Hasan Ali Toptaş’ın “Şarap Lekesi” Adlı Öyküsünü Okuma Denemeleri

Edebi metnin, ne anlattığının değil; nasıl anlattığının önem kazandığı, yazarın egemen konumunu okuyucuya devrettiği, öykünün ise anlamlı/bütüncül bir örgü olmaktan çıktığı, yazarın doğrudan anlam üretme özelliğini yitirdiği günümüzde, metin artık anlamın taşıyıcısı olmaktan çıkmıştır. Bu da okuyucu sayısı kadar anlam/yorumun ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu incelemede, günümüz öykü ve roman yazarlarından Hasan Ali Toptaş’ın “Şarap Lekesi” adlı öyküsü üç farklı yönden incelemeye tabi tutulmuştur.

Reading Studies Of A Story Named “Şarap Lekesi” By Hasan Ali Toptaş

Şarap Lekesi, which includes meaning blanks, reticence and numerous dark points, is a story which melts the real truth and fiction world into each other, creating a new world, and in which the author leaves his dominant position to readers. The story embraces as many meanings as its number of readers. There is no single focused idea/meaning in the text. The plot of the story is based on a wine spot on a table, and imaginary characters are created, and the dog, Alyoşa, is used as a metaphor for reticence/ silence. This short and deep story is analyzed in three aspects: the sole existence of the text as an object; Alyoşa as the language of reticence/silence and self-deconstruction.

___

• Dolta , Dilek, Postmodernizm ve Ele;tirisi, Enklâp Yaynlar, Estanbul 2003.

• Ecevit, Yldz, Türk Romannda Postmodernist Açlmlar, Eleti im Yaynlar, Estanbul 2002.

• …………………, Orhan Pamuk’u Okumak, Eleti im Yaynlar, Estanbul 2004.

• )aylan, Gencay, Postmodernizm, Emge Kitabevi Yaynlar, Ankara 2006.

• Topta , Hasan Ali, Ölü Zaman Gezginleri, Doan Kitap, 3.Bask, Estanbul 2007.

• ……………………….., Harfler ve Notalar, Eleti im Yaynlar, Estanbul 2008.

• Zima, Peter V., Modern Edebiyat Teorilerinin Felsefesi (Çeviren: Mustafa Özsar), Hece Yaynlar, Ankara, 2004.