Oyunculuk Eğitiminde Faydalanılabilecek Bir Yöntem: Eurhytmics

Çağdaş tiyatro, bir yandan klasik dramatik çerçevedeki metnin dönüşümüne tanıklık ederken diğer yandan fiziksel bağlamlı bir estetik anlayışla gelişme göstermektedir. Çağdaş tiyatronun bedensel performansa dayalı uygulamalarının içinde yer alabilmek için oyuncunun bedensel eğitiminin de geliştirilmesi önemlidir. Kısaca oyuncudan, bu gelişimi takip etmesi ve uyum göstermesi beklenir. Ancak tam da bu noktada oyuncu eğitmeni ve yöntem konusu bir sorun olarak belirmektedir. Bu soruna bir çözüm ya da çözümün bir parçası olarak Eurhythmics yöntemi düşünülebilir. Söz konusu yöntem ile oyunculuk eğitiminin amaçları, koydukları hedefler, kazanımlar ve vardıkları noktalar birbirleriyle büyük oranda benzerlik gösterdiği için müzik eğitimi alanında kullanılmak üzere üretilmiş bir yaklaşımın oyunculuk eğitimine de uygulanabileceği ileri sürülmektedir. Emilé Jacques Dalcroze’un 19. Yüzyılın ilk çeyreği içinde şekillendirdiği Eurhythmics yöntemi, hareket yoluyla müzikal kavramların öğretilmesi amacına dayanır. Meslek yaşamı boyunca Stanislavski’den Meyerhold’a, Appia’dan, Copeau’ya ve Laban’a kadar pek çok önemli tiyatro ve dans uygulamacısını etkilemiştir. Bu yöntem üç aşamalı bir çerçeve çizer: müzikal ritimlerin fiziksel ifadesini içeren eurhythmics; gözü ve kulağı eğitirken sesin vurgulanmasını, melodi ve armoniyi öğreten solfej; müzikal, fiziksel ve sözel ritimlerin eşzamanlı olarak kişisel ifadede kullanımı olan doğaçlama. Eurhythmics yöntemi konsantrasyon, koordinasyon ve hafıza yeteneklerini geliştiren, kinestetik duyuyu geliştirerek duyarlı bir alan kullanımı, gelişmiş bir zaman bilinci sağlayan, amaç olmaktan çok yeteneklerin geliştirilmesine yardımcı olan bir araçtır.

___

  • Alkan, H., Akyüz, V., Çubuk, Z., & Buzcu, H. (2012). Türkiye’de Oyunculuk Eğitiminde Yaşanan Temel Sorun: Akademik Eleman Eksikliği ve Çözüm Önerileri. Art-e Sanat Dergisi, 5(10), 164-171. Aydın, S. (2000). Oyunculuk Eğitiminde Hareket Yöntemleri ve Alternatif Yöntem Önerisi, danışman: Prof. Dr. Ö. Nutku, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sahne Sanatları Anasanat Dalı doktora tezi, İzmir. Black, J.S. (2004). Rhythm: One on One, Dalcroze Activities in the Private Music Lesson, Alfred Publishing Company. Burak, S., & Erdoğan, Ş. (2018). Yaratıcı Drama ve Orff-Schulwerk Uygulamalarının Müzik Dersine Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkileri. İlköğretim Online, 17(1). Caldwell, T. (belirtilmemiş). FAQs, www.jtimothycaldwell.net/notebook/faq.htm (erişim: 10.03.2000) Candan, A. (2003). Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Canpolat, T. (belirtilmemiş). Dalcroze. https:77prezi.com/huhy5bld4ea/dalcroze Choksy, L., Abramson R. M., § Gillespie, A. (1986). Teaching Music In the Twentieth Century. Simon & Schuster Inc. Dale, M. (1998). Teaching Methods: The Dalcrose Method. Music Teacher Directory, http://www. musicstaff.com/Launge/article15.asp. (erişim tarihi: 01.04.2007) Erdal, G. (2005). Müzik Öğretim Yöntemleriden Dalcroze Metodu ve Kullanımı, Erciyes Üniversitesi, GSF Müzik Sempozyumu Bildirisi, 14-16 Nisan 2005. Ezici, T. (2008). Tiyatro Eğitimi ve Çağdaş Açılımlar. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 26(26), 113- 126. Kocabıyık, Y. § Erdenk, S. (2018). Güncel Bir Rol Çalışma Yöntemi: Meisner Tekniği, Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, sayı 20, Temmuz. Özdemir Tuncer, D. (2012). Okul Öncesi Eğitiminde Dalcroze Yaklaşımı, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, doktora tezi, İstanbul. Özeke, S. (2017). Bir Erken Çocukluk Müzik Eğitim Modeli ve Çocuk Gelişimine Etkileri: MusicTogether® programı Örneği. Journal of Human Sciences, 14(2), 1035-1044. Özmenteş, G. (2007). Müzikte Beden Zihin İlişkisi, 38. ICANAS – Uluslararası Asya ve Kuzey Afruka Çalışmaları Kongresi, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları. Ss. 627-647. Tunacan, S. N. (2012). Eurhythmics Eğitim Yönteminin Bedensel Koordinasyon Üzerine Etkileri. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı Türk Müziği Yüksek Lisans Programı master tezi, danışman: Doç. Dr. S. Mürtezaoğlu, İstanbul. Tuncer, D. Ö. § Doğrusöz, N. (2013). 36-72 Aylık Çocuklar ile Dalcroze Yakmaşımı: Oyun Örnekleri, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 36, Mayıs Haz. 2013. http://www.akademikbakis.org (erişim: 14.05.2018) Üstün, A. (2012). Türkiye›de Oyunculuk Eğitimi Veren Üniversiteler ve Yetişmiş Öğretim Elemanı İhtiyacı. Art-e Sanat Dergisi, 5(10 Özel), 172-179. Dalcroze Eurhytmics and the Theatre, http://msu.edu/user/thomasna/dalthea1.html A Short Biography of Emile-Jacqeu Delcroze, https://www.rodoni.ch/busoni/adriano/dalbiog1.html Jaques-Dalcroze, Emile. http:/ukdb.web.aol.com/hutchinson/encyclopedia/17/M0016717.htm http://home.earthlink.net/jtcaldwell/dalcroze_eur.htm www. dalcrozeusa.org www.netpage-inc.com/dalcroze