Güney Batı Sibirya Türkleri Materyallerine Göre Epik Metinlerde ve Kültürde Antroponim Modeller (Antroponomical Models in Epic Texts and Culture with Regard to the Materials of Southwest Siberian Turks)

İlk defa karşılaştığımız birini tanımak ve tanımlamak için önce ismini sorarız.İnsan ismi ile tanınır, topluma kendisini kabul ettirir ve bir değer kazanır. İnsan ismisayesinde kendisini ve çevresini tanımlar, onu anlamlandırır. Bu makale, bazı Türkşubelerine ait isimler üzerine yapılmış bir araştırmadır. Türk dilli halklarda isimlerinteşekkül etmesi ve işlenmesi ikiye ayrılır: gerçek/günlük ve epik isimler. Şor Türklerininepik metinleri bu bakımdan henüz incelenmemiştir. Burada iki temel kaynakanaliz edilmiştir: büyük aile ve ev sahiplerinin yazıldığı kayıt defterleri ve yazarınsaha çalışması verileri. Şor, Teleüt ve Çelkanların isimleri incelenmiştir. İsimleri etimolojikaçıdan analiz etmek, onları birkaç gruba ayırma imkânı vermiştir. Türk dillihalklar yan yana yaşadıkları Rusların bazı isimlerini almışlar, onları kendi dillerineuyarlamışlardır. Türk halklarında gerçek isimler tanıtıcı olması için baba adı ve sülaleadı kullanılır. Epik metinlerde kahramanların adları epitetlerle kullanılır. Buradaverilen isim listesi elbette tam değildir, ama bu liste yapılacak yeni araştırmalarlagenişleyecektir.To know about a person we meet for the first time we ask for his/her name. Aperson is known by his/her name and recognized by the society and appreciated. Byhis/her name a person defines his surrounding and himself and gives a meaning. Thisarticle is on research on the names of some Turkish communities. In the communites speaking Turkish the names are formed in two ways: the reel (persons) names and theepic names. The epic text of Shor Turkish hasn’t been studied in this way. Two basic(main) resources have been analyzed; the registry notebook of the house owners, thebig families and the writer’s field analysis datas. Shor, Teleut and Chelkan nameshave been investigated. Analyzing the names etymologically has given us the opportunityto divide them into a few groups. Turkish speaking people took the name of theRussians when they lived together and adapted them into their language. Turkishpeople usually use father’s name and family name to be recognized. In epic texts thenames of the heros are used with epitets. The list of names given here is certainly notcomplete, but this list will expand with future studies.

___

  • TEREŞENKO, N. M. (1966) Sobstvennıye İmena Ludey u Nentsev // Voprosı Finno- Ugorskogo yazıkoznaniya, vıp. 3, Moskova.
  • Теleut-Orus Sozlik. Теleutsko-Russkiy Slovar (1995) / Sost. L. T. Rumina-Sırkaşeva i N. A. Kuçigaşşeva. Kemerovo.
  • Şortsı (1998) Katalog Etnografiçeskih Kolleksii Muzeyev Rossii, Ç 5, Duhovnaya kultura, Kemerovo, 1998.
  • Şorskiye Geroiçeskiye Skazaniya (1998) Moskova, Novosibirsk.
  • Şorskiy Folklor (1940) Zapisi, Perevod, Vstupitelnaya Statya i Primeçaniya N. P. Dırenkovoy, Moskova, Leningrad, İzd-vo АN SSSR.
  • SUBRAKOVA, O. V. (1978), Yazık Hakaskovo Geroiçeskovo Eposa, Avtoref. diss. kand. filol. nauk. Alma-Ata.
  • SUBRAKOVA, O. V. (1977) “Sobstvennıye İmena Personajey v Hakaskom Geroiçeskom Epose” // Voprosı Hakaskoy filologii, Аbakan, s. 117-123.
  • STEBLEVA, İ. V. (1965) Poeziya Turkov VI-VIII vekov, Moskova.
  • SOKOLOVA, S. P. (1970) “О proishojdenii Obsko-Ugorskih İmen i Familiy” // Liçnıy imena v proşlom, nastoyaşem i buduşem, Moskova, s. 268-278.
  • SANJEYEVA, L. Ts. (2000), Оnomastika eposa “Geser”, Dis.… kand. filol. nauk. Ulan- Ude.
  • RADLOFF, Wilhelm Von (1866), “Obraztzı Narodnoy Literaturı Türkskih Plemön...”, Ç. 1: Pod-nareçiya Altaya: Altaysev, Teleutov, Çernovih i Lebedinskih Tatar, Şortsev i Sayantsev, Spb.
  • POTAPOV, Leonid Pavloviç (1949) “Оpıt Datirovki Şorskogo Predaniya o Proishojdenii Zemledeliya” // İzv. Vsesoyuz.Geograf, ob-va. Moskova, Leningrad, t. 1. vıp. 2, s. 411-414.
  • POTANİN, Grigoriy Nikolayeviç (1883) Oçerki Severo-Zapadnoy Mongolii, Vıp. 4, Spb.
  • Оyrotsko-Russkiy Slovar (1947) // Sost. N. A. Baskakov & Т. М. Тоşakova, Moskova.
  • MALİNOVSKAYA, S. M. (1996), “Drevneselkupskaya Antroponimiya” // İmya i Etnos, Moskova, s. 99-103.
  • KURPEŞKO ТANNAGAŞEVA, N. N. & F. Ya. АPONKİN (1993), Şorsko-Russkiy i Russko-Şorskiy Slovar, Kemerovo.
  • KURPEŞKO, N. N. (1990), “Şorskiye İmena” // Literaturnnıy Kuzbass, No:4, s. 32-34.
  • Kazır Тоо (Şorskoye Geroiçeskoye Skazaniye), Skazitel: Таnnаgаşev Vladimir Yegoroviç. Zapis i Perevod Teksta: ARBAÇAKOVA Lubov Nikitovna // Shorica (http://shoriya. ngpi.rdtc.ru).
  • GATO – Gasudarstvennnıy Arhiv Tomskoy Oblasti, F 234, Оp. 1, No. 135, L 387-397.
  • FUNK, Dmitriy A. (2003), “Мaloçno-Belıye Koni v Geroiçeskom Epose Tayöjnıh Ahotnikov, Rıbalavov i Sobirateley” // Etnografiççeskoye Obozreniye, No. 3, s. 53-60.
  • FUNK, Dmitriy A. (2000b), “Otrıvok is Şorskogo Epiçeskogo Skazaniya ” // İtogi Polevıh İssledovaniya, Moskova, s. 222-238.
  • FUNK, Dmitriy A. (2000a), “Тraditysionnaya Antroponimiçeskaya Model Çelkantsev” // Çelkantsı v İssleodvaniyah i Materialah ХХ veka, Moskova, s. 137-146.
  • FUNK, Dmitriy A. (1999) “İz İstorii İzuçeniya Şorskogo Eposa” (zapisi i publikatsii N. P. Dırenkovoy 1925-1940.) // Narodı Rossiyskogo Severa i Sibiri, Sibirskiy etnografiçeskiy sbornik, 9. Moskova, s. 120-128.
  • FUNK, Dmitriy A. (1997) “Тransformatsiya Etniçeskih İdentifikatsiy Turkov (aborigenov) Yuga Zapadnoy Sibiri” // İdentiçnost i Konflikt v Postsovetskih Gasudarstvah, Moskova, s. 400-417.
  • FUNK, Dmitriy A. (1996) “İz Materilaov Etnografiçeskoy Poezdki k Çelkantsam v Avguste 1990 g.” // Problemı etniçeskoy istorii i kulturı Turko-Mongolskih narodov Yujnoy Sibiri i sopredelnıh territoriy, Vıp. 2, Moskova, s. 242-265.
  • FUNK, Dmitriy A. (1993), “Baçatskiye Teleutı v XVIII – Pervoy Çetverti XX veka”, İstoriko- Etnografiçeskoye İssledovaniye, Moskova.
  • FUNK, Dmitriy A. & İ. İ. FUNK (1992), “K Vaprosu o Protsessah Transformatsii Rodovoy Strukturı u Çelkantsev” // Etniçeskaya istoriya i kultura narodov Sovetskoy stranı: Vsesoyuznaya nauçnaya konferentsiya molodıh uçönıh, Оmsk, s. 30-33.
  • FUNK, Dmitriy A. & İ. İ. FUNK (1990), “A Strukture Seoka/Roda/ u Çelkantsev” // Vsesoyuznaya Nauçnaya Sessiya po İtogam Polevıh Etnografiçeskih i Antropologiçeskih İssleddovaniy, Alma-Ata, s. 77-79.
  • FUNK, Dmitriy A. (1990), “Materialı k Svodu Antroponimov Baçatskih Teleutov” // Vsesoyuznaya Nauçnaya Sessiya po İtogom Polevıh Etnografiçeksih i Antropologiçeskih İssledovaniy, Аlma-Ata, s. 38-39.
  • FİLİPPOVA, N. İ. (1974), “Sobstvennıye İmena Personajey Yakutskogo Olongo i Buryatskovo Uligera” // Voprosı Yazıka İ Literaturı Narodov Sibiri, Novosibirsk, s. 151-155.
  • DIRENKOVA, Nadejda Petrovna (1999) “Şorskaya Geroiçeskaya Skazka “Katkan-Çula, İmeyuşiy Starşuyu Sestru Altın-Kook” / Podgotovka k publikatsiii D. A .Funka. // Narodı Rossiyskogo Severa i Sibiri. Sibirskiy Etnograf, sb. No. 9., Moskova, s. 129-140.
  • BUTANAYEV, V. Y. (1994) Hооrаy Attаrı / Liçnıye İmena Hakasov, Hakasya, Abakan. S 108.
  • BORONOV, A. A. (1988) “Аntroponimı v Kirgizskom Epose <Маnаs >”, Аvto-ref. dis. kand. filol. nauk. Аlma-Аtа. S 19.
  • BASKİ, I. (1986) A Preliminary Index to Rásonyi’s Onomasticon Turcicum, Bp., s. 159.
  • BABUŞKİN, G. F. (1940) Şor Nıbaktarı, Novosibirsk, 1940.
  • Аy-Тоlay (1948) Geroiçeskiye Poemı i Skazki Gornoy Şorii, Novosibirsk.
  • АBDURAHMANOV, D. & H. BEKTEMİROV (1967) “Onomastika Uzbekskih Dastanov” // Uzbekskoye Narodnoye Tvorçestvo, Taşkent, s. 177-197.
Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi-Cover
  • ISSN: 1301-0077
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1996
  • Yayıncı: Türk Dil Kurumu
Sayıdaki Diğer Makaleler

