CEMAL SÜREYA’DA VARLIĞIN UZANIŞINA HEİDEGGERCİ BAKIŞ

Bu yazıda, Türkçe modern şiirin ikinci yeni akımı içinde tanınan Cemal Süreya’nın Güz Bitiği kitabındaki bazı dizeleri yorumlamayı deneyeceğim. Bu dizelerde şairin bize, yaşamın her ne ise o olarak anlamı zamansal bir uzanış olarak duyurduğunu söyleyecek, 20 Şiir’in adının konumuna bu bağlamda değineceğim. Bu konumun kendisine özgü boyutu sayesinde, neliğin bir isim olarak öncelediği şiirlerde zamansal bir uzanış olarak sürdüğünü göstereceğim. Böyle yapmak için, Latince probare kavramından türeyen prova sözcüğünün çağrıştırdığı yineleme ve henüz-değil anlamlarına gönderme yapacağım. Böylece prova halinde, yaşamın her ne ise o olarak anlamını duymaya yaklaşabileceğimizi göstermeye çalışacağım. Son olarak Heidegger için trajik olan bu uzamsız uzanış deneyiminin, Cemal Süreya için Kunderavari bir hafiflik olduğunu öne süreceğim

A Heideggerrian Reading of the Stretch of Being in Cemal Süreya

In this paper I try to read some lines from Guz Bitigi, a book of Cemal Süreya, the celebrated poet of the stream of the second new poetry in Turkish speaking literature. In these lines, I argue that the poet makes us hear the meaning of life as such as a temporal stretch. I will point to the position of the name of the poems in 20 Şiir and claim that it has a peculiar dimension that maintains its existence throughout the poems it names as a non-spatial stretch of the temporalization. To do so, I will refer to the repetitive and the not-yet sense of the notion of the Turkish word prova, stemming from the Latin word probare in Cemal Süreya. I will try to show that in this mood of prova, we come close to hear the meaning of life as a not-yet possibility. Finally, I will argue that experiencing this non-spatial extension, which is tragic for Heidegger, is like a Kunderean lightness for Cemal Süreya

___

  • Aristoteles, (1997) Fizik, çev. Saffet Babür, Ankara: Yapı Kredi Yayınları.
  • Heidegger, M. (1982) Basic Problems of Phenomenology, çev. Albert Hofstadter, Bloomington - Indianapolis: Indiana University Press.
  • Heidegger, M. (1975) Die Grundprobleme der Phänomenologie, Klostermann Seminar, Vittorio Klostermann Frankfurt.
  • Heidegger, M. (1995) Being and Time, çev. John Macquarrie ve Edward Robinson, Oxford: Blackwell Publishers.
  • Heidegger M. (2006) Sein und Zeit, Max Niemeyer Verlag Tubingen.
  • Heidegger, M. (2000) Introduction to Metaphysics, çev. Gregory Fried ve Richard Polt, London: Yale University Press.
  • Heidegger, M. (1995) The Fundamental Concepts of Metaphysics: World- Finitude-Solitude, çev. William McNeill ve Nicholas Walker, Bloomington - Indianapolis: Indiana University Press.
  • Heidegger, M. (1996) Zaman Kavramı, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınları.
  • Heidegger, M. (1991) Metafizik Nedir?, çev. Yusuf Örnek, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Heidegger, M. (1992) Parmenides, çev. André Schuwer ve Richard Rojcewicz, Bloomington - Indianapolis: Indiana University Press.
  • Inwood, M. (1999) A Heidegger Dictionary, London: Blackwell Philosopher Dictionaries Series.
  • Platon, (2001) Parmenides, 3.Baskı, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınları.
  • Süreya, Cemal. (2007) Sevda Sözleri, İstanbul: YKY.
  • Turetzky, P. (2006) Time, London: Routledge.