Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko

Yüzyıllar boyunca Batı medeniyetleri ile etkileşim kurmamış bir ada ülkesi olan Japonya’nın kendine özgü kültürü dünyadaki diğer kültürler tarafından bir merak konusu olmuştur. Sanat ve felsefe alanlarında olduğu gibi edebiyat alanında da oldukça yerel bir kültüre sahip olan Japonya’da korku, yaygın inanç sistemlerinden biri olan Japon Budizm’ini kaynak alarak şekillenmiştir. Buna bağlı olarak Japon Budizm’i, Japon sinemasını Batı sineması karşısında farklı kılacak bir öğe olarak karşımıza çıkmaktadır. Japon korku sinemasının kült yapımları arasında yer alan Onibaba ve Kuroneko filmlerinde Kaneto Shindo, geleneksel korku öğelerini kullanırken kadını bir alt kültür olarak değil toplumdaki konumuna eleştirel bir vurgu yapacak şekilde işlemiştir. Bu çalışmada öncelikle Japon kültüründe kadının konumuna kısaca değinilmiş ve ardından Shindo’nun eserlerini türünün diğer örneklerinden ayıran temel etken incelenmiştir. Bu bağlamda Shindo’nun Onibaba filminde gerçek bir hayalete yer verilmediği ve Kuroneko filmindeyse fantastik bir hikâyenin gerçekçi bir perspektif ile işlendiği tespit edilmiştir. Her iki filmde de kadın kimliği, Japon korku sinemasında intikamcı ruh öğesi olarak yer alması bağlamında kültürel öğeler göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir.

___

  • Bayhan, Vehbi (2013) Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 63: 147-164.
  • Hearn, Lafcadio (1910) Kotto Being Japanese Curios, With Sundry Cobwebs. New York: The Macmillan Company.
  • Hearn, Lafcadio (2016) Japonya, Çev. Oğuz Adanır. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Hunter, Janet E. (2002) Modern Japonya’nın Doğuşu 1853’ten Günümüze, Çev. Müfit Günay. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Karasoy, Olca (2016) Japon Korku Sineması ve Anime Dünyasına Bakış. Başlangıcından Günümüze Japon Sineması, Haz. Gökhan Kuloğlu, ss. 134-163. Antalya: Japon Yayınları.
  • Kılınçarslan, Yasemin (2017) Geleneksel Japon Kabuki Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan & İnsan Bilim Kültür Sanat ve Düşünce Dergisi, 4 (14): 314-334.
  • Ono, Sokyo (2004) Şinto Kamilerin Yolu, Çev. Suat Ertüzün. İstanbul: Okyanus Yayıncılık.
  • Özhan, Günhan (2016) Japon Şiiri (Haiku) ve Noo Tiyatrosu. Ankara: Hitabevi Yayınları.
  • Meyer, Milton W. (2014) Japonya Tarihi, Çev. Lizet Deadato. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Richards, Andy (2011) Asya Korku Sineması, Çev. Onur Gayretli. İstanbul: Kalkedon Yayınları.