DOĞAL BOYAMACILIKTA KULLANILAN BOYARMADDE KAYNAKLARI ve MORDAN MADDELERİNİN BOYAMAYA ETKİSİ

Natural dying is consist of the some dyestuffs plants and a little insects in the nature. Leaves, rots, Stearns and flowers of the plants are used in the natural dyeing. Generally, natural dying is used mordant dyeing. 'If mordant material is used with the dyestuff a stable complex structure is formed. Besides, mordant material increase variety of colours, and mordant material increase the characteristic of the dyed fibers. Mordant materials are used in order to the stability of the natural dyeing in the fibers.

___

  • [1] Dölen, E., Tekstil Tarihi, Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları No: 92/1 İstanbul, 1992.
  • [2] Karadağ, R., “Türk Halı, Kilim ve Kumaşlarda Kullanılan Doğal Boyarmaddeler”, Arış, Yılıl, Sayı:2, 1997.
  • [3] Karadağ, R., “Topkapı Sarayı Müzesinde Bulunan XVI. yüzyıldan Kalma Bazı İpekli Kumaşların Boyarmadde Analizleri”, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurulu, Erdem Dergisi, Halı Özel Sayısı II, Cilt: 10, Sayı: 29, 1999.
  • [4] Karadağ, R., “Tarihi tekstillerde saptanan Doğal Boyama Yöntemlerinin Günümüz Tekstillerine Uygulanması’, III. Ulusal Türk El Dokumalarına Yaklaşım ve Sorunları Sempozyum Bildirileri, T.C. Selçuk Üniversitesi Meslek Eğitim Fakültesi El Sanatları Eğitim Bölümü, Konya, 17-18 Mayıs 2000,.ss. 16-21.
  • [5] Schweppe, H., Handbuch der Naturfarbstoffe, Ecomed-Verlag, Landsberg. 1992.
  • [6] Schweppe, H., “Nachvveis von Farbstoffen auf alten Textilien”, Zeitschrift für Analytische Chemie 276, Wien, 1975, ss.291-296.
  • [7] Pfıster, R., “Nouveaux Textiles de Palmyre”, Decouverts par le Service des Antiquites du Haut-Commissariat de la Republique Francaise dans la Necorpole de Palmyre, Les Editions d’Art d’Histoire, Paris, 1934, 1937, 1940.
  • [8] Karadağ, R.; Dölen, E., “Ararat kermesin (Porophyrophora hameli) içerdiği boyarmaddelerin doğrudan ve yün üzerinden ekstraksiyon ile saptanması”, IX. Kimya ve Kimya Mühendisliği Sempozyumu, Cilt: 1, İstanbul, 1992, ss.295-300.
  • [9] Bömmer, H.; Karadağ, R., “Dye-Analyses of Ottoman Brocades and Velvets from the Topkapi Museum, İstanbul, and other Silk Textiles”, Papers Presentations 7th International Conference on Oriental Carpets, 1996, ss.69- 78.
  • [10] Karadağ, R.; Dölen, E., “Pamuğun Türk Kırmızısına Boyanmasında Sülfolanmış Hint Yağının ve Tanenin Etkisinin İncelenmesi”, Tekstil Maraton, Yıl: 6, Sayı: 3, 1996, ss.55-59.
  • [11] Karadağ, R.; Dölen, E., “Examination of Historical Textiles with Dyeştuff Analyses by TLC and Derivative Spectrophotometry”, Turkish Journal of Chemistry, Vol.: 21, Number: 2, 1997, ss. 126-133.
  • [12] Donkin, R.A., “The insect Dyes of Westem and Central Asia”, Anthropos 72, 1977, ss.847-880. [13] Donkin, R.A., “Spanish Red. An Ethnogeographical Study of Cochineal and the Opuntia Cactus”, Transaction of the American Philosophical Society, Vol.: 67, Part 5, 1977.
  • [14] Böhmer, H., Karadağ, R., “The Color of Konya Cappadocia Carpets”, Konya Cappadocia Carpets from the 17 th to 18 th Centuries, İstanbul, 1997.
  • [15] Böhmer, H.; Karadağ, R., “Farbanalytisch Untersuchungen”, Die Textilien aus Palmyra, Main am Rhein, 2000.
  • [16] Böhmer, H.; Karadağ, R., “Analysis of Dyes”, Kaitag Tekstile Art from Dagestan,, Tekstil Art Publication, London, 1993, ss.43-45, 206.
  • [17] Karadağ, R.; Böhmer H., “Dye Analyses using Derivate UV/VIS- Spectrophotometry and Fiber- safe Extraction with EDTA”, DHA 17, 2001.
  • [18] Karadağ, R; Enez, N.; Böhmer, H., “Dye Analysis of Classical Indian and Persian Carpets”, Flowers Underfoot, İndian Carpets of the Mughal Era, The Metropolitan Museum of Art, 1998.