İletişim Çağında Yalnızlığa Özlem: Post-Apokaliptik Sinema ve Bird Box

Öz Günümüzde kıyamet sonrası dünya tasvirlerinin yapıldığı ve bu apokaliptik sonralarda, sürekli çatışma halindeki distopik toplumsal düzenlerin kurulduğu içeriklere sahip sinema filmlerinin sayısının giderek arttığı gözlemlenmektedir. Bunun nedenlerini, kapital sistemin küresel çapta içine düştüğü ekonomik, ekolojik krizlerle, küresel ısınmanın artık gözle görülür etkileriyle, bölgesel savaşların, çatışmaların artmasıyla ve bu eksende silahlanma yarışlarının tüm 20. Yüzyılda olduğu gibi hız kesmeden devam etmesiyle, kitle iletişim araçları aracılığıyla, ‘bilgi’ye dair dezenformasyon ve manipülasyonun aşırı uçlarda seyretmesiyle ilişkili olarak ele alabiliriz. Yine bilimsel-teknolojik gelişmelerin aldığı seyir, laboratuvarlarda geliştirilen, ne türden etkilerinin olacağı henüz kestirilemeyen virüs türleri de, bu nedenlerle ilişkili olarak ele alınabilir. İnsan türünün gelişim arzusu, diğer yüzünde kendi kendinin sonunu da getirme şeklindeki fantazileri de beslemektedir. Bu araştırma bu nitelikte yapımların temelini oluşturan kültürel ve tarihsel derinliği incelerken, bu türe dahil edilen edebiyat uyarlaması ‘Bird Box’ adlı yapım bu temellendirme ile analiz edilmiştir.

___

Bilici, M. V. (2007). Hollywood filmlerindeki apokaliptik temalar: Sinema, popüler kültür ve din. Milel ve Nihal: İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 4(2), 139-161. Boz, M. ve Takımcı, D. (2019). Amerikan Post-Apokaliptik Bilimkurgu Sinemasında Kıyamet İdeolojisi (1924-2000). Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(31), 377-403. Campbell, J. (2017). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu İstanbul: İthaki Yayınları. Castells, M. (2013). Ağ Toplumunun Yükselişi / Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür Cilt 1. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Ekinci, B. T. (2015). Toplumun Korkulari: Zombi Filmleri ve Ölümcül Deney Serisinin Analizi. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(11), 220-239. Hansen, M. B. (2009). The mass production of the senses: Classical cinema as vernacular modernism Disciplining Modernism (pp. 242-258): Springer. Landis, J. (2011). Monsters in the movies: 100 years of cinematic nightmares: Dorling Kindersley Ltd. McNally, D. (2015). Piyasanın Ucubeleri Zombiler, Vampirler ve Küresel Kapitalizm (İ. Çetin, Trans.). Ankara: Dipnot Yayınları. Moretti, F. (2005). Mucizevi Göstergeler (Z. A. Akatlı, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları. Oskay, Ü. (2014). Çağdaş Fantazya, Popüler Kültür Açısından Bilimkurgu ve Korku Sineması. İstanbul. Paxson, P. (2018). Mass communications and media studies: An introduction. ABD: Bloomsbury Publishing Skult, P. (2015). The Role of Place in the Post-Apocalypse: Contrasting The Road and World War Z. Studia Neophilologica, 87(sup1), 104-115. Şakrak, B. E. (2018). Batı Kökenli Popüler Korku Filmlerindeki Fantastik Korku İkonları: Toprağin Kabul Etmediği Lanetliler. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 11(24), 178-193. Thomas, K. (2010). Haitian Zombie, Myth, and Modern Identity. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 12(2). doi:https://doi.org/10.7771/1481-4374.1602 Topçu, Y. G. (2001). Dracula’da Vampir Kadın. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10, 127-145. Voigts, E. ve Boller, A. (2015). Dystopia, Science Fiction, Post-Apocalypse. Wojcik, D. (1997). The end of the world as we know it: Faith, fatalism, and apocalypse in America: NYU Press.