NATÜRALİZMİN FOTOĞRAF SANATINA ETKİSİ: PETER HENRY EMERSON VE ANSEL ADAMS

Doğanın saflığı üzerine düşüncelerin; M.Ö. 6. yy’da Çinli Lao-Tzu ve Miletli Thales tarafından dile getirilmesi ile günümüz sanat tarihinde, resim, edebiyat ve fotoğraf sanatında natüralist akımın felsefi bakış açısı ile ele alınması, eski dönem filozoflarının düşüncelerinin hala sürmekte olduğu anlamına gelmektedir. Natüralizm; 19. yy’ın ikinci yarısında Fransa’da sanat ve edebiyatta etkisini gösteren, doğanın çeşitli yönlerini betimlemeyi amaç edinen, doğanın işleyişinde süreklilik, düzen ve gelişmeyi, gözlem ve deneylere dayalı olarak bilim ve doğa yasaları çerçevesinde açıklamayı hedefleyen bir sanat akımıdır. Sembolizme tepki olarak doğan natüralizm, ilk olarak ressamlar üzerinde etkisini göstermiştir. 1848’de Fransa’da Avrupa resmini temsilen bir araya gelen birçok ressam, doğayı farklı bir bakış açısıyla yorumlamaya çalıştılar. Bu farklı bakış açısı fotoğraf sanatını da etkileyerek, Peter Henry Emerson ve Ansel Adams’ın natüralist fotoğraflar üretmesine neden oldular. Bu çalışma, natüralist ressam ve fotoğrafçıların çalışmaları incelenerek yapılmıştır.

THE EFFECT OF NATURALISM ON PHOTOGRAPHY: PETER HENRI EMERSON AND ANSEL ADAMS

It is clear that the thoughts on the purity of nature expressed by Chinese Lao-Tzu and Thales of Miletus in the 6th century BC by considering naturalist movement in painting, literature and photography from the philosophical point of view in the contemporary history of art mean that the thoughts of the ancient philosophers are still ongoing. Naturalism is an art movement that is depicted in art and literature in France in the second half of the 19th century, aiming to describe the various aspects of nature and to reach a positive outcome in the continuity, order and development of nature based on observations and experiments within the framework of science and natural law. As a reaction to Symbolism, Naturalism first showed its influence on the painters. Many painters came together in France in 1848 in order to represent the European painting, by interpreting nature from a different perspective which created a new sense of depth in the naturalist photography works of Ansel Adams and Peter Henry Emerson. This study was carried out by analyzing the works of naturalist painters and the photographers.

___

  • Sontag, Susan, (1999). Fotoğraf Üzerine,(Çev: R.Akçakaya), İstanbul: Altıkırkbeş yayın.
  • Taft, Robert, (1942). Phtograph and the American Scene, A social History, 1839-1889, The Macmıllan Company, New York.
  • Turani, Adnan, (1983). Dünya Sanat Tarihi, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayın,