“Normal Hayat Diye Bir Şey Yoktur Dalmaçyalı!”: Yugoslavya’nın Parçalanma Sürecinin Bir Alegorisi Olarak Karaula Filmi

Öz Yugoslavya Sosyalist Federal Cumhuriyeti (YSFC), İkinci Dünya Savaşı (1939-1945) sonrasında Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB) liderliğindeki Demir Perde ülkeleri arasında yer almayı reddeder. Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü’ne (NATO) de dahil olmaz. Daha özgürlükçü bir sosyalizmi benimseyerek Üçüncü Dünya’nın öncüsü rolünü üstlenir. Yugoslavya, soğuk savaşın hüküm sürdüğü iki kutuplu dünyada elli yıla yakın bir süre ayakta kalmayı başarır. Kurucu lideri Josip Broz Tito’nun (1892-1980) ölümü Yugoslavya için sonun başlangıcı olur. Ekonomik kriz, işsizlik, Batılı yaşam tarzına duyulan özlem ve yükselen milliyetçilik; “kardeşlik ve birlik” sloganında vücut bulan sosyalizm ideallerine duyulan inancın içini boşaltır. Yugoslavya, farklı etnik gruplar arasındaki çatışmaların giderek şiddetlenmesiyle parçalanma sürecine girer. Bu çalışmada, yönetmenliğini Rajko Grlic’in (1947-…) yaptığı Karaula (2006) filmi, amaçlı örneklem olarak seçilmiştir. Filmde, Yugoslavya-Arnavutluk sınırındaki bir karakolda görev yapan farklı etnik gruplara mensup askerler arasındaki ilişkiler, parçalanma sürecine giren Yugoslavya’nın mikro ölçekteki bir temsili olarak sunulmuştur. Filmin analizinde Fredric Jameson’ın (1986; 2008b) Üçüncü Dünya anlatılarının ulusal alegori olarak okunabileceği argümanı temel alınmış; Arjun Appadurai’nin (2008) “öfke coğrafyası”, “kızgınlık fazlalığı”, “aşağılama dürtüsü”, “döneklik”, “ihanet”, “sarsılan güven”, “nefret” ve “komşu dehşeti” kavramlarından yararlanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Karaula filminin, Yugoslavya’nın parçalanma sürecine ilişkin Üçüncü Dünya anlatılarına özgü bilinçli ve açık bir alegori içerdiğini ortaya koymaktır.

___

Ahmad, A. (1987). Jamesons’s Rhetoric of Otherness and “National Alegory”. Social Text 17: 3-25. Alegori. (2019). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://sozluk.gov.tr/Allegory. (2019). Oxford English Dictionary. https://www.lexico.com/en/definition/allegoryAppadurai, A. (2008). Küçük Sayılardan Korkmak: Öfkenin Coğrafyası Üzerine Bir Deneme (Çev. F. B. Aydar). İstanbul: Timsah. Appadurai, A. (2005). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalisation. USA: University of Minnesata Press. Arap, E. ve S. Bayün (2014). Josip Broz Tito. Hukuk Gündemi 2, 80-88.Belge, M. (2017). Üçüncü Dünya Edebiyatı Açısından Türk Romanına Bir Bakış. N. Aksoy ve B. Aksoy (Hzl). Berna Moran’a Armağan: Türk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış (s. 45-52). İstanbul: İletişim.Bora, T. (1995). Milliyetçiliğin Provokasyonu. İstanbul: Birikim. Grlic, R. (Yönetmen). (2006). Karaula [Film]. Sarajevo: Refresh Productions ve diğer.Iordanova, D. (2007). Balkan Sineması: Alevler İçinde Sinema (Çev. B. Erdoğan). İstanbul: Agora.Jameson, F. (2008a). Büyük Anlatılar: Tür Olarak Romans (Çev. K. Atakay ve T. Birkan). O. Koçak ve T. Birkan (Hzl), Modernizm İdeolojisi (s. 171-209). İstanbul: Metis.Jameson, F. (2008b). Çokuluslu Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Edebiyatı (Çev. K. Atakay ve T. Birkan). O. Koçak ve T. Birkan (Hzl), Modernizm İdeolojisi (s. 365-396). İstanbul: Metis.Jameson, F. (1986). Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism. Social Text 15, 65-88.Mazower, M. (2010). Bizans’ın Çöküşünden Günümüze Balkanlar (Çev. A. Ozil). İstanbul: Alfa.Mazower, M. (2008). Karanlık Kıta: Avrupa’nın 20. Yüzyılı (Çev. M. Moralı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.Third Word. (2019). Oxford English Dictionary. https://www.lexico.com/en/definition/thirdworld