet and to bring another work to the literature. At the end of the study, the transcript of the work is included.

___

  • Birdal, T. (2013, 20 Aralık). Dânişmendzâde Şevket Gavsî'nin Gülzâr-ı Şebâb'ının transkripsiyonu ve incelemesi. (Tez No.: 333692) [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Demirel, Ş. (2004). “Divan şiirinde redd-i matla.” Bilig. Güz/S.31: 161-177.
  • İnal, İbnülemin M. (1969). Son asır Türk şairleri. C.1. Millî Eğitim Basım Evi.
  • İpekten, H. (1996). “Gazel”, Diyanet vakfı İslam ansiklopedisi. C. 13. Diyanet Vakfı Yay.
  • İpekten, H. (2005). Eski Türk edebiyatı nazım şekilleri ve aruz. Dergah Yay.
  • Uslu, R. (2020). “Mahmut Şevket Özdönmez”. Türk edebiyatı isimler sözlüğü. [Erişim Tarihi: 01.10.2022]. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ozdonmez-mahmut-sevket
  • Özalp, Mehmet N. (1986). Türk mûsikîsi tarihi. C. II. Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Şevket Gavsî (1308). Bahâr-ı Hevesim. İstepan Matbaası
  • Tâhirü’l-Mevlevî (1973). Edebiyat lügatı. (Neşr: K. E. Kürkçüoğlu). Enderun Kitabevi.
  • Üstüner, K. (2007). Divan şiirinde tasavvuf. Birleşik Kitabevi.
  • Yüksel, S.-Safa Y. (2020, 17 Kasım). “İsmail Safa”. Türk edebiyatı isimler sözlüğü. [Erişim Tarihi: 02.10.2022]. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ismail-safa