ÇAĞDAŞ SERAMİK SANATINDA YENİ BİR İFADE BİÇİMİ OLARAK YOĞUN SIRLAMA VE SIRLA ŞEKİLLENDİRME

Sır, seramik sanatında ve endüstri alanında kullanılan malzemelerden biridir. Ana malzemesi silisyum olan sır, seramik malzemenin yüzeyini örterek yüzeyde camsı bir tabaka oluşturur. Sırın kullanımı sanat ve endüstri alanında farklı amaçlara hizmet etmektedir. Endüstride seramik ürünün yüzey özelliklerini optimize etmek için kullanılan sır, sanat alanında daha çok yüzeye artistik bir değer katmak veya yüzeyi renklendirmek için kullanılır. Sır teknolojilerinin gelişmesi çeşitli renk ve doku özelliklerine sahip geniş bir sır yelpazesinin ortaya çıkmasına kaynak oluşturmuştur. Sanat alanında krakle, kristal, aventürin, akıcı ve toplanmalı vb. sır çeşitleri ticari bir ürün olarak geliştirilmekte ve sanatçılar tarafından uygulama pratiğine dâhil edilmektedir. Tüm bunların yanı sıra günümüzde sanatçıların kişisel ekseninde gelişen ve neredeyse formdan çok sırın ön planda olduğu artistik uygulamalar ortaya çıkmaktadır. Literatürde bu kullanımın teknik bir tanımlaması henüz olmasa da yapılan sanatçı görüşmelerinde bu tür uygulamaların “yoğun sırlama” veya “sırla şekillendirme” olarak isimlendirildiği anlaşılmıştır. Bu araştırmada, sanatsal üretim süreçlerinde kendi sırını geliştirip yoğun sırlama veya sırla şekillendirme yapan sanatçılar ele alınmış ve bu yeni ifade biçiminin kullanım potansiyeli değerlendirilmiştir.

EXTREME GLAZING AND SHAPING WITH GLAZE AS A NEW MEAN OF EXPRESSION IN CONTEMPORARY CERAMIC ART

Glaze is one of the materials used in ceramic art and industry. The glaze, the main material of which is silicium, covers of the ceramic material surface and forms a glassy layer on the surface. The usage of glaze serves different purposes in the field of art and industry. Glaze, which is used in the industry to optimize the surface properties of the ceramic product, is mostly used in the field of art to add an artistic value to the surface or to color the surface. The development of glaze technologies has led to the emergence of a wide range of glazes with various color and texture properties. In the field of art, crackle, crystal, aventurine, fluent and crawling, etc. glaze varieties are developed as a commercial product and are included in the practice of artists. In addition to all these, artistic practices that develop on the personal axis of the artists and in which the glaze is at the forefront rather than the form are emerging. Although there is no technical definition of this usage in the literature, it has been understood that such applications are called "extreme glazing" or "glaze shaping" in the artist interviews. In this research, artists who develop their own glazes in their artistic production processes and make intensive glazing or shaping with glaze are discussed, and the potential for usage of this new form of expression is evaluated.

___

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Baban, A. (2013). Bente Skjöttgaart, Röportaj, Ceramics Now Dergisi, Sayı:2 Sayfa: 58-60. https://www.yumpu.com/en/document/read/63599787/ceramics-now-magazine-issue-2-preview (Erişim Tarihi: 22.11.2022)
  • Bechthold M., King N., Kane A. (2015), Ceramic Material Systems: in Architecture and Interior Design, Birkhauser, Basel, Switzerland.
  • BELLMAN, E. (2017). “Breaking the Mold” | Takuro Kuwata, New York Times, Ocak. https://archive.nytimes.com/tmagazine.blogs.nytimes.com/2013/01/17/breaking-the-mold-takuro-kuwata/ (Erişim Tarihi: 15.11.2022)
  • Bloomfield, L. (2012). Colour in Glazes. London, New York: Bloomsbury (A. & C. Black).
  • Bloomfield, L. (2020). The New Ceramics, special effect glazes, London, New York: Herbert Press.
  • BS 1281:1966, Glazed ceramic tiles and tile fittings for internal walls, Singapore Institute of Standards and Industrial Research.
  • Burleson, M. (2003). The Ceramic Glaze Handbook Materials, Techniques, Formulas. New York: Lark Books.
  • Chau, A. (2017). “Reinvented” Sergi Kataloğu, New York https://static1.squarespace.com/static/54e21f03e4b0c4ae29d604a4/t/59cb228cb07869de1186e121/1506484890813/Clay+Art+Center_Reinvented.pdf (Erişim Tarihi: 12.11.2022)
  • Dodd, A. (1994). “Dictionary Of Ceramıcs” The Institute of Materials, London
  • Eppler, R. E., & Eppler, D. R. (1988). Glazes and Glass Coatings, Co-Published by A&C Black, London, England
  • Genç, S. (2013). Sır Sanatı Artistik Seramik Sırları. İstanbul: Boyut Matbaacılık
  • Jungerson, G. (2015). “Zwinger und Ich”, Sergi Katalog Yazısı.
  • Karasu B. vd. (2020). “The Recent Developments in Ceramic Glazes”, Seramik Türkiye.
  • Mohammed D. N. M. (2021). “Implementing the Technical and Intellectual Japanese Transformation in the Works of the Japanese Potter” (Takuro Kuwata): Analytical study. Review of International Geographical Education (RIGEO), 11(9), 2398-2411. Doi: 10.48047/rigeo.11.09.209
  • MORAN, B. (2012). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 22. Baskı, Cem Yayınevi
  • Mullis, N. (2017). Takuro Kuwata – beauty through destruction. İnternet makalesi. https://nathanmullis3.wordpress.com/2017/01/29/takuro-kuwata-beauty-through-destruction/ (Erişim Tarihi: 13.11.2022)
  • Pitelka V. (2001), Clay, Published by The American Ceramic Society, Ohio
  • URL-1 (2022) http://www.ancientresource.com/lots/egyptian/old-kingdom-faience-tomb-artifacts.html (Erişim Tarihi: 10.11.2022)
  • URL-2 (2022)https://www.thes-du-japon.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_129_203&products_id=497 (Erişim Tarihi: 10.11.2022)
  • URL-3 (2022) https://ashevillemade.com/the-man-on-the-moon-tends-to-do-his-own-thing/ (Erişim Tarihi: 10.11.2022)
  • URL-4 (2022) http://www.takurokuwata.com (Erişim Tarihi:15.11.2022)
  • URL-5 (2022) https://www.duanereedgallery.com/joey-watson (Erişim Tarihi: 15.11.2022)
  • URL-6 (2022) https://cerberagallery.com/portfolios/joey-watson-ceramic-glass-artist/#&gid=1&pid=5 (Erişim Tarihi: 15.11.2022)
  • URL-7 (2022) https://www.homofaber.com/en/discover/discover-schou-christensen-christina (Erişim Tarihi:21.11.2022)
  • URL-8 (2022) https://www.jonathanferraragallery.com/artists/lauren-mabry/featured-works?view=slider#4 (Erişim Tarihi: 21.11.2021)
  • URL-9 (2022) https://www.jonathanferraragallery.com/artists/lauren-mabry/featured-works?view=slider#4 (Erişim Tarihi: 21.11.2021)
  • URL-10 (2022) https://gittejungersen.dk/work/zwinger-und-ich-bomuldsfabrikens-kunsthal-norway-2015/ (Erişim Tarihi: 10.11.2022)
  • URL-11 (2022) https://marialund.com/en/bente-skjottgaard-white-green-species-no-1554-en/ (Erişim Tarihi: 22.11.2022)