Antonio Gramsci’de Entelektüelin Bir Eleştirisi Olarak Praksis Düşüncesi

Bu çalışmada Antonio Gramsci’nin entelektüeli sınıf ilişkisi ile açıklayan yaklaşımı eleştirel bir yöntem ile ele alınmıştır. Böylelikle Gramsci’nin entelektüel tanımındaki eleştirisinin temelinde yer alan praksis düşüncesi tartışılmıştır. Gramsci entelektüelin toplumun üstünde bir yerdeki kişi olarak görülmesini ve entelektüelin sadece bu anlam üzerinden tartışılmasını eleştirmiştir. Gramsci’e göre entelektüel sadece düşünen kişi değil aynı zamanda eyleyen kişidir. Bu nedenle Gramsci, entelektüeli toplumsal alandaki işlevleri ile açıklar ve onu yeniden tanımlar. Gramsci’e göre bu tanımın içerisinde belirleyici olan praksis felsefesidir. Böylece entelektüel toplumsal alandaki görevleri olan bir kişiliğe dönüşecektir.

Antonio Gramsci’de Entelektüelin Bir Eleştirisi Olarak Praksis Düşüncesi

This study critically focuses on Antonio Gramsci's approach to the intellectuality, which explains the latter term through class. Thus, the term praxis which plays a fundamental role in Gramsci's critique of the definition of the intellectual is discussed. Gramsci criticize the perception of intellectual solely and simply as a person distinct and above from society. According to Gramsci, intellectual is not only a person of reflection but also a person of practice. Hence, Gramsci redefines intellectual and explains her through her function within the society. According to him, the philosophy of praxis is decisive in this definition. Thus, intellectual will become a personality holding responsibilities within the social sphere.

___

Bağla, Lusin (Ocak 1977), “Antonio Gramsci ve Aydınların Rolü Sorunu”, 70’lerin Birikimi,http://www.birikimdergisi.com/birikim/dergiyazi.aspx?did=2&dsid=271&dyid=4 180 (01/06/2010).

Bernstein, Richard, J. (1971), Praxis And Action Contemporary Philosophies Of Human Activity. Philadelphia: University Of Pennsylvania Press.

Choudray, Kameshwar (1990), “Gramsci’s Intellectuals and People’s Science Movement”, Economic and Political Weekly, 25/14, pp. 742-744.

Demiroviç, Alex (2010), “Struktur, Handlung Und Der İdeale Durchschnitt” In:Prokla, Zeitschrift Für Kritisuhe Sozial Wissensekhoft. Heft 159ü 40.Jg., Nr:2,153-176.

Fiori, Giuseppe (2009), Antonio Gramsci Bir Devrimcinin Yaşamı, K.Emiroğlu (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.

Forgacs, David (2010), Gramsci Kitabı Seçme Yazılar 1916-1935, İ.Yıldız, (Çev.), İstanbul: Dipnot Yayınları.

Gramsci, Antonio (1971), Selection From The Prison Notebooks, Q. Hoare ve G.N. Smith, (Edt. /Çev.), London: Lawrence and Wishart.

Gramsci, Antonio (1985), Aydınlar ve Toplum. V.Günyol vd. (Çev.), İstanbul: Alan Yayınları.

Gramsci, Antonio (1986), Hapishane Defterleri Seçmeler, K. Somer, (Çev.), İstanbul: Onur Yayınları.

Gramsci, Antonio (1989), İtalya’da İşçi Konseyleri Deneyimi. Y. Alp, (Çev.), İstanbul: Belge Yayınları.

Gramsci, Antonio (1997), Hapishane Defterleri, A. Cemgil, (Çev). İstanbul: Belge Yayınları.

Günyol, Vedat (1985), “Gramsci 1891-1937”, V. Günyol vd (Çev), Aydınlar ve Toplum içinde, İstanbul: Alan Yayınları.

Hall, David L. (1980), “Praxis, Karman And Creativity” Philosophy East And West, 30/1, pp.57-64. Hawley James P. (1980), "Antonio Gramsci's Marxism: Class, State And Work", Social Problems, 27/5, pp.584-600.

Hobsbawm, Eric (2010), Önsöz, D. Forgacs, (Yaz.), Gramsci Kitabı Seçme Yazılar 1916-193 içinde, İ.Yıldız (Çev.), İstanbul: Dipnot Yayınları.

Lenin, Vladimir İ. (2004), Ne Yapmalı?, M. Erdost, (Çev.), Ankara: Sol Yayınları.

Portelli, Hugues (1982), Gramsci ve Tarihsel Blok, K.Somer (Çev), Ankara: Savaş Yayınları.