Ahıska Türkü Bir Şair: Ali Fuat Azgur (A Meskhetian Turk Poet: Ali Fuat Azgur)

Erol SAKALLI

Türkiye Türkçesi ve Kazak Türkçesi Örnekleriyle Orhun Yazıtları’nın Çağdaş Türk Lehçelerine Aktarma Farklılıkları (The Translation Differences to Modern Turkic Languages of Orkhun Inscriptions with Sample of Turkish and Kazakh)

Onur BALCİ

“Kırgız Şiirinde Ekim Devrimi-Devrimi Hazırlayan ve Kabul Görmesini Sağlayan Sebepler” (On “October Revolution in Kyrgyz Poem-The Causes which Prepared and Provided the Acceptance of Revolution”)

Ömer Faruk ATEŞ

Kazak Kültüründe “Jarapazan” (“Jarapazan” in Kazakh Culture)

Aşur ÖZDEMİR

Özbek Edebiyatında Enver Abidcan’ın Nevruz Kıssası: “Kezargon Boychechak (Gezen Bayçiçek/Kardelen) (Enver Abidcan’s Newroz Parable from Uzbek Literature: “Kezargon Boychechak”)

Tuğba BİLVEREN

“Azәrbaycan Dilinin Naxçıvan Dialektoji Atlası” Hakkında (On “Nakhchivan Dialectological Atlas of the Azerbaijani Language”)

Gürer GÜLSEVİN

Uluslararası Azerbaycan Türkiye “Yedi Ulu Ozan” Sempozyumu (International Azerbaijan Turkey “Seven Great Poets” Symposium)

Nail TAN

“Başkurt Destanları” Hakkında (On “Bashkir Epics”)

Süveyda YAMAN

Rus Şecerelerinde Tatar Yönetici Aileler (The Tatar Ruling Houses in Russian Genealogical Sources)

István VÁSÁRY (Çeviren: Murat ÖZŞAHİN)

Prof. Dr. Abdurrahman Güzel’in “Ahmed Yesevî’nin Fakr-Nâme’si Üzerine Bir İnceleme” Eserinin Özbekçe Tercümesi Hakkında (On Prof. Dr. Abdurrahman Güzel’s Uzbek Translation of “A Research of Ahmed Yesevî’s ‘Fakr-Nâme’”

Nodirkhon KHASANOV