RESİMDEN EDEBİYATA KADIN VE KEDİ

Kediler, eski çağlardan beri pek çok şeyin sembolü olmuş, bazen eski Mısır’da olduğu gibi kutsal sayılıp tapılmış, bazen de Ortaçağ Hıristiyan dünyasında şeytanla işbirliği halinde olduğu düşünülen kadınlarla birlikte katledilmiştir. Değişik kültürlerde bakışından rengine, cinsine, yaşayış şekline kadar kediye çok çeşitli anlamlar yüklenmiştir. Zıt duygular içeren ikiliğiyle, uyuşukluktan çılgınlığa geçen beklenmedik sıçrayışlarıyla, kararsız ruh halinin oyunlaştırmalarıyla kedinin gizemli tarafına sürekli dikkat çekilmiştir. Goya, Manet gibi ressamlar kadınların dişiliğini, özgürlüğünü, karanlık taraflarını kedi resimleriyle vurgulamaya çalışmışlardır. Türk edebiyatında kadın ve kedi ilişkisi, bizim bu çalışmada üzerinde duracağımız Samipaşazade Sezai, Tevfik Fikret, Halit Ziya, Hüseyin Rahmi, Yakup Kadri, Behçet Necatigil, Nazım Hikmet, Cahit Külebi gibi yazar ve şairlerin dışında başka sanatçılar tarafından da ele alınmıştır. Kadının kediyle ilişkilendirildiği eserlerde daha çok vefasızlık, tekinsizlik, hırçınlık gibi kötücül duygular ön plana çıkarılmıştır. 

___

  • BAŞ, Şerife (2003), “Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Romanlarında Kadın Karakterlerin Anlatımı”, Türkbilig Türkoloji Araştırmaları, S:6, ss.13-36.BATUR ÇAY, Meral (2017), “Francisco Goya’nın Kabus Resimleri Üzerine Bir İnceleme”, Yıldız Journal Of Art And Design, Volume: 4, Issue: 2., ss. 88-103.BİNGÖL, Necdet (1944), “Yakup Kadri’nin Beş Romanında Fransız Realist ve Natüralistlerinin Tesirleri”, DTCFD, C: 3, S:1, ss. 9- 32.____________ (1971), “Realizm Açısından Yakup Kadri’nin Romanlarında Üslûp (II)”, Hisar, Nr. 88, ss. 22- 25.CHOU, Peter Y., “Kedi Sembolizmi”, (www.wisdomportal.com/Cats/CatSymbolism.html)ERBAY ASLITÜRK, Gül- KÜÇÜKGÜNEY, Ecem (2016), “20. Yüzyıl Resim Ve Heykellerinin Yunan Mitolojisi Ve İkicilik Kavramı Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Ulakbilge, C. 4, S. 8, ss. 263- 298.GANNON, Corinna, “Evelyn de Morgans -The Love Potion”, (www.aurorapharma.com/blog/frau-alchemie) GÜRPINAR, Hüseyin Rahmi (1971), “Kedim Nasıl Öldü”, Gönül Ticareti, Atlas Kitabevi, İstanbul.____________ (1995), “Kedi Yüzünden”, Mezarından Kalkan Şehit-Eti Senin Kemiği Benim-Tünelden İlk Çıkış, Özgür Yay., İstanbul.KARAOSMANOĞLU, Yakup Kadri (1990), Sodom ve Gomore, İletişim Yay., İstanbul.____________ (1995), Kiralık Konak, İletişim Yay., İstanbul.____________ (1995), Yaban, İletişim Yay., İstanbul.KÜLEBİ, Cahit (1993), Bütün Şiirleri, Adam Yay., İstanbul.NECATİGİL, Behçet (2006), “Kadın ve Kedi”, Radyo Oyunları, Yapı Kredi Yay., İstanbul.PAGLİA, Camille (2004), Cinsel Kimlikler -Nefertıtı’den Emily Dıckınson’a Sanat ve Çöküş- , (çev.) Anahid Hazaryan-Fikriye Demirci, Epos Yay., Ankara.RAN, Nâzım Hikmet (2008), Bütün Şiirler, Yapı Kredi Yay., İstanbul.RUBİN, James H. (2015), İzlenimcilik Nasıl Okunur Bakma Biçimleri, (Çev.) F. Tülay Kazancı, Hayalperest Yay., İstanbul.Samipaşazade Sezai (1981), “Kediler”, Samipaşazade Sezai’nin Hikâye-Hatıra-Mektup ve Edebî Makaleleri, (Haz.) Zeynep Kerman, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul.TANER, Haldun, “Fraulein Haubold’un Kedisi”, Hikâyeler, Yaşasın Demokrasi-Tuş-Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu, Bilgi Yay., Ankara.TEKİN, Oğuz (2004), “Eskiçağdan Ortaçağa Kedi -Bir zamanlar Tanrıydılar-”, Toplumsal Tarih, S. 123, ss. 56-64.Tevfik Fikret (2017), Rübab-ı Şikeste, (Haz.) Sabahattin Çağın, Dergâh Yay., İstanbul.UŞAKLIGİL, Halit Ziya (2007), “Zerrin’in Hikâyesi”, Aşka Dair, (haz.) Özlem Nemutlu), Özgür Yay, İstanbul.YALÇIN, Sıdıka Dilek (1995), Haldun Taner’in Hikâyeleri ve Hikâyeciliği, Bilgi Yay., Ankara.