NADİRÎ DİVANI'NDA YER ALAN NA'T VASIFLI GAZELLER

Klasik Türk edebiyatında, Hz. Muhammed’i övmek üzere yazılan şiirlere na’t adı verilir. Na’tlar, başta kaside nazım şekli olmak üzere, divan şiirinin bütün nazım şekillerinde kaleme alınmıştır. Gazel, daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şekli olması dolayısıyla, gazel nazım şeklinde yazılan na’tlar, diğer şekillerde yazılanlara göre şairin duygularını daha derinden hissettiren bir mahiyet taşımaktadır. 17. yüzyıl divan şiirinin önde gelen şairlerinden olan Ganizade Nadirî, Divanında yer alan na’t türündeki dört adet gazeli ile gazel nazım şeklinde yazılmış na’tların önemli örneklerini ortaya koymuştur. Nadirî’nin na’t vasıflı gazellerinden üçü; makta beyitlerinin benzer olması, aruz vezninin aynı kalıbıyla kaleme alınmış olmaları ve üsluplarındaki benzerlik gibi nedenlerle bir terkib-i bendin farklı bendleri zannedilmiş; bazı önemli na’t mecmualarına terkib-i bend olarak kaydedilmiştir. Bu durum, na’tlar hakkında yapılan ilmî çalışmalarda bu na’tlar hakkında yanlış bilgi verilmesine neden olmaktadır. Makalemizde, hem bu bilgi yanlışlığı giderilmeye çalışılmakta hem de hz. Peygamber’i anlatan ve öven şiirleri ile tanınan Nadirî’nin gazel şeklindeki na’tları tahlil edilerek dikkatlere sunulmaktadır.

NA’TS WRITTEN IN THE FORM OF GAZEL IN THE DIVAN OF NADİRİ

In classical Turkish literature, the poems written to praise the Prophet Mohammad are called na’ts. The na’ts, beside in kaside form are written in all poetic forms of Divan Poetry. Since the gazel is a poetic form in which lyrical subjects are dealt with, the na’ts written in this form are of a nature that reflect the poet’s emotion on deeper level than the ones written in other poetic forms. Nadiri, one of the prominent divan poets of the 17th century, wrote four na’ts in the form of gazels. These na’ts in the poet's Divan are very beautiful examples of the na’ts written in the form of gazel. Three of Nadiri's na't featured gazels were recorded as a part of a na’t which written in the form of terkib-i bend in some prominent na't mecmua's because in these three gazels makta couplets, aruz prosodies and the arrangement of the contents are resembles to each other. Because of these records, we are misleaded about these na’ts in academic studies on na’ts. In this article, this misinformation has been corrected and Nadiri's na’ts written in the form of gazel are analyzed and presented to the attention of researchers.

