Amirbek Turatoviç Muratov'dan Yenisey'e sesleniş

Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra yeni kurulan Türk cumhuriyetlerinde aradıklarını bulamayan bazı kişiler geçim sıkıntısı”, “geçmişe özlem” vb. sebeplerle farklı ülkelere (Rusya Federasyonu, Türkiye, Avrupa Birliği ülkeleri, Amerika Birleşik Devletleri...) göç etmek zorunda kalmışlardır. Doğup büyüdüğü ülkesi Kırgızistan’dan Kırgızların tarihine ve geçmişine duyduğu özlem yüzünden ayrılmak zorunda kalanlardan biri de şair Amirbek Turatoviç MURATOV’dur. MURATOV, Sibirya Bölgesi’nde Yenisey Irmağı kıyılarında bulunan Krasnoyarsk’a yerleşmiştir. Bu makalede son yıllarda Türk cumhuriyetlerinden Sibirya bölgesine yapılan göçler, Amirbek Turatoviç MURATOV’un öz geçmişi ve onun Yenisey Irmağı üzerine yazmış olduğu bazı şiirler dikkatlere sunulmaktadır.

Addressing of Amirbek Turatovic Muratov To Yenisey

Some people who could not find what they searched for in Turkic Republics founded following the breakdown of Soviet Union had to migrate to different countries (Russian Federation, Turkey, European Union Counties, United Stated of America...) for various reasons such as “financial difficulties”, “longing for the past” etc. One of those who had to leave their hometown Kyrgyzstan for their longing to the history and past of the Kyrgyz is poet Amirbek Turatoviç MURATOV. MURATOV settled in Krasnoyarsk which located at the coasts of Yenisey River in Siberian Region. This article presents migrations from Turkic Republics to Siberian Region, autobiography of Amirbek Turatoviç MURATOV and some of his poems on Yenisey River.

___

  • ALYILMAZ, C. (2005). Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu. Ankara.
  • ALYILMAZ, C. (2007). (Kök)türk Harfli Yazıtların İzinde. Ankara.
  • ALYILMAZ, C. (2011). Bağımsızlıklarının Yirminci Yılında Türk Cumhuriyetleri Üzerine, İpek Yolu Medeniyetleri, 4, 8-13.
  • ALYILMAZ, C. (2013). (Kök)türk Harfli Eski Türk Yazıtlarının Kırgızlar Açısından Önemi, Uluslararası TEKE (Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim) Dergisi’ International Journal of Turkish Literature Culture Education, http://www.tekedergisi.com/, 2/4, 1-26.
  • ALYILMAZ, S. (2003). Borçalılı Bilim Adamı, Eğitimci, Şair Valeh Hacılar Hayatı-Sanatı- Şiirleri. Ankara.
  • ALYILMAZ, S. - ALYILMAZ, C. (2013). Türk Ellerinin Orta Asırlardaki Devlet Geleneği ve Kültürü Çerçevesinde Kırgız Kağanlığı Sempozyumunun Ardından, Uluslararası TEKE (Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim) Dergisi’ International Journal of Turkish Literature Culture Education, http://www.tekedergisi.com/, 2/4, 2013, 353-365.
  • ARGUNŞAH, H. (2002). Tarihî Romanın Yükselişi, Hece Dergisi. Türk Romanı Özel Sayısı (65-66-67), 440-449.
  • BARUTÇU-ÖZÖNDER, S. (1982). Çankırı Folklorunda Yaşayan Şamanizm Unsurları Üzerine Görüşler: Eski Türk İnanç Sisteminde Ağaç Kültü ve Çankırı’daki İzleri, Türk Dünyası Araştırmaları, 16, 155-162.
  • BURAN, A. (2010). Kurşunlanan Türkoloji. Ankara.
  • BUTANAYEV, V. - BUTANAYEV, İ. (2007). Yenisey Kırgızları Folklor ve Edebiyat. İstanbul. (akt. Y. GÜMÜŞ).
  • HUDYAKOV, Yu. S. (2013). Enesay Kırgızdarının Tarıhı: Kıskaça Bayan. Bişkek. İNAN, A. (1998). Makaleler ve İncelemeler. C. I-II, Ankara.
  • KARATAEV, O. K. (2003). Kırgızdardın Etnomadaniy Baylanıştarının Tarıhınan. Bişkek.
  • KOCOBEKOV, M. (2013). Kırgız Kaganatının Tarıhı. Bişkek.
  • MERT, O. (2009). Ötüken Uygur Dönemi Yazıtlarından Tes - Tariat - Şine Us. Ankara.
  • ÖGEL, B. (1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar). C. II. Ankara.
  • ROUX, J. (1998). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. İstanbul. çev. A. KAZANCIGİL.
  • TÜRKÂN, K. (2012). Türk Dünyası Masallarında Su Kültü, Millî Folklor, 93, 135-148.
  • USEEV, N. (2010). Sahiplerinin Boyu Belirtilen Köktürk Harfli Yazıtlar. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 5/4, 1516-1521.
  • USEEV, N. (2011). Yenisey Cazma Estelikteri I: Leksikası cana Tekstter. Bişkek.