Moda ve İletişim: Erkeklik Modası Bağlamında Pinterest Uygulaması Üzerinden Göstergebilimsel Bir Analiz

Öz İnternet kültürünün arttığı günümüzde iletişim kanallarının birbirinden farklılık göstermesiyle kültürün etkilendiği başat alanlar moda ve iletişim olarak karşımıza çıkmaktadır. Moda, bireylerin giyimlerini oluştururken onların kendi kimlik özellikleri ile ilintili olarak giyimin görsel kodlarının içerisinde gizlenen birtakım düşünceleri iletmektedir. Bunu iletirken de iletişimin görsel okuma yapılan bir yönüyle ortaya çıkmaktadır. Son yıllarda özellikle moda endüstrisinin gelişimiyle yaşanan değişimler, bireylerin bir iletişim olarak kullandıkları giyim tarzlarını da belirgin hale getirmiştir. Dolayısıyla modanın giysiler yoluyla tarza ve kimlik yapılarına yansıması ya da tarz ve kimliklerden de etkilenmesi bireylerin iletişim biçimlerini değişikliğe uğratarak onları anlam üretirken giysilerden de yararlanabileceğini hatırlatır. Bu çalışma, erkek modasının yakın geçmişine ilişkin perspektifi değerlendirildiğinde, iletişim bağlamında, görsel kodların nasıl anlamlar ilettikleri üzerinedir. Giysilerle ve giysilerdeki unsurlarla görsellere de kodlanan anlamlar erkek modasının yakın geçmişten bugüne incelenerek Pinterest uygulamasındaki görseller üzerinden analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada ele alınan giysiler Roland Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, erkek modasındaki görsel unsurlar tarihsel bağlamda değişime uğrayarak birbirlerine yakınlık gösterseler de dönemsel farklılık yaşayan giysilerin görselliklerine kodlanan anlamların da birtakım farklılıklar taşıdığı görülmüştür. Çeşitli düşünsel yolların görsel olarak kodlandıkları tespit edilen giysilerin detaylarında dahi toplumda anlam ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.   

___

  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Barthes, R. (1972). "Myth Today" in Mythologies. London: Cape.
  • Barthes, R. (1977). Critical Essays. US: Northwestern University PresESS
  • Barthes, R. (1983). Systeme de la Mode (The Fashion System). (Çev.: M. Ward ve R. Howard). New York: Hill and Wang.
  • Barthes, Roland (2012). Göstergebilimsel Serüven. (Çev.: M. Rifat ve S. Rifat). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bennett, A. (2013). Kültür ve Gündelik Hayat. (Çev.: N. Tokdoğan, B. Şenel ve U.Y. Kara). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Bell, Q. (1976). On Human Finery. London: Hogarth.
  • Berger, A. A. (2012). Kültür Eleştirisi. İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Bernard, M. (1996). Fashion as Communication. London: Routledge.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev.: C. Soydemir). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Craik, J. (1994). The Face of Fashion: Cultural Studies in Fashion.London: Routledge.
  • Crane, D. (2000). Fashion and its Social Agendas: Class, Gender and Identity in
  • Clothing,. Chicago: University of Chicago Press.
  • Dağtaş, B. (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Dağtaş, E. (2006). Türkiye'de Magazin Basını. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik. (Çev.: Ö. Arıkan). İstanbul: Y. K. K. Yayınları.
  • Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu. Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Demez, G. (2005). Kabadayıdan Sanal Delikanlıya: Değişen Erkek İmgesi. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2008). İletişimi Anlamak. Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Çev.: S. İrvan). Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Flocker, M. (2005). Metroseksüel: Modern Erkeğin Elkitabı. (Çev: Ö. Tüzel Akal). İstanbul: Optimist Kitap / Acar Matbaacılık.
  • Gill, A. (1998). "Deconstruction Fashion: The Making of Unfinished, Decomposing and
  • Re-assembled Clothes". Fashion Theory. 2(1): 25-50.Haberci Dergisi (2006). İlkbahar-Yaz Koleksiyonunun Kanında Heyecan ve Dinamizm Dolaşıyor". 1(1).
  • Hall, S. (1997). "The Work of Representation". Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. (Der.: S. Hall), Sage, London.
  • Hardt, M. ve Negri, A. (2001). Empire. Cambridge: Harvard University Press.
  • Hoskins, T. E. (2015). Foya: Modanın Anti-Kapitalist Kitabı. (Çev.: D. Bayraktaroğlu). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Kaufmann, J.C. (2012). Çanta. (Çev.: S. Kutlu). İstanbul: Can Yayınları.
  • Kawamura, Y. (2016). Moda-loji. (Çev.: Ş. Özüdoğru).İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kellner, Douglas (1991). "Reklam ve Tüketim Kültürü", içinde Enformasyon Devrimi ve Efsanesi. (Der. Ve Çev.: Yusuf Kaplan). İstanbul: Rey Yayınları.
  • Konig, R. (1973). The Restless Image. (Çev.: F. Bradley). London: Allen & Unwin.
  • Küçükerdoğan, R. G. (2005). Reklam Söylemi. Es Yayınları, İstanbul.
  • Mutlu, E. (1994). İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınevi.
  • Milliyet Gazetesi (23.11.2012). "Gri Renk Giyme İşte Pasif Kalma", s. 8.
  • Nixon, S. (1992). "Have You Got the Look? Masculinities and Shopping Spectacle", in Life Style Shopping: The Subject of Consumption. (Ed.: R. Shields). London: Routledge.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Oktay, A. (1994). Türkiye'de Popüler Kültür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özdemir, N. (2005). Cumhuriyet Dönemi Türk Eğlence Kültürü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Saussure, F. (1966). A Course in General Linguistics. (Çev.: W. Baskin). New York: McGraw-Hill.
  • Sanlav, Ü. (2014). Sosyal Medya Savaşları. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Silverman, K. (1998). "Moda Bir Söylemden Parçalar". Eğlence İncelemeleri içinde. (Ed.: Tania Modleski ve Çev.: N. Gürbilek). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Simmel, G. (1971). Fashion. (Ed.: D. Levine). Chicago: University of Chicago Press: 294-323.
  • Storrey M. ve Childs, P. (1997). British Cultural Identities. London: Routledge.
  • Süzmen, A. (2015). Modanın İktidarı. İstanbul: Siyah Beyaz Yayınları.
  • Uçan, G. (2012). "Postmodern Erkek(lik)". Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10(2): 262-271.
  • Waquet, D. ve Laporte, M. (2011). Moda. (Çev.: I. Ergüden). Ankara: Dost Yayınevi.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji. Ankara: Ütopya Yayınları.