Öz
İnsanoğlu, zaman ve mekânın dışına tinsel görüşünü araç gibi
kullanarak çıkabilir. Bu tinsel yaklaşımın en açık ifade şekli ise “hiss-i
kablelvuku” veya “önsezi”dir. Önsezinin farkında olabilmek, onun
sezdirdiklerini doğru yorumlayıp ona göre hareket edebilmek zor bir iştir.
Psikologlar önsezinin aslında bilinçaltı kaynaklı olduğunu savunmaktadırlar.
Onlara göre bilinçaltı veya bilinç, farkında olmadan dünya hakkında
çevreden veriler toplar. Aytmatov’un Kassandra Damgası adlı eserinde de
insanların bilinçaltına kodlanan bilgilerin kaderlerini nasıl değiştirdiği ve bu
değişen kaderlerin dünya yazgısını ne yönde etkilediği konusu ele alınmıştır.
Romanda işlenen temel önsezi, Kassandra embriyolarının gönderdiği
işaretlerin bir felaket habercisi olduğunu tespit etmektir.
___
AYTMATOV. Cengiz, Dişi Kurdun Rüyaları, İstanbul: Ötüken Yayıncılık, 2007, s. 171–236.
İbn Arabi. Kaza ve Kader, Çeviren: Hüdaverdi Adam, İstanbul: Değişim Yayınevi, 1998, s. 186.
JUNG, Carl Gustav, Bilinç ve Bilinçaltının İşlevi, Çeviren: Engin Büyükinal,
Ankara: Say Kitap Pazarlama, 1982, s. 63.
MURPHY, Joseph, Bilinçaltının Gücü, Çeviren: Aysun Babacan, İstanbul: Ötesi Yayıncılık, 1999, s. 52.
NURBAKI. Haluk, İnsan Bilinmezi, İstanbul: Damla Yayıncılık, 1997, s. 77-85.
ŞADOĞLU. Mehmet Ali, Akıl mı, Kader mi?, İstanbul: Kardeşler Dağıtım, 2003, s. 9.
Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları, 2005, s. 1545.