Aile-Din İlişkisi ve Aile İçi Roller

Bireylerle toplum arasında bağ kuran ve toplum hayatının devamını sağlayan en temel toplumsal kurumlardan biri olan aile, tabii bir dini grup olması nedeniyle tarih boyunca din ile çok yakın bir ilişki içinde olagelmiştir. Dolayısıyla aile dini yaşamın merkezi kabul edilmektedir. Hem dini değerlerin hem de ailenin korunması ve yaşatılmasında bu iki kurum birbirlerine muhtaçtır. Ailenin dini yaşamın merkezi olması ve ebeveynlerin çocuklar için rol model olmaları toplum için sağlıklı bireyler yetişmesini ve dini ve ahlaki değerlerin aktarılmasını kolaylaştırmaktadır. Dolayısıyla, bütün dinler için olduğu gibi, İslam dini için de aile kurumu hayati önem taşımaktadır. Bu anlamda, İslam dininde ailenin korunması ve aile içinde sağlıklı bireyler yetişmesi amacıyla aile içi roller ve ilişkiler ayetler ve hadisler çerçevesinde belirlenmeye gayret edilmiştir. Çalışmamızda aile içi roller ve ilişkiler ve İslam dininin aile içi roller ve ilişkilere çizdiği çerçeve ele alınmış ve dinin aile üzerindeki etkisi ile ilgili yapılmış bazı araştırmalardan elde edilen veriler değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Din, Aile, Aile içi Roller

Family-Religion Relation and Family Roles

The family, which is one of the most basic social institutions that link the individuals and the community and keeps the social life alive, has been in close relationship with religion throughout history and is regarded as the center of religious life because it is a natural religious group. Both institutions are in need of each other for protection preservation of religious values and family. The fact that the family is the center of religious life and that parents should be role models for children makes it easier to raise healthy individuals for the society and to convey religious and moral values. Therefore, as it is for all religions, the family institution is of vital importance for Islam. In this sense, in order to protect the family in Islam and to raise healthy individuals in the family, internal roles and relations have been tried to be determined within the framework of verses and hadiths. In our study, family roles and relations and the frame which Islam has drown for family roles and relations have been examined and the data obtained from some researches on the effect on religion on families have been evaluated.

___

  • Acock, A. C., Bengtson, V. L., (1978). “On the Relative Influence of Mothers and Fathers: A Covariance Analysis of Political and Religious Socialization”. Journal of Marriage and The Family, Vol: 40, No: 3, s. 519-530.
  • Beşpınar, F. U., (2014). “Toplumsal Cinsiyet ve Aile”, Türkiye Aile Yapısı Araştırması içinde, Ed. Mustafa Turgut-Semiha Feyzioğlu, Çizge Tan. ve Kır. Ltd. Şti., İstanbul.
  • Butler, M. H., Stout, J. A., Gardner, B. C., (2002) “Prayer as a conflict resolution ritual: Clinical implications of religious couple report of relationship softening, healing perspective, and change responsibility”. American Journal of Family Therapy, Vol. 30, Issue 1, s. 19-37.
  • Curtis, K. T., Ellison, C. G., (2002) “Religious Heterogamy And Marital Conflict”, Journal of Family Issues, 23, s. 551-576.
  • Çağan, K., (2011). Aile Sosyolojisi-Ailenin İşlevleri, Ed. Kadir Canatan-Ergün Yıldırım, Açılım Kitap, İstanbul.
  • Eken, H., (2006). “Toplumsal Cinsiyet Olgusu Temelinde Mesleğe İlişkin Rol İle Aile İçi Rol Etkileşimi: Türk Silahlı Kuvvetlerindeki Kadın Subaylar”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Konya, s. 247-280.
  • Ergeshkyzy, A., (2012).“Aile İçi Roller ve Manevi Yaklaşım”, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • Furseth, I., Repstad, P., (2006). An Introduction to the Sociology of Religion, Classical and Contemporary Perspectives, Asgate Publishing, Burlington.
  • Güngör, E., (1983). İslam’ın Bugünkü Meseleleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
  • Gürcan, A., (2007). “Aile içi Roller”, Meridyen Sosyal Bilimler Konferansları-Psikoloji, Altunizade Kültür ve Sanat Merkezi, Aralık.
  • Holeman, V. T., (2003). “Marital reconciliation: A Long and Winding Road”, Journal of Psychology and Christianity, Vol. 22, Issue 1, s. 30-42.
  • Hökelekli, H., (2010). “Din, Dindarlık ve Boyutları”, Din Psikolojisi, içinde, Ed. Hayati Hökelekli, Anadolu Üniversitesi Web-Ofset, Eskişehir.
  • Kurt, A., (2008). “Sosyolojik Din Tanımları ve Dine Teolojik Bakış Sorunu”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 2. s. 73-93.
  • Kurt, A., (2009). “Dindarlığı Etkileyen Faktörler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 18, Sayı: 2, s. 1-26.
  • Lambert, N. M., Dollahite, D. C., (2006). “How Religiosity Helps Couples Prevent, Resolve and Overcome Marital Conflict”, Family Relations, Vol. 55, No. 4, October, s. 439-449.
  • Murdock, G. P., (1949). Social Structure, Macmillan Co. Publication, New York.
  • Nevevi, M., (1990). Riyazü’s Salihin ve Tercemesi, Çev. Kıvamüddin Burslan, Hasan Hüsnü Erdem, Cilt 1, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara.
  • Roberts, N., (2016).The Power of Conversion And Foreignness of Belonging In An Indian Slum, University Of California Press, California.
  • Selman, A., Uçar, R., (2017). Türk Toplumu Bağlamında Aile Yaşam Döngüsü Süreçleri, Toplum Bilimleri Dergisi, C.11, S.22, ss.213-234, Ankara.
  • Sherkat, D. E., (2003). “Religious socialization; Sources of Influence and Influences of Agency”, Handbook of Sociology of Religion, içinde, Ed. Michele Dillon, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Stolzenberg, R. M., Loy, M. B., Waite, L. J., (1995). “Religious Participation in Early Adulthood: Age and Family Life Cycle Effects on Church Membership”, Ameircan Sociological Review, Vol: 60. No: 1, s. 84-103.
  • T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, (2010). Aile Yapısı Araştırması 2006, Nakış Ofset, Ankara.
  • T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü, (2010). Türkiye’de Aile Değerleri Araştırması, Ed. Mustafa Turgut, Manas Medya Planlama Reklam Hizmetleri, Ankara.
  • T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı, (2016). Kur’an-ı Kerim Meali, Haz. Hayrettin Karaman, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kafi Dönmez, Sadrettin Gümüş, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., İstanbul.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, (2011). Aile ve Tüketici Hizmetleri, Ankara.
  • Tekin, M., (2011). “Dinlerin Perspektifinden Aile Kurumu”, Aile Sosyolojisi içinde, Ed. Kadir Canatan,-Ergün Yıldırım, Açılım Kitap, İstanbul.
  • Turner, B. S., (2010). The New Blackwell Companion to the Sociology of Religion, Blackwell Publishing, West Sussex.
  • Vermeer, P., (2014). “Religion and Family Life: An Overview of Current Research and Suggestions for Future Research”, Religions, 5, s. 402–421.