Jeanette Winterson’ın Vişnenin Cinsiyeti Adlı Romanındaki Postmodern Unsurlar: Cinsiyet, Tarih ve Kurgu Kullanımı

Yıkıcı iki dünya savaşının ardından, insanlık sahip olduğu tüm olguların, tüm değerlerin ve tüm kesin gözüyle kabul ettiği yargıların ardı ardına yıkıldığına şahit oldu. Ancak bu yıkım, sahip olunan her şeyin ortadan kaybolması demek değildi; sadece, kalıplaşmış ve kesinliğinden asla şüphe edilmeyen önceki yargıların, radikal bir bakış açısıyla yeniden değerlendirilmesiydi. Böylece, yirminci yüzyılın ortasından itibaren, insanlık tarihinin postmodernizm akımıyla olan yoğun ilişkisi hız kazandı. Bu akımla birlikte, bir toplum ve kültür içerisindeki tüm geleneksel yargılar sorgulanmaya başlandı. Postmodernizm ile birlikte cinsiyet, tarih, gerçeklik olgusu yeniden ele alındı ve insanlara başka bir bakış açısının varlığını ve mümkün olabileceğini gösterdi. Bu çalışma, edebiyat dünyasının önemli postmodern yazarlarından biri olan Jeanette Winterson’ın Vişnenin Cinsiyeti adlı eserini, yazarın sorgulamış ve yeniden yorumlamış olduğu cinsiyet, tarih ve kurgu açısından postmodernizm teorisine uygun olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma boyunca, yazarın titizlikle kullanmış olduğu postmodern unsurların, belirtilen olguları nasıl sorunsallaştırdığı ve nasıl bir sonuç ortaya çıkardığı incelenecektir. Eserinde on yedinci ve yirminci yüzyılı birleştiren Winterson, bir yandan önceki yüzyılın tarihi gerçeklerini, kurgu ve sıra dışı karakterleriyle anlatırken, diğer bir taraftan ise yirminci yüzyılda bu karakterlerin benzerleriyle tarihin nasıl kabul edildiğini gözler önüne serer. Değişen anlatıcılardan oluşan bu eser, her karakterin yaşadıklarıyla, okuyucularına kadının bir toplumdaki yerini, zaman kavramını ve gerçeklik olgusunu sorgulamasının yolunu açar.

___

  • Antosa, Silvia. (2008). Crossing the Boundaries: Bodily Paradigms in Jeanette Winterson’s Fiction, 1985-2000. Rome: Aracne.
  • Fokkema, Douwe. (1998). “The Semiotics of Literary Postmodernism” International Postmodernism Theory and Literary Practice. Edited by Bertens, Johannes W, and Douwe W. Fokkema. Amsterdam: John Benjamins.
  • Hutcheon, Linda. (1988). A Poetics of Postmodernism: History, Theory and Fiction. London: Routledge.
  • ----- “Postmodern Afterthoughts”. (2002). Wascana Review of Contemporary Poetry and Short Fiction 37.1: 5-12.
  • Kintzele, Paul. (2010). "Gender in Winterson's Sexing the Cherry." Clcweb: Comparative Literature and Culture. 12.3: 1-11.
  • Lodge, David. (1994). The Art of Fiction. New York: Penguin Books.
  • Mikics, David. (2010). A New Handbook of Literary Terms. New Haven: Yale University Press.
  • Sesto, Bruce. (2001). Language, History and Metanarrative in the Fiction of Julian Barnes. New York: Peter Lang.
  • Slemon, Stephen. (1995). “Magic Realism as Post-Colonial Discourse”. Magical Realism: Theory and History, edited by Lois Parkinson Zamora and Wendy B. Faris, 407-26. Durham, NC: Duke UP: 9-24.
  • Winterson, Jeannette. (1990). Sexing the Cherry. London: Vintage.