___

  • Aclûnî, İsmail b. Muhammed. (1351/1932). Keşfü’l-Hafâ ve Muzîlü’l- İlbâs amme’ştehera mine’l- Ehâdisi alâ Elsineti’n-nâs I-II. Mektebetü’l-Kudsî, Beyrut.Ak, M. (2014). Na’tların Tasavvufî Temelleri ve Na’t Mecmuaları, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya.Altun, K. (2000). Hüsn ü Aşk’ta Gece Nûr-ı Siyahtan Aydınlığa, İlmî Araştırmalar, Sayı 10, ss. 9-18.Ayan, H. (1981). Cevri Hayatı Edebi Kişiliği Eserleri ve Divanının Tenkitli Metni. Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum.Banarlı, N. S. (1971). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi 1-2. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul. Bulut, H. İ. (2016). Nübüvvetin İspatında Mucize. Araştırma Yayınları, Ankara.Cebecioğlu, E. (2017). Tasavvufi Bir ıstılah Olarak Nokta-i Süveydâ. İlahiyat Yayınları, Ankara.Demirci, M. (1997). Hakikat-i Muhammediyye, TDV İslam Ansiklopedisi, Cilt 15, ss. 179-180.Devellioğlu, F. (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat. Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara.Döner, N. Tasavvuf Kültüründe Hz. Peygamber Tasavvuru, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Bursa.Gültekin, E. (2006). Âşık Edebiyatında Peygamber Kıssaları, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.İbnu’l Mulgın Siracuddin Ebû Hafs Ömer b.Ali b.Ahmed. (1993). Ğâyetu’s-Sûl fi Hasâisu’r-Rasûl, (Thk.) Abdullah Bahruddin Abdullah, Beyrut.Karagöz İ. (2015). Dinî Kavramlar Sözlüğü. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.Kartal, A. (2001). Türkçe Mesnevilerin Tertip Özellikleri, Bilig, Sayı 19, ss. 69-119.Kavalcı, O. (1992). Divan Şiirindeki Na’tlarda Dinî ve Tasavvufî Unsurlar, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum.Kemikli, B. (2017). Hikmet geleneğinin Mihveri Hakikat-ı Muhammediyye, I. Uluslararası Hoca Ahmed Yesevî Sempozyumu Bildirileri, (Ed.) Ahmet Kartal, ss. 239-247, Ahmed Yesevî Üniversitesi Yayınları, Ankara.Koçak, Z. C. (2018). Bulut Motifinin Arkaik Temelleri ve Hz. Peygamber’i Gölgeleyen Bulut Rivayetleri, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 59/1, ss. 183-202Koçin, A. (2009). Divan Şiirinde Hz. İsa, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 19, ss. 69-104.Köksal, M. A. (1987). İslam Tarihi, C. 12, Şamil Yayıncılık, İstanbul.Kurnaz, C., Çeltik, H. (2013). Divan Şiiri Şekil Bilgisi. Berikan Yayıncılık, Ankara.Külekçi, N. (1985). Ganizâde Nâdirî Hayatı Edebi Kişiliği Eserleri Divanı ve Şehnâme’sinin Tenkitli Metni, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum.Öğüt, S. (1994). Ebtah, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 10, ss. 82-83.Pala, İ. (1998). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. Ötüken Yayınları, İstanbul.Süleyman Nahîfî. (2018). Na’t ve Mi’raciye Mecmuası (Süleymaniye Kütüphanesi Hamidiye Bölümü 1211), (Haz.) Ahmet Tanyıldız, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.Şahin, E. (2017). Klasik Türk Edebiyatı Metinlerinde Nil Nehri, Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Sayı 19, ss 275-312.Şener, H. İ. (1986). Türk Divan Edebiyatında Na’t ve Bazı Na’t Mecmuaları, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 3, ss. 147-160.Şener, H. İ. (1995). Kaside-i Bürde Kaside-i Bür’e ve Su Kasidesi. İrfan Kültür Eğitim Derneği Yayınları, İzmir. Tirmizî, Muhammed b. İsa. (1981). Es-Sünen I-IV. Çağrı Yayınları, İstanbul.Tunç, S. (2005). Divan Şiirinde Hz. İbrahim ve Ades (Mercimek) Kıssasına Dair, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 17, ss. 123-131.Uludağ, S. (1991). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü. Marifet Yayınları, İstanbul.Uzun, M. (1996). Ganizâde Mehmed Nâdirî, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, C. 13, ss. 355-356.Yazıcı, İ. (2005). Kur’an’a Göre Hz. İsa’nın Ref’i ile İlgili Ayetlerin Yorumlarının Tahlili, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 20, Sayı 20-21, ss 69-101.Yeniterzi, E. (1993). Divan Şiirinde Na’t. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Yeniterzi, E. (2002). Türk Edebiyatında Na’tlara Dair. Türkler, (Ed.) H.C. Güzel, C. 11, ss. 762-767, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara. Yılmaz, M. (1992). Edebiyatımızda İslamî Kaynaklı Sözler. Enderun Kitabevi, İstanbul.