Türk Radikal Sol Örgütlerin «Penelope İkilemi»: Açlık Grevleri Yolu İle Bağ Kurmak ve Yıkmak (1978-2007)

Bu çalışma bağlamında 1980 -2007 yılları arasında Türkiye Hapishaneleri’nde radikal sol örgütler tarafından gerçekleştirilen açlık grevleri ve ölüm oruçları incelenmektedir. Bu bağlamda, bağlamında açlık grevleri ve ölüm oruçları armağan teorisinin tanımına uyan özgecil (altruist) eylemler olarak ele alınmıştır. Bu çalışmanın temel hipotezi açlık grevleri ve ölüm oruçlarının özellikle Türkiye Hapishaneleri bağlamında sosyal bağları yaratma ve yaşatma konusunda yaşadığı güçlüklere bağlı olmasıdır. Makale kapsamında özgecil (altruist) bir eylem olarak açlık grevleri ile sosyal bağlar arasındaki etkileşim üzerinde yani özellikle açlık grevlerinin bazı sosyal bağları kurup yaşatma, diğerlerini de ortadan kaldırma konusunda etkili bir eylem biçimi olduğu üzerinde durulmaktadır.

Türk Radikal Sol Örgütlerin «Penelope İkilemi»: Açlık Grevleri Yolu İle Bağ Kurmak ve Yıkmak (1978-2007)

Bu çalışma bağlamında 1980 -2007 yılları arasında Türkiye Hapishaneleri’nde radikal sol örgütler tarafından gerçekleştirilen açlık grevleri ve ölüm oruçları incelenmektedir. Bu bağlamda, bağlamında açlık grevleri ve ölüm oruçları armağan teorisinin tanımına uyan özgecil (altruist) eylemler olarak ele alınmıştır. Bu çalışmanın temel hipotezi açlık grevleri ve ölüm oruçlarının özellikle Türkiye Hapishaneleri bağlamında sosyal bağları yaratma ve yaşatma konusunda yaşadığı güçlüklere bağlı olmasıdır. Makale kapsamında özgecil (altruist) bir eylem olarak açlık grevleri ile sosyal bağlar arasındaki etkileşim üzerinde yani özellikle açlık grevlerinin bazı sosyal bağları kurup yaşatma, diğerlerini de ortadan kaldırma konusunda etkili bir eylem biçimi olduğu üzerinde durulmaktadır.
Keywords:

Türk, Radikal, Sol,

___

  • Alter, N. (2009) Donner et Prendre. La Coopération en Entreprise, Paris : La Découverte.
  • Association Médicale Mondiale (1991) Déclaration de Malte de l’AMM sur les grévistes de la faim [en ligne], http://www.wma.net/fr/30publications/10policies/h31/index.html [19 juillet 2009].
  • Blanc, A. (1998) “Décloisonnement et la réinsertion : Poursuivre l’ouverture», Les cahiers de la sécurité intérieure, (31): 53-77.
  • Boltanski, L. (1990) L’amour et la justice comme compétence: Trois essais de sociologie de l’action, Paris  : Metailié.
  • Bozarslan, H. (2002) “La figure du martyre chez les Kurdes”, in C. Mayeur-Jaouen (dir.), Saints et héros du Moyen-Orient contemporain, Paris : Maisonneuve & Larose.
  • Bozarslan, H. (2004) Violence in the Middle East: From Political Struggle to Self-Sacrifice, Princeton: Marcus Wiener.
  • Braud P. (1996) L’émotion en politique: problèmes d’analyse, Paris : Presses de Sciences Politiques.
  • Breviglieri, M. (2009) “L’insupportable. L’excès de proximité, l’atteinte à l’autonomie et le sentiment de violation du privé “, in M. Breviglieri, C. Lafaye et D. Trom (dir.), Compétences critiques et sens de justice, Paris : Economica, 125-149.
  • Caillé, A. (2005) Don, intérêt et désintéressement. Bourdieu, Mauss, Platon et quelques autres, Paris, La Découverte.
  • Chauvenet, A. (1996) “L’échange et la prison”, in C. Faugeron, A. Chauvenet, P. Combessie (dir.), Approches de la prison, Bruxelles : De Boeck, 45-69.
  • Coser, L. A. (1982) Les fonction du conflit social, Paris: PUF.
  • Croitoru, J. (2003) Der Märtyrer als Waffe. Die historische Wurzeln des Selbst mordattentats, Munich : Carl Hanser.
  • Das V., A. Kleinman, M. Ramphele et P. Reynolds (dir.) (2000) Violence and subjectivity, Berkeley: University of California Press.
  • Davis, J. M. (2003) Martyrs. Innocence, Vengeance and Despair in the Middle East, New York: Pallgrave Macmillan.
  • Della Porta, D. and M. Diani (1999) Social Movements: An Introduction, Oxford: Blackwell.
  • Douglas, M. (1999) Comment pensent les institutions Paris : La Découverte.
  • Feldman, A. (1991) Formation of Violence: The Narrative of the Body and Political Terror in Northern Ireland, Chicago: University of Chicago Press.
  • Gambetta, D. (ed.) (2005) Making Sense of Suicide Missions, Oxford: Oxford U.P.
  • Godbout, J. T. et C. Alain (1992) L’esprit du don, Paris, La Découverte.
  • Goffman, E. (1968). Asiles. Etude sur la condition sociale des malades mentaux, Paris: Minuit.
  • Hastings, M. (1991) Halluin-la-Rouge, 1919-1939. Aspects d’un communisme identitaire, Lille: PUL.
  • Hirschman, A. O. (1972) Face au déclin des entreprises et des institutions, Paris : Ouvrières.
  • Khosrokhavar, F. (1995) L’Islamisme et la mort. Le martyre révolutionnaire en Iran, Paris: L’Harmattan.
  • Khosrokhavar, F. (2002) Les Nouveaux martyrs d’Allah, Paris: Flammarion.
  • Klein, H. J. (1980) La mort mercenaire. Témoignage d’un ancien terroriste ouest-allemand, Paris: Le Seuil.
  • Loveman, M. (1998) “High-Risk Collective Action: Defending Human Rights in Chile, Uruguay, and Argentina”, American Journal Of Sociology, 104(2): 477–525.
  • Marchetti, A. M. et P. Combessie (1996) La prison dans la Cité, Paris : Desclée de Brouwer.
  • Marzano, M. (dir.) (2007) Dictionnaire du corps, Paris : PUF.
  • Mauss, M. (1923-1924) “Essai sur le don. Forme et raison de l’échange dans les sociétés archaïques”, L’Année sociologique, 30-186.
  • McAdam, D. et R. Paulsen (1993) “Specifying the Relationship Between Social Ties and Activism”, The Americal Journal of Sociology, 99(3): 656-658.
  • Olson Mancur (1965) The Logic of Collective Action: Public Goods and Theory of Action, Cambridge: Harvard University Press.
  • Pape, R. A. (2005) Dying to Win: the Strategic Logic of Suicide Terrorism, New York: Random House.
  • Rostaing, C. (1997) La relation carcérale. Identités et rapports sociaux dans les prions de femmes, Paris: PUF.
  • Scheit, G. (2004) Suicide Attack. Zur Kritik der politischen Gewalt: Freibourg.
  • Spencer, J. (2000) “On not Becoming a ‘Terrorist’. Problems of Memory, Agency, and Community in the Sri Lankan Conflict” in V. Das, A. Kleinman, M. Ramphele et P. Reynolds (eds.), Violence and subjectivity, Berkeley: University of California Press, 120-140.
  • Temelkuran, E. (1997) Oğlum, Kızım, Devletim. Evlerden Sokaklara Tutuklu Anneleri [Mon fils, ma fille, mon État. Les mères des détenus : des maisons aux rues], İstanbul: Metis.
  • Tilly C. (2005) Identities, Boundaries and Social Ties, New York: Paradigm.
  • Tricaud, F. (2001) L’accusation. Recherche sur les figures de l’agression éthique, Paris: Dalloz.