APHRODITE BETİMLEMELERİ IŞIĞINDA ANTİK YUNAN SANAT ANLAYIŞI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Antik Yunan sanatı ekonomik, siyasal, toplumsal ve kültürel değişimlere paralel olarak değişiklik göstermiştir. Klasik Dönemde ekonominin canlanmasıyla birlikte Atina’da sanatta da canlanma olmuş ve başarılı sanat eserleri ortaya konulmuştur. Peki, bu başarıyı yakalamanın sırrı neydi? Yunanlıların sanat ve estetik anlayışı nasıldı? Aşk ve şehvet nasıl ifade edilirdi? Yunan sanatındaki değişimlerle birlikte aşk ve şehvet tanrıçası Aphrodite tasvirlerinde de değişiklik görülür. Aphrodite betimlemeleri Antik Yunan erkeğinin hayal dünyasındaki ideal kadının yansımasıdır. Aphrodite zariflik, cinsellik ve tutku kavramlarının biçim bulmuş halidir. Yunan toplumunun kadınlara karşı tutumu tanrıça betimlerinde de hissedilmektedir. Bu betimlemelerin sanat açısından değerini anlayabilmek için sanatçının iç dünyasını anlayabilmek ve sanatçının ait olduğu toplumun değerlerini bilmek gerekmektedir. Bu nedenle Aphrodite betimlerinden yola çıkarak sanatçının bakış açısından ideal kadının vücudunun ölçü, oran ve uyumunun nasıl olması gerektiğini, güzellik ve estetik anlayışını anlamak mümkündür.
Anahtar Kelimeler:

Antik Yunan, Kadın, Aphrodite, Sanat

A STUDY OF ANCIENT GREEK ART IN THE LIGHT OF APHRODITE DESCRIPTIONS

The Ancient Greek art has been changed depending on economic, political, social and cultural changes. Revival on economy gave rise to development on art of Ancient Atina in Classical period so successful artworks were created. What was the secret of catching this success? What was the sense of Greek aesthetics? How were love and lust figured? With the change in Greek Art, description of Aphrodite, a divinity of love and desires, also chandged. Descriptions of Aphrodite are the reflections of ideal woman in fantasy world of ancient Greek men. Aphrodite description has symbolised the notions of elegancy, sexuality, and passion. It has been realized that the attitude towards women in Greek society has affected the description of Goddess. To be able to analyse these description one should understand both the values of the society to which the artist belongs and inner World of the artist. Thus, It is possible to understand how the body size, proportion, harmony of the ideal woman is formed from the point of view of the artist and his sense of beauty and aesthetics in the light of Aphrodite descriptions.

___

  • 1. Bilgin, N., (2004). Felsefeden Ekonomiye Antik Yunan Dünyası, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat.
  • 2. Boardman, J., (2005). Yunan Sanatı (Çev. Y. İlseven). İstanbul: Homer.
  • 3. Blanck, H., (1999). Eski Yunan ve Roma’da Yaşam (Çev. İ. Tanrıkurt). İstanbul: Arion.
  • 4. Boysal, Y., (1967). Grek Klasik Devir Heykeltraşlığı, Ankara: Güzel İstanbul.
  • 5. Breitenberger, B., (2007). Aphrodite and Eros, The Development of Erotic Mythology in Early Greek Poetry and Cult, (Studies in Classics). Dirk Obbink, Andrew Dyck (Ed.), New York, London: Routledge Taylo & Francis.
  • 6. Carpenter, T. H., (2002). Antik Yunan’da Sanat ve Mitoloji (Çev. B. B. M. Ünlüoğlu). İstanbul: Homer.
  • 7. Duby, G., Perrot, M. (Ed.) (2005). Kadınların Tarihi, Ana Tanrıçalardan Hristiyan Azizelere (Çev. A. Fethi). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • 8. Fischer, E., (1990). Sanatın Gerekliliği (Çev. C. Çapan). Ankara,:Verso ve İmge.
  • 9. Friedell, E., (1999). Antik Yunan’ın Kültür Tarihi, (Çev. N. Aça). Ankara: Dost.
  • 10. Kagan, M., (1982). Güzellik Bilimi Olarak Estetik ve Sanat (Çev. A. Çalışlar). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • 11. Richter, G., (1979). Yunan Sanatı (Çev. B. Madra). İstanbul: Cem.
  • 12. Sennett, R., (2008). Ten ve Taş, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir (Çev. T. Birkan). İstanbul: Metis.
  • 13. Smith, J. M., (2013). Antik Yunan Kadın Kıyafetleri (Çev. İ. Dağlı). İstanbul: Midas.
  • 14. Smith, R. R. R., (2002). Hellenistik Heykel (Çev. A. Yoltar Yıldırım). İstanbul: Homer.
  • 15. Şahin, N., (2013). Antik Dönemde Anadolu’da Kadın, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • 16. Homeros, İlyada.
  • 17. Hesiodos, Theogonia.