Resimde Fütürizmin Yeni Versiyonu: “Artırılmış Fütürizm”

Dijital teknolojideki son gelişmelerle birlikte gerçekliğin büküldüğü, farklı görülerle yeniden tasarlanabildiği alanlar kurgulanabilmektedir. Bunlardan biri “Artırılmış Gerçeklik” (Augmented Reality-AR) teknolojisidir. Bilgisayar sistemleri ile düz yüzeyleri hareketlendirebilen, gerçek mekâna normalde olmayan/sanal görüntüleri bindirebilen, yeni katmanlar ekleyebilen bu teknoloji, resim sanatına da yeni bir hareket alanı getirmiştir. Fütürizmi resim sanatında daha geniş bir perspektifte yeniden yapılandırmıştır. Yirminci yüzyıl başlarındaki makineleşme ile birlikte yaşamın her alanına gelen hız ve dinamizm, resim sanatı odağına da yansımış fütürizm hareketi gündeme gelmiştir. Dijital çağ ise hızı ve dinamizmi fiziksel boyutların ötesine taşıyarak zaman ve mekân kavramlarını altüst etmiştir. Fütüristik hareket de artırılmış gerçeklik ile birlikte fiziksel sınırlılıklarını aşarak dinamizmi göstermek ve hissettirmenin yanında bir de yaşatmaya başlamıştır. Resim sanatının artırılmış gerçeklik teknolojisi ile temas ettiği noktada devinim, yalnızca imge hareketi ile sınırlı kalmayarak sergilendiği alanlar arasında da gerçekleşmektedir. Hatta etkileşim ve interaktivitenin eklenmesiyle izleyicinin de devindiği bir sanat oyunundan da söz edilebilir. Ayrıca AR özelinde başka sanat dalları ve multimedya ile disiplinlerarası yeni bağlamlara yolculuk gerçekleşmiştir. Yeni gerçeklik teknolojilerinden AR birçok bakımdan resim sanatında fütüristik açıların güne ve geleceğe uyumlanmasına aracılık etmektedir. Betimsel nitelik incelemesi olarak yapılan bu çalışmada resim sanatında fütürizme genel bir bakış atılacak, AR teknolojisi açıklanacak, artırılmış gerçekliğin resim sanatında kullanımı örneklerle betimlenecek, fütürizm bağlamındaki yeri tartışılacaktır.

New Form of Futurism in Painting: “Augmented Futurism”

With the latest developments in digital technology, spaces can be built where the meaning of reality is changed and redesigned with different visions. One of these spaces is called “Augmented Reality (AR)”. This technology, which can already animate flat surfaces via computer systems, attach virtual images in the real space, and add new layers, has also brought a new field of action to the art of painting. It has reconstructed futurism in a broader perspective in painting. After speed and dynamism made their way into every aspect of life at the beginning of the twentieth century as a consequence of mechanization, they became the focus of the art of painting as well, bringing up the movement of futurism into the center of attention. The digital age, on the other hand, subverted the notions of time and space by pushing speed and dynamism beyond the physical limits. Along with augmented reality, the futuristic movement surpassed its physical limitations and began not only to show and evoke dynamism but also to make people experience it. At the point of conjunction where the art of painting meets the technology of AR, motion doesn’t limit itself to image movement but rather, occurs in-between spaces where it is exhibited. In fact, the combination of interaction and interactivity results in a art game where the viewer moves as well. In addition, there has been a journey towards new interdisciplinary contexts with other fields of art and multimedia specific to AR. As a new reality technology, AR plays a role when it comes to the adaptation of futuristic aspects in painting to the present and the future in many respects. As a descriptive quality analysis; this study will provide a general view on futurism in the art of painting, explain the AR technology, describe the use of AR in painting with examples, and discuss its place within the context of futurism.

___

  • Abbas, Z., Chao, W., Park, C., Soni, V., Hong, S. H. (2018). Augmented reality-based real-time accurate artifact management system for museums. Presence: teleoperators & virtual environments. c. 27(1): 136-150. doi: 10.1162/PRES_a_00314
  • Antmen, A. (2013). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20. yüzyıl batı sanatında akımlar. 5. bs. İstanbul: Sel Yayıncılık
  • Elmqaddem, N. (2019). Augmented reality and virtual reality in education. Myth or reality?. International journal of emerging technologies in learning. c.14(3), 234-242, doi: 10.3991/ijet.v14i03.9289
  • Grzegorczyk, T., Sliwinski, R., Kaczmarek, J. (2019). Attractiveness of augmented reality to consumers. Technology analysis & strategic management. c.31(11), 1257-1269. doi: 10.1080/09537325.2019.1603368
  • Kaplanoğlu, L. (2008). Özne nesne ilişkisi bağlamında kübizm, fütürizm ve dada (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., Cayton, D. L. (2015). Sanatın temelleri teori ve uygulama. (Noyan N. E., ed.) (Kuru, N. B., Kuru, A., çev.) İzmir: Karakalem Kitapevi Yayınları.
  • Peddie, J. (2017). Augmented reality – where we will all live. USA: Springer ınternational publishing
  • URL 1: Google Arts&Culture. (2022, 25 Mayıs). Fütürizm. https://artsandculture.google.com/entity/futurism/m01hl64
  • URL 2: Wikiart. (2022, 25 Mayıs). The Red Horseman. https://www.wikiart.org/en/carlo-carra/the-red-horseman-1913
  • URL 3: İstanbul Sanat Evi. (2022, 25 Mayıs). Giacomo Balla Tasmalı Köpeğin Dinamizmi. https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-b/balla-giacomo/giacomo-balla-tasmali-kopegin-dinamizmi/
  • URL 4: Google Arts&Culture. (2022, 25 Mayıs). Velocità d'automobile (Velocità n. 1). https://artsandculture.google.com/asset/velocit%C3%A0-d-automobile-velocit%C3%A0-n-1-giacomo-balla/sgEDK_-yQ4pkhA
  • URL 5: Wikipedia. (2022, 25 Mayıs) Dynamism of a Car. https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamism_of_a_Car
  • URL 6: Google Arts&Culture. (2022, 26 Mayıs) Ritratto di Madame M.S. https://artsandculture.google.com/asset/ritratto-di-madame-m-s-gino-severini/KgHqCLowE_2Q9g
  • URL 7: Zvejnieks, G. (2022, 30 Temmuz) Marker-based vs markerless augmented reality: pros, cons & examples. Overly App. https://overlyapp.com/blog/marker-based-vs-markerless-augmented-reality-pros-cons-examples/
  • URL 8: Program Ace. (2022, 30 Temmuz) 4 Key types of AR and what makes them special. https://program-ace.com/blog/types-of-ar/
  • URL 9: Smarttek. (2022, 30 Haziran) Artırılmış gerçeklik – AR. https://smarttek.com.tr/blog/artirilmis-gerceklik-ar/
  • URL 10: Culp, S. (2022, 30 Haziran) Augmented dreams. Artnews. https://www.artnews.com/art-in-america/features/augmented-reality-art-1234581120/
  • URL 11 Menescal, N. (2022, 30 Temmuz). 7 AR artists who are raising the bar for augmented reality art. Basa Studio. https://basa-studio.com/stories/7-AR-artists-who-are-raising-the-bar
  • URL 12: Klavins, A. (2022, 30 Temmuz) Augmented reality art: opportunities and examples for artists and creatives. Overly App. https://overlyapp.com/blog/augmented-reality-art-opportunities-and-examples-for-artists-and-creatives/
  • URL 13: Artlabs. (2022, 30 Temmuz) Top 8 augmented reality trends for 2022. https://artlabs.ai/blog/top-augmented-reality-trends/
  • URL 14: Eusoulito. [@eusoulito]. (2022, 30 Temmuz). Já viu arte interativa? Você aponta o celular e rola essa animação 3D. [Video]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CQ3S85lBEOM/
  • URL 15: Yunuene. (30 Temmuz 2022). New York City - Augmented reality art show. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=NrzsZSnJGCM
  • URL 16: Archaos Pôle National Cirque. (2022, 30 Temmuz) Adrien M & Claire B - Mirages & miracles / BIAC 2019. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=iD2MpbDwT4o