Çaresizlik ve Ölüm Arasında Sıkışmış Beden: Kötü Kadın

Asıl adı Mehmet Raşit Öğütçü olan Orhan Kemal, 1914 yılında dünyaya doğumunugerçekleştirir. Yaşamın getirilerini eserlerine işleyen sanatkar mevcut düzene eleştiri niteliklianlatılar kurgular. Toplumcu gerçekçi edebiyat ürünleri veren Orhan Kemal, gözlemleriyleoluşturduğu deneyimleri, her kesimin aşina olduğu olay ve durumları yazınsal ürünlerine temedinir. Yoksulluk, işsizlik, sömürü, yozlaşma kavramları anlatılarının zeminini oluşturur. O,insanın yaşadığı şartlar dolayısıyla meydana gelen gerçekliğini yansıtan eserleri aracılığıyla birdönüşüm meydana getirmeyi hedefler. Toplumun sorunlarını çözecek eylemselliği kalemininustalığıyla okuyucusuna sunar.Orhan Kemal'in 1952 yılında ilk baskısı yapılan Çamaşırcının Kızı adlı eserinde yer almışon üç hikâyeden biri olan Kötü Kadın geçmişi ve geleceği şu andaki sıfatıyla bütünlenmiş dişibir bedenin hikâyesini anlatır. Cismen yok sayılan ve aidiyetsizliği her koşulda hisseden kadınınhikâyesi 'ad' kavramının yoksunluğu ile belirgin hale getirilir. Yaşam ve ölüm gibi bir ikiliğinarasına sıkışan kadın, bedenini sermaye olarak kullanır. Sanatkar, açlık ve yoksulluğunmeydana getirdiği çaresizliği biyolojik olarak kendine verilen bedeni ile gidermeye çalışan kadınaracılığıyla ahlaki yozlaşma ve toplumsal çürümenin izleksel boyutunu vermeye çalışır.Bu çalışmada Orhan Kemal'in Kötü Kadın adlı hikâyesi izleksel boyutta incelenecektir.Kadının toplumdaki yerinin ve kadınlık kimliğinin yansılarının da yer aldığı hikâyede cinselsömürü yoluyla kadın kavramı ele alınacaktır. Kora şeması aracılığıyla aktarılan simgesel vekavramsal düzlemler yapı unsurunun eserdeki yansıları ile bütünleştirilerek verilecektir.

A Body Trapped Between Desperation and Death: Kötü Kadın

Orhan Kemal, whose real name was Mehmet Raşit Öğütçü, was born in 1914. The artist covering the issues related to outcomes of life creates narrations as criticisms of current order. Orhan Kemal, who produces socialist realistic literary works, adopts his experiences gained by his own observations as well as the incidents and situations that all walks of life are familiar with as the themes of his literary products. The concepts of poverty, unemployment, exploitation, and corruption form the basis for his narratives. He aims at creating a transformation through his works reflecting the reality that emerges due to the conditions of human lives. He presents the activism that will solve the problems of the society to his readers with the skillful use of his pen. Kötü Kadın , one of the thirteen stories that was included in Orhan Kemal's first edition of Çamaşırcının Kızı , published in 1952, tells the story of a female body whose past and future are integrated with its current features. The story of the woman, who is neglected and feels the loss of belonging in all conditions, is made clear by the absence of the concept of 'name'. Trapped between contradictions of life and death, the woman capitalizes her body. Through a woman trying to get rid of the desperation of hunger and poverty by using her biolagical gift, her body, the artist tries to depict the thematic dimention of moral degeneration and social decay. In this study, Orhan Kemal's story Kötü Kadın is going to be examined through thematic dimension. The notion of women will be elaborated in terms of sexual exploitation in this story, which portrays the reflections of women's position in society and the identity of women, The symbolic and conceptual levels transferred through the choir scheme is going to be given with the reflections of the structural element in the work.

___

  • Acar, Hasan (2019). Türk Kültür ve Devlet Geleneğinde Kadın . İnsan&İnsan, Yıl/Year 6, Sayı/Issue 21, Yaz/Summer, s.395-411.
  • Akalın, Şükrü Haluk (Haz.) (2011). Türkçe Sözlük (11. baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Camus, Albert (2006). Sisifos Söyleni. (Çev. Tahsin Yücel). İstanbul: Can Yayınları.
  • Eliuz, Ülkü (2004). Orhan Kemal'in Romanlarında Yapı ve İzlek. Doktora tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı. s.388.
  • Eliuz, Ülkü (2010). Orhan Kemal Romanlarında Kadının Nesne Olarak Kullanımı:Cinsel Taciz . Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, Volume: 3 Issue: 13 WOMAN STUDIES (Special Issue).
  • Eliuz, Ülkü (2011). Cinsel Kimlik Paniği: Kadın Olmak . Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 6/3 Summer, p. 221-232.
  • Fromm, Erich (1998). Sevme Sanatı (Çev. Işıtan Gündüz). İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Korkmaz, Ramazan (2015). Romanda Dramatik Aksiyonu Sağlayan Değerlerin Görüntü Seviyeleri Üzerine Bazı Öneriler . Yazınsal Okumalar. İstanbul: Kesit Yayınları. s. 100-114.
  • Mackinnon, Catharine A. (2003). Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru (Çev. Türkan Yöney- Sabir Yücesoy). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Orhan Kemal (2005). Çamaşırcının Kızı Küçücük. İstanbul: Epsilon Yayınevi, s. 134.
  • Öksüz, Elif (2010). Yaprak Dökümü Romanı Örneğinde İyi Kadın İmgesinin Çözülüşü . İstanbul Kültür Üniversitesi III. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Öğrenci Kongresi TUDOK Bildiri Kitabı. 20-22 Eylül 2010/ C.1 (Ed. Ömür Ceylan).s. 547-556.
  • Volant, Erıc ( (2005). İntiharlar Sözlüğü (Çev. Turhan Ilgaz). İstanbul: Sel Yayıncılık.