Demokratik ve Çok Kültürlü Nijerya Devletinde Eğitim: Bir Değerlendirme

Nijeryalı, heterojen doğası ve demokratik ilkeleri nedeniyle, genellikle diğer insanların ve kültürün cehaletinden kaynaklanan etnosentrizm ve ırkçılıkla savaşmak için daha iyi bir konumda olacağından, çalışma okulda etik konulara çok kültürlü bir yaklaşımı vurgulamaktadır. Çok kültürlü eğitimin özü, kültürel hoşgörü ve tamamlayıcılık perspektifinden görülebilmektedir. Bir tavsiye olarak, bu makale, Nijerya'daki çeşitli kültürlerin, farklı etik bakış açılarının, demokratik bir toplum olarak kapsayıcı bir şekilde gösterilmesi için güçlü bir ahlaki gerekçe sunmaktadır. Böyle bir yaklaşım, diğer insanların değerlerine ve inançlarına saygıyı teşvik eder. Saygı, çoğu kültür tarafından genellikle ahlaki bir değer olarak kabul edilir. Bütün bunlar okullara da yansıtılmalıdır.

Education in a Democratic and Multi-Cultural Nigerian State: An Assessment

The work highlighted a multicultural approach to ethical issues in school, as Nigerian in its heterogeneous nature and democratic tenets will stand a better position to fight ethnocentrism and racism that often result from ignorance of other people’s and culture. The essence of multicultural education can be seen from the perspective of cultural tolerance and complementarity. By a way of recommendation, the paper made a strong moral case for inclusive disclosure of different ethical viewpoints of different cultures in Nigeria as a democratic society. Such an approach fosters respect for the values and beliefs of other people and respect is generally accepted by most culture as a moral value. All these should be reflected in the school.

___

  • Bamikole, L.O (2008). Philosophy and Praxis: Journal of the Nigerian philosophical Association, Vote 4,2: Fab Anien Nigeria Ltd.
  • Siegel, H (1999). Multiculturalism and the possibility of Transultural Ideals, Vol 74 No: 289, pp387-409.
  • Ukiwo, K (2003). “ Politic, ethno- religious conflicts and democratic consolidation in Nigeria “ Journal of modern African studies, Vol. 41, no 1, pp 115-138.
  • Makinda, S.M (1996). “Democracy and multi-Politic in Africa” The Journal of modern African studies, vol.34, no.4 pp.55-573.
  • Rawl, J (1999). Political Liberalism, New York: Columbia University Press 1993 and the law of people Cambridge: Harvard University Press.
  • Rawls, J (1980) a Theory of Justice. Massactusetts. The Balknap Press
  • William, A (2011). Education and the post- colonial subject Toward Epistemology of Transformation. A key note Address at 29th Annual Conference of Philosophy of Education (PEAN) at the Lagos State University Oso Lagos State 12th October.
  • Falaiye, M (2011). Education for Liberation and construction: Revisiting Fanon and Rodney, Confucius Institute, University of Lagos. Parekli (2000).