ROBERT LEVIN’İN MOZART YORUMCULUĞU BULGULARININ UYGULAMA PRENSİPLERİ

Avusturyalı klasik dönem bestecisi Wolfgang Amadeus Mozart hakkında yapılan araştırmalar piyanist ve müzikolog Robert Levin’in öncülüğünde hızlanarak gelişme kaydetmiş, bulgular müzisyenler ve müzikologlar arasında yayılmaya başlamıştır. Mozart’ın beste yapma ve eser yorumlama davranışlarını detaylarıyla inceleyen Levin, sadece Mozart değil, klasik dönem hatta genel olarak yorumculuk anlayışını değiştirebilecek güçte bulgular elde etmiştir. Bu bulgular ışığında Levin, bir bütün olarak yorumculuk disiplinine, sanatına ve bilimine büyük katkılar sağlamıştır. Ancak yapılan kayıtlar, gerçekleşen konserler ve yarışmalardan anlaşılmaktadır ki, geçtiğimiz yüzyılın yorumculuk alışkanlıkları bugün bu bulgulara hala direnmektedir. İşte bu çalışmanın amacı, bilgilerin uygulanabilmesine katkıda bulunarak bu direnci ortadan kaldırmak, Mozart yorumu konusundaki temel sorun ve yeni bulguların en zorlayıcı taraflarından biri olan doğaçlama konusunu inceleyip yöntemler geliştirerek hem yorumcuya hem de yorumcu adayı öğrencilere yol göstermektir.

Execution Principles of Robert Levin’s Findings about Mozart Interpretation

Researches about the Austrian composer Wolfgang Amadeus Mozart has rapidly progressed, which were pioneered by pianist and musicologist Robert Levin. His findings have begun to spread out among musicians and musicologists. Levin investigates Mozart's composing and improvising behaviors in detail, which enables interpreters to change the understanding of the interpretation of not only Mozart but also the classical period or even, the understating of the issues of interpretation as a whole. In that respect, Levin's researches are regarded as exceptional contributions to the discipline, art and, science of interpretation. However, the recordings, concerts and competitions still contain interpretation habits of the past century which are resisting to these findings. That's why this article aims to contribute to the execution of these findings, developing methods for the improvisation - which stands as one of the most compelling challenges of the main problems and discoveries about Mozart interpretation – thus, eliminate this resistance dedicated to interpreters and candidates.

___

  • Eisen, Cliff ve Simon P. Keefe (2006). Mozart Encyclopedia. New York: Cambridge Universty Press
  • İlyasoğlu, Evin (1994). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaygısız, Mehmet (1999). Müzik Tarihi. İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Levin, Robert. “Improvising Mozart” https://youtu.be/wkFdAigjmLA (Erişim Tarihi: 4 Aralık 2019)
  • ----------------- (2003). Piano Sonatas Band 2. Viyana: Wiener Urtext.
  • ----------------- (Kişisel Erişim: 28 Mayıs 2018).
  • Mimaroğlu, İlhan (1987). Müzik Tarihi. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Mozart, Wolfgang Amadeus (1783), Piyano Sonatı KV333. Viyana: Wiener Urtext.
  • ------------------------------------- (1786), Trio KV502.Viyana: Barenreiter Urtext.
  • Tomlinson, Charlotte (2012). Music from the Insideout. Leicester: Kibworth Beauchamp Matador.
  • Youtube, “Mozart - Concerto no 23 in A major k 488 - Daniil Trifonov and the Israel Camerata Orchestra”, https://www.youtube.com/watch?v=-s68kHOnpiE (Erişim tarihi: 19 Aralık 2019)
  • Youtube, “Concierto para piano N° 21 en C mayor Andante, K.467 Mozart”, https://www.youtube.com/watch?v=lAkbrtxXTek (Erişim Tarihi: 19 Aralık 2019)
  • Youtube, “Heesook Ahn_Mozart Piano Concerto KV 467 part 2 – Andante”, https://www.youtube.com/watch?v=pACX70LpK50 (Erişim Tarihi: 19 Aralık 2019)
  • Youtube, “Mozart - Piano Concerto kv467 no21 (Alfred Brendel) - 2nd movement”, https://www.youtube.com/watch?v=45drOlTTTA8 (Erişim Tarihi: 19 Aralık 2019)
  • Youtube, “Mozart - Piano Concerto No.21, K.467 / Yeol Eum Son” https://www.youtube.com/watch?v=fNU-XAZjhzA (Erişim Tarihi: 19 Aralık 2